Photo by Anna Auza on Unsplash

עצמאים כי לא מוצאים עבודה

תופעה שהופכת למכת מדינה – אנשים בוחרים להיות עצמאים כי לא מוצאים עבודה. לא כי הם רוצים. לא כי באמת מתאים להם להקים עסק. הם בוחרים להקים עסק עצמאי, כי הם בורחים מהקושי במציאת עבודה, וכי הם מניחים שיצליחו יותר אם יפתחו עסק משלהם, וזה פוגש הרבה מאוד אנשים מעל גיל 50. מה חשוב לקחת בחשבון לפני שבורחים מחיפוש עבודה ולפני שקופצים על העצמאות? איך נכון יותר לעשות זאת?

קשה היום למצוא עבודה יותר מאי פעם
אני יודעת שקשה היום למצוא עבודה. קשה מאי פעם, ונהפך לקשה יותר ויותר עם כל יום שחולף.
העובדה הזו מוכרת למחפשי עבודה בכל הגילאים, גברים נשים, כמעט בכל התפקידים, בכל המגזרים ובכל רמות ההיררכיה.
העובדה הזו נובעת מכך שיש כיום בישראל כמיליון איש שמחפשים עבודה. רובם עובדים ומחפשים במקביל ולכן מספר זה לא נספר בשום מקום. מיליון איש יוצרים קושי שלא היה בעבר: קושי להתבלט יותר ממועמדים אחרים וקושי להיבחר ולזכות בתפקיד המוצע.
לתהליך חיפוש עבודה התווספו כלי מיון חדשים, שבהם נעזרים מעסיקים על מנת להתמודד עם המועמדים הרבים, ובמקרים רבים התהליך של המיון ארוך יותר ומתסכל.

זו הסיבה שיותר ויותר מועמדים מעדיפים לנטוש את תהליך החיפוש ולבחור באופציה שנראית מבטיחה יותר, קלה יותר ונעימה יותר וזו האופציה של פתיחת עסק חדש. אופציה זו, של פתיחת עסק חדש, משמשת נתיב המלטות למחפשי עבודה מעל גיל 50 אך לא רק להם.
אך לפני שבוחרים באופציה של פתיחת עסק חשוב לקחת בחשבון כמה נתונים נוספים.

Photo by Paige Cody on Unsplash

מה חשוב לקחת בחשבון לפני שפותחים עסק עצמאי?
1הסיבה האמיתית – עסק עצמאי נכון לפתוח מסיבה של אמונה אמיתית, שזה מה שנכון עבורך.
סיבה לא נכונה היא לפתוח עסק עצמאי משיקולים שנובעים מבריחה מחיפוש עבודה.

2בחינת סיכויים וסיכונים – נכון לבחון מה היתרונות שאותם אתה מביא לעסק שאותו אתה רוצה לפתוח. היתרונות יכולים להיות מיומנויות מיוחדות, ידע יוצא דופן, קשרים ועוד. חשוב להבין מה ייחד אותך מול המתחרים הפועלים ביום באותו תחום, ומאידך מה יקל על חדירתך לשוק.

3בחינה כלכלית – אני יוצאת מנקודת הנחה שחשוב לך להכניס כסף הביתה, ומנקודת הנחה זו אני מייעצת לך לבחון כמה זמן יידרש לך להרים עסק שיניב הכנסה מספקת בעיניך. עליך לקחת בחשבון את ההוצאות הכרוכות בפתיחת עסק, וההוצאות הן לגמרי לא מועטות- כרטיס ביקור, אתר/ דף נחיתה, יעוץ עסקי וזו רק תחילת הרשימה.
חשוב לזכור, שיתכן שידרשו כמה חודשים בהם אינך מכניס כסף ובנוסף מוציא כספים לצורך הקמת העסק. לכן חשוב לבדוק האם אתה ערוך לכך מבחינה כלכלית? כמה זמן נשימה וכמה משאבים נכון לך להשקיע בהקמת עסק.
חשוב לדעת – נתוני איגוד לשכות המסחר מראים שמעל 70% מהעסקים הקטנים נסגרים.

מה קורה כשהעסק לא מצליח כפי שמתכננים?
אנשים רבים שפתחו עסק גילו לאחר שחלפו כמה חודשים שכסף כמעט ולא נכנס. לעומת זאת כסף יצא, ופעמים רבות לא מעט כסף…
רבים וטובים מבינים רק כעבור תקופת זמן את הסיבה לקושי, והיא בדרך כלל נובעת מהעובדה שיש לעסק שלהם מתחרים ותיקים וטובים עם נוכחות שיווקית גבוהה יותר ועם יכולת כלכלית איתנה יותר, והיכולת להתמודד מולם היא יחסית קטנה.
בדיעבד, רבים מבינים שהם בכלל לא מתאימים לנהל עסק. שזה לגמרי לא פשוט. והמחשבה שהכי כואבת היא שבתקופה הזו כספים לא נכנסו, ומאידך כספים רבים יצאו לטובת העסק, וחוזרים שוב לחפש עבודה.
כשחוזרים לחפש עבודה לאחר סגירת עסק מתחילים שוב תהליך של חיפוש עם תחושה של כישלון צורב, עם מינוס גדול יותר בבנק, עם צורך בפרנסה מיידית וחוסר סבלנות לבחור את המשרה המתאימה באמת.

ההמלצה שלי
ישנם אנשים רבים שרוצים לפתוח עסק עצמאי. הסיבות לכך הן על פי רוב נובעות מהרצון להגשים חלום או לחילופין מהרצון להגדיל את ההכנסה. שתי הסיבות הן סיבות ראויות בעיניי, ואני ממליצה לבחון את האופציה לפתוח עסק כאשר במקביל מועסקים. יותר ויותר אנשים מחפשים דרכים להגדיל את הכנסתם מפאת הוצאות כספיות גדולות, ובוחרים לא לשנות את מקום העבודה למרות שהסיכוי הנמוך להגדיל את ההכנסה שלהם במקום העבודה. זו הסיבה שרבים בוחרים עיסוק נוסף, ופעמים רבות העיסוק הנוסף הוא עסק קטן אשר בו עוסקים בשעות בפנאי.

אני יכולה לספר לכם שרבים גילו את הקושי בפתיחת עסק ובניהולו והחליטו לסגור אותו אך הם לא הסתכנו, שכן הם המשיכו להיות מועסקים, שכרם לא נפגע, ובמקרה הגרוע ביותר הם ויתרו על כסף שהצריך פתיחת העסק. אחרים לעומתם, זכו לעסק שקרם עור וגידים, וכשהעסק צמח וגדל: ההכנסות הפכו לגדולות יותר ויותר, מאגר הלקוחות המרוצים והחוזרים גדל אף הוא, רק אז החליטו להתפטר מעבודתם ולהתמקד בעסק המצליח. העובדות מדברות בעד עצמן, וצערי, רבים יותר נכשלים בפתיחת עסק יחסית לאלו שמצליחים.

זו הסיבה שאני ממליצה לקחת סיכון מושכל, לבחון אפשרות לפתוח עסק במקביל להיותכם מועסקים, ובטח שלא להסתכן בפתיחת עסק כאשר לא מועסקים.

סיכום דברים
לא לכולם מתאים להיות עצמאים, ולכן חשוב לבדוק אם בכלל הרעיון להיות עצמאים מתאים גם לכם.
בדיעבד, רבים שניסו ונכשלו מודים, כי אם היו מקדישים לתהליך של מציאת עבודה קצת יותר זמן, ופועלים נכון הם היו היום מועסקים, ומאחוריהם חודשים של הכנסה.
יש עסקים שמצליחים, ואולי העסק שתפתחו ישתייך לקטגוריה הזו.
חשוב שתפתחו עסק כי אתם באמת מאמינים, שנכון לכם להיות עצמאיים, ולאחר שבדקתם בקפידה את כל הנתונים.
זו הסיבה, שכדאי ראשית למצוא עבודה, ועדיפה האופציה לפתוח עסק קטן במקביל להיותכם מועסקים, ולנטוש את העיסוק כשכירים כאשר העסק מצדיק זאת מבחינה כלכלית.