עץ ברקע הזוהר הצפוני

Designed by Pixabay

כוכב הצפון לגיוס נכון

שנה לא פשוטה עברה על כולנו, שנת קורונה, מלחמה שהרעידה את נימי החברה הישראלית וכרגע שוק ההייטק הישראלי בטירוף. 

חברות רבות מגייסות מיליוני דולרים אך נופלות בכל מה שקשור בגיוס עובדים. 

זו תקופה כל כך מאתגרת מבחינת גיוסי העובדים: מחד ישנם מועמדים שמקבלים כמה הצעות במקביל, ומאידך מועמדים רבים לא מעוניינים לעזוב את מקומות העבודה שלהם, כשבנוסף לכך נכנסות למשוואה גם משכורות העתק שמשלמים לטאלנטים. 

יש תחושה של בועה שעתידה להתפוצץ בקרוב…

אז מה עושים?

איך מגייסים נכון?

להלן מפת דרכים לגיוס נכון, הכוללת 10 טיפים מהשטח

הנחת היסוד שעימה נפתח היא שכחברה מגייסת עליכם להבין שאתם במלחמה. מלחמה על השגת המוחות הישראליים הטובים ביותר.

אנחנו מדינה קטנה ואי אפשר לייבא (לפחות כרגע) מועמדים ממאדים.

אפשר לעבוד עם מתכנתים ממדינות זרות (הודו/ אוקראינה וכדומה… זה בהחלט פתרון אך לא נדון בו כאן, הרי בכל זאת, ציונים אנחנו ורוצים לעודד תעסוקה ישראלית ולשמור את המידע אצלינו בסטארט אפ ניישן).

אפשר כמובן גם לגדל את המועמדים הצעירים והפחות מנוסים, אבל אם אנחנו רוצים לגייס אנשים מנוסים, צריך להבין שבמלחמה כמו במלחמה צריך להיות ממוקדים, חדים ומהירים.

עקרונות הגיוס הנכון ב-10 שלבים

1 – דייקו והבינו את הצורך – איפה יש לחץ? באיזו מחלקה חסר כוח אדם?

2 – אפיינו לעומק את התפקיד מבחינת הדרישות המקצועיות.

3 – כתבו תיאור תפקיד – ברור, קריא, קורא לפעולה – וקצר… לא באורך הגלות.

4 – הגדירו את תכונות ה- ד.נ.א של הארגון ובהתאם להן חפשו מועמדים מתאימים.

מקצועיות היא דבר חשוב, אך יותר חשובה ממנה היא ההתאמה הבין אישית ל- ד.נ.א  הארגוני שלכם.

במידה ואתם לא יודעים מהו אותו ה-ד.נ.א  המדוייק שלכם, נסו להבין מהם הערכים המנחים אתכם, שאלו את העובדים למה הם עובדים אצלכם.. זו יכולה להיות התחלה טובה.

5 – וודאו ש"מיתוג המעסיק" שלכם טוב, ובמילים אחרות וודאו שיש לכם שם טוב בקרב מחפשי העבודה, עובדי העבר שלכם והעובדים הקיימים.
מיתוג מעסיק טוב מבטיח שהמועמדים ירצו לבוא לעבוד אצלכם. ואל תטעו, גם אם אתם ארגון קטן, או ארגון שאין לו מיתוג מעסיק. יש לכם "מיתוג מעסיק".

איך מתבטא מיתוג המעסיק שלכם: המיתוג מתחיל כאשר מועמד פוטנציאלי מעלה את השם שלכם בגוגל, ממשיך בחוות הדעת שכותבים מועמדים על תהליך הגיוס ועל החוויה שלהם (קחו בחשבון שיש כאלו שכותבים) ועובר דרך מה שהעובדים הנוכחיים שלכם ואלו שעבדו בחברה מספרים על החברה שלכם.

6 – מטרת העל שלכם היא לגייס ולא לראיין (אל תתבלבלו), שאפו לראות מספר מצומצם אך מדויק של מועמדים פוטנציאליים. המטרה שלכם היא תהליך גיוס קצר, ממוקד וקולע, ולא ארוך ומייגע.

7 – דאגו לבחון ולראיין מקצועית את המועמד. בעידן הפוסט קורונה, ניתן לעשות את הראיונות ואת המבחנים דרך הזום. מבחן מקצועי אחד מספק. בחרו במועמד המוביל שלכם, והשתדלו לעשות זאת מהר. (המועמדים הטובים נחטפים).

8 – ממליצים- לאחר שבחרתם את המועמד המוביל, מומלץ לדבר עם ממליצים.

ישנה חשיבות להמלצתם אבל אל תסתמכו עליה בלבד, יש עוד קריטריונים.

9 – עבודה היברידית -עבודה מרחוק וגם מהבית.
עולם התעסוקה משתנה והחברות הבינו שאפשר גם לעבוד מהבית. נסו לגלות גמישות בנושא – זה יאפשר ליותר מועמדים לרצות לעבוד אצלכם.

10 – לאחר הגיוס, השקיעו ברווחתו של העובד, אם מספר העובדים שלכם גדל, דאגו לפונקציית HR, שתתמוך בעובדים, תתכנן את העתיד התרבותי ותגרום לעובדים שלכם לרצות להישאר אתכם.

לסיכום

זכרו המשאב האנושי הוא המשאב המרכזי שלכם, טעויות בגיוס יכולות להיות קריטיות לארגון. שווה להשקיע ולגייס נכון.