חברות-גלובליות-איך-אתן-מנהלות-כיום-את-תכנון-המכירות-ומערך-התפעול

Designed by Pixabay

חברות גלובליות, איך אתן מנהלות כיום את תכנון המכירות ומערך התפעול?

בעידן הגלובלי, חברות מפעילות שרשראות אספקה חובקות עולם, ריבוי אתרי ייצור, משרדי מכירות ומחסני הפצה. יש צורך בתוכנה שתאפשר תכנון על וגלובלי של מערך המכירות והתפעול.

צורך זה  הופך להיות מציאותי כמעט בכל התעשיות. חברות אשר אינן ערוכות לשימוש בטכנולוגיה זו ככל הנראה יישארו מאחור.

אם החברה שלכם מכוונת להשגת יעדי המכירות והאספקות ולהפגין את הביצועים הטובים ביותר כלפי הלקוחות כדאי שתתחילו לבחון יישום מערכת כזו.

המטרה העיקרית בתכנון משולב של המכירות והתפעול (S&OP) הינה לתאם בין הפונקציות השונות בחברה בו בזמן שמבטיחים את איזון האספקות עם הביקושים. פעמים רבות , חברות גלובליות צמחו ע"י רכישה ומיזוגים, הקמת מפעלי ייצור ומחסני הפצה ברחבי העולם. במקרים רבים מוטמעות מספר חבילות ERP  (Enterprise Resource Planning) שונות בחלקים שונים של החברה. לעיתים תוכנת ה ERP שהוטמעה בתחילת הדרך בחברה ושוכפלה לחברות הנוספות שהוקמו בהמשך הדרך , איננה באמת בעלת יכולות לניהול קומפלקס גלובלי שדורש תכנון ברה גבוהה יותר מאשר זו המפעלית. המערכת  מוטמעת בנפרד בכל חברה ללא "שכבת על" מקשרת.  לצורך יישום זה אין צורך להיכנס להשקעה הכרוכה בהחלפת מערכת ה ERP אלא לבחור בחבילת תוכנה המספקת מבט מערכתי ורחב על העסק כך שבמבט קצר ניתן להבין את התמונה. לא מדובר פה בשכבת BI רגילה שחשובה בפני עצמה ותפקידה לספק מידע ניהולי. חבילת התוכנה לתכנון המכירות והתפעול מחברת יחד את התוכנית האופרטיבית עם התוכנית האסטרטגית ומספקת מבט הוליסטי של הביקושים, הפיננסים והאספקה כך שבאמת ניתן לכוון את כל המאמצים והמחלקות להשגת יעדי החברה.

במסגרת התוכנה נלקחים כשיקולים כל תהליכי התכנון והבקרה שהכרחיים לשרשרת אספקה. היא  יכולה לאפשר גישה חוצת-מחלקות ותכנון אינטגרטיבי שמאחד את כל תנועת החומרים בשווקים, ובמבט על יעדים קצרי טווח וגם יעדים אסטרטגים ארוכי טווח.

מערכת כזו מאפשרת להעריך טווח גדול של תרחישים ואילוצים, מה שמאפשר לכם ליישם באופן עקבי גם את האסטרטגיה ברמה הגבוהה מחד וגם מאידך לוודא תפעול יומיומי שוטף בכל המחלקות.

מהן היכולות הנכללות במערכת  S&OP?

דאשבורד: הצגת נתונים הקשורים בציוד, כח אדם, מתקנים, חמרי גלם ופיננסים על מנת לספק לצוותים עם מבט משותף אחד.

מידול של קיבולות ועלויות: כלים כמותיים למידול פעילויות עתידיות וחזויות של אספקות וביקושים.

איתור בעיות: יכולת זו מסייעת לזהות חוסרים בכל תוכנית ודרכים לפתור אותם.

סנכרון נתונים: היכולת לחבר מספר מקורות נתונים, מלאים, זמני אספקה, תחזית הכנסות והוצאות.

תכנון מכירות: מסייע לבנות את ארגון המכירות, רשת הייצור ומבנה המוצרים בשלב וקדם מאד במחזור החיים של המוצר.

ניהול קיבולת ביקושים: איזון הביקושים תוך מזעור הסיכון במקרה של שינויים בזמינות אספקות, שינויים בהזמנות או הפרעות בייצור.

התראה על ארועים חריגים: סימון למקבלי החלטות לנתח חריגים, לקבוע את סיבות השורש, לתקשר לאנשים הנכונים על מנת לשפר את התכנון ואת התהליכים.

סיווג נתונים: המערכת אוספת כמות גדולה וטווח רחב של נתונים על מנת לשפר ניתוחי עבר ותחזיות ביקושים, הפרדה ללקוחות, מוצרים, עונתיות ומידע מהשוק.

ניתוח הסטורי: ניתוח הבקושים בפועל למוצר ספציפי עם מגמות רחבות יותר כלכליות על מנת לתת תחזית מדויקת יותר למנהלים הבכירים.

תקשורת בשרשרת האספקה: זוהי יכולת הכרחית שמקושרת למודולים או תוכנות אחרות הקשורות בתזמון, תכנון, כגון MRP ותכנון הפצה ומשלוחים.

מה היתרון בהטמעת תוכנת S&OP?

בחירה והטמעה נכונה  מובילה לתוצאות ויוצרת אינסוף הזדמנויות לחברות ויתרונות גדולים.

תחזית ביקושים: יצירת תחזית על בסיס מודלים סטטיסטיים מתוחכמים לטווח קצר וטווח ארוך בצורה פשוטה במקום לאסוף נתונים ולעבד אותם בצורה מייגעת באקסל. כמו כן מאפשר ניתוח הסטורי חכם והצגת פערים מול הלקוחות שיאפשרו שיפור בתחזיות העתידיות.

ניהול סיכונים משופר: שיפור בתזרים המזומנים כתוצאה מאופטימיזצית המלאי, שביעות רצון לקוחות גבוהה ותהליך שמאפשר צמיחה בטווח הארוך.

תכנון משופר ויעיל לכלל שרשרת האספקה: מהרכש דרך אחסון ותובלה. יישום תוכנה כזו מסייע לחברות להיות פרואקטיביות וע"י כך להפחית תגובות של הרגע האחרון בתהליך הייצור וההפצה.

ניצול משופר: של משאבי ייצור, אחסון והפצה.

אוטומציה ושקיפות בתהליכי העבודה: הודעות במייל, תזכורות ומעקב משימות. תהליכים שקופים בין הפונקציות השונות ותקשורת אפקטיבית מה שמקרב את צוותי המכירות בשל המידע הזמין והמיידי.

בקרת עלויות משופרת: אופטימיזצית מלאי והתחשבות ברווחיות הפריטים ועמידה ביעדי אספקה, הפחתת עלויות הובלה והפצה עקב תכנון משופר.

מה הטרנדים האחרונים בעולם זה?

חבילות תוכנה לתכנון מערך המכירות והתפעול הופך להיות מציאותי כמעט בכל התעשיות. חברות אשר אינן ערוכות לשימוש בטכנולוגיה זו ככל הנראה יישארו מאחור. אלה המגמות העיקריות בתחום שחשיבותו הולכת ועולה בסביבה העסקית:

בריחה מהקלדת נתונים ידנית: אוטומציה של הקלדת נתונים ודיווחים שמאפשרת ניתוח מצב מידי ושיתופו וכן חוסכת במשאבים הכרוכים ובמשך הזמן הכרוך באיסוף הנתונים ובעיבוד המידע.

שרשרת האספקה הופכת לרשת אספקה: השפעת תוכנות אלה על הסדר הטורי המסורתי של  "רכוש-ייצר-שנע-אחסן-הפץ"  "Buy – Make – Move – Store – Deliver". הן יוחלפו ברשתות מתוחכמות חוצות ארגונים ופוקוס מדויק, ברמת לייזר ממש על שירות טוב יותר ללקוח.

ביג דאטה  – עניין שבשגרה: תהליכי תכנון ייצור יושפעו ממידע מקוון שמתקבל ממערכות ה – MES (רצפת הייצור), האסטרטגיות של ניהול אפקטיבי של המידע תגבר לכל חברת הפצה וחברות יצרניות. זה יהיה הכרחי על מנת להפחית עלויות ולשפר את ביצועי שרשרת האספקה.

ניידות  – הנורמה החדשה: השימוש במכשירים ניידים יגבר ויהפוך להיות האמצעי הראשי לפתרונות תומכי החלטה בעתיד בתכנון מערך המכירות והתפעול בעתיד. סלולרי, משקפי גוגל, טאבלטים ועוד ועוד.

ניטור דיגיטלי: התוכנות מציעות ניטור דיגיטלי שמציג עדכונים מקוונים על מנת להתמודד עם אתגרים כמו איחורים באספקת ח"ג, איכות מופחתת, זמני תובלה ארוכים מהמתוכנן, שינוי בעלויות שינויים שמאד מאפיינים שרשראות אספקה בעידן הגלובלי.

איך לבחור את התוכנה הנכונה עבורכם?

ישנם גורמים שונים לקחת בחשבון בבואכם לבחור את חבילת התוכנה עבור הארגון שלכם:

יכולות לריבוי משתמשים: תוכנה טובה צריכה לאפשר קולבורציה של צוותים שונים מהארגון.

התאמה מיטבית: התוכנה צריכה להתאים ככל הניתן לתמיכה במטרות העסקיות של הארגון שלך ולשאר התהליכים בחברה.

קסטומיזציה: התוכנה צריכה אפשר לך לייצר תרחישים מבוססים על סדרי העדיפויות בארגון שלך.

ידידותית ופשוטה לשימוש: ממשק משתמש נקי ופשוט שלא ידרוש הדרכות מורכבות.

אינטגרציה עם צד שלישי: תוכנה כזו חייבת לעבוד עם כל מיני סוגים של אפליקציות על מנת לאפשר את התיאום בין כל המחלקות (ERP, WMS, CRM, FINANCE, SCHEDULING).

אבטחת מידע: התוכנה צריכה לעמוד בסטנדרטים מקובלים של אבטחת מידע על מנת להיות מוגנת מפני מתקפות סייבר וכד'.

מוביליות: התוכנה צריכה לתמוך בגישה ממכשירים ניידים.

חבילות התוכנה המובילות בתחום

על פי מדד PAT Index החבילות המובילות הינן:

SAP IBP S&OP

Infor S&OP

Oracle S&OP

Cloud JDA S&OP

לא כל החבילות המופיעות כאן נתמכות בישראל.

לסיכום

בעידן הגלובלי, בו חברות מפעילות שרשראות אספקה חובקות עולם, יש צורך בתוכנה ייעודית שתאפשר לכם תכנון על, גלובלי של מערך המכירות והתפעול. חברות אשר אינן ערוכות לשימוש בטכנולוגיה זו ככל הנראה יישארו מאחור.

חבילת התוכנה לתכנון המכירות והתפעול מחברת יחד את התוכנית האופרטיבית עם התוכנית האסטרטגית ומספקת מבט הוליסטי של הביקושים, הפיננסים והאספקה כך שבאמת ניתן לכוון את כל המאמצים והמחלקות להשגת יעדי החברה.