Photo by bruce mars on Unsplash

שכולנו נרוויח: טיפים להגברת המודעות העסקית

ההתמודדות עם החיים העסקיים אינה פשוטה. חברה שרוצה לפתח את העסק ולצמוח חייבת לאמץ את התפיסה של העולם החדש המובילה כיום בעסקים מוצלחים והיא Business Awareness – מודעות עסקית

מה זה מודעות עסקית?
באחד הכנסים שהעברתי ללקוחותיי ערכנו סיעור מוחות והעלנו למעלה מ־50 נושאים שחשובים לבעל העסק כדי להצליח. התחומים העסקיים הרלבנטיים הם – ידע מקצועי בתחום העיסוק, רגולציה, התחום הפיננסי, מיסים, תפעול שוטף, משאבי אנוש, שיווק, מכירות, פרסום באינטרנט, שימור לקוחות, גיוס לקוחות חדשים ועוד ועוד. נכון זה מורכב אבל הידע הוא הכרחי, שכן כל נושא הוא חוליה בשרשרת הידע ומשפיע על כל העסק.

 שלוש נקודות משפיעות להעלאת המודעות העסקית

1בעל עסק הוא עיוור לחברה שלו, בעל עסק יודע לתת את העצות הכי טובות לאחרים, כי המציאות האמיתית של האחרים ברורה לו לגמרי. אבל זה נכון רק לאחרים, לא לעסק שלו עצמו.
הסיבה היא ברורה – הטיה רגשית. כשאנו חושבים על פיתוח העסק שלנו אנחנו נמצאים בערפל של אי ודאות, ותחת מטר של עשרות שאלות של התמודדות עם פחדים פנימיים ולא רציונליים – מה יקרה אם? מה יגידו עלי? איך לפעול? השאלות האלה משתלטות ומחבלות במחשבה שלנו ומוחקות את הסיכוי להצלחה. ראיתי את זה על עצמי ועל לקוחותיי מאות פעמים.

אז מה עושים? הדרך הקשה היא לייצר הפרדה בין ההיגיון והרגש שלנו. רק 1% מהאוכלוסייה יכולים להתנתק רגשית ולפעול רק דרך ההיגיון הטהור. סטיב ג’ובס, לדוגמא, פעל רציונלית והיה עילוי בראיה העסקית שלו, אך גרוע ביחסים עם הסביבה.

הדרך הקלה יותר היא להיעזר במישהו אחר, שיודע לתת עצות ולא מחובר רגשית לפעילות. עדין, גם דרך זו היא דרך לא פשוטה, כי כאן מישהו אחר מציב מראה ורק אנשים עם מודעות יכולים לראות נכונה את עצמם במראה (בערך 9% מהאוכלוסייה).

הדרך השלישית, נכונה ל־90% מהאוכלוסייה, היא לקטר, להמציא תירוצים, להצדיק את עצמם ולהישאר באזור הנוחות ללא שאיפה להתקדם. זו הסיבה למה חברות מעטות מצליחות.

לאור העובדה שכל הידע העסקי בעולם נמצא היום באינטרנט ובחינם, הבעיה היא לא ידע, אלא מודעות להבנה שקשה לבעל חברה לראות בבהירות את החברה שלו.

ההמלצה שלי – להקים לך קבוצת עמיתים, להיפגש איתם פעם בחודש כדי להעלות בעיות, ולקבל משוב אמיתי מבעלי עסקים אחרים.

2עבד או מלך? עבד נגרר אחרי הנסיבות, מקבל הוראות, ובדרך כלל הוא גם שחוק ומותש. מלך, לעומת זאת, שולט, מגיב מתוך עוצמה, מפתח את העסק ורואה הצלחות וסיפוק אישי. תיאור מקרה: לפני כחודשיים התחלתי לעבוד עם בעלים של חברה בינונית. לדברי המנכ”ל הוא הפך להיות עבד של החברה, נגרר אחרי הנסיבות ופותר בעיות רוב היום, הרגיש שחוק ומותש. הוא ביקש לעשות מהפך כי הרגיש שכך לא יוכל להמשיך. הוא ניסה כל מיני טכניקות ניהוליות, שיווקיות, ופיננסיות כדי למצוא את הפתרון, וכך הגיע אלי.
כדי להתנהל כמו מלך ולשלוט בעניינים, צריך מרחב זמן חופשי ושקט, להתנתק מהשוטף ומהבעיות, כדי לראות את העסק בבהירות. אז הדבר הראשון שעשינו היה להתחיל לפנות זמן. בתחילת כל שעה ביום עליו לסגור את הנייד ל־10 דקות, ואחר כך לפעול כרגיל. במשך אותן 10 דקות הוא אמור להסתכל על העסק שלו מבחוץ ולרשום את כל המחשבות שעולות לו, ללא כל חשיבות, פשוט לכתוב.

זו משימה קשה מאד לביצוע. רק אחרי שבועיים של אימון הוא הצליח לעמוד ביום שלם של התנתקות ל־10 דקות בכל שעה עגולה. השלב השני היה לצרף 4 הפסקות לזמן מרוכז של 40 דקות פעמיים ביום, ובהמשך יצרנו חלון זמן יומי בן שעה וחצי לעבוד על העסק והתחלנו את המהפך. וורן באפט אמר שהדבר היחידי שלא ניתן לרכוש הוא זמן ולכן הוא הנכס היקר ביותר של המנהל. המשאב העיקרי של הבעלים/מנכ”ל הוא השליטה בזמן. זאת המשימה החשובה ביותר למנהל בכדי לקדם את החברה.

ההמלצה שלי – רשום לעצמך לאורך פעילות של יום אחד בעסק שלך כמה פעמים אתה “עבד” ולא שולט בלו”ז או בפעילויות שאחרים “כופים” עליך. השיקוף העצמי יניע אותך לשנות דברים.

Photo by Mike Meyers on Unsplash

3המתכון להגדלת העסק, שעובד ללקוחות שלי | טלפון חדש אחד ביום
אם תשוחחו בטלפון עם 200 אנשים חדשים בשנה, העסק שלכם יגדל בוודאות. אנשים איתם שוחחתם יזכרו אתכם למשך שנים רבות. לכן, ככל שתגדילו את קהילת המכרים שלכם, כך יושפעו באופן ישיר גם הביצועים העסקיים שלכם.

עשו לכם הרגל להתקשר כל יום עד השעה 12:00 לאדם חדש או מכר ותיק. אם נוצרה כימיה או גיליתם אינטרסים משותפים, קחו את היוזמה לידיים וקבעו אתו פגישת אחד על אחד.

לכולם יש זמן מוגבל, השאלה היא איך מנצלים את פסקי הזמן בין הפגישות, הנסיעות, הישיבות, ליצירת קשר, במטרה להרחיב את קהילת המכרים שלכם.

מהו התהליך?
מצאו אנשים שלא שוחחתם אתם למעלה משנה בנייד. המשיכו עם אנשים שפגשתם בתערוכות, בכנסים, אירועים, הרצאות, לידים מהאינטרנט, עמיתים, מתחרים, ועוד. בכל יום התקשרו אל אחד מהם.

מה מטרת השיחה?
ליצור קשר ללא אג’נדה עסקית, ללמוד מה הם עושים, איך ניתן לעזור להם אישית או בעזרת הקשרים שלכם, לספר קצת על העסק שלכם ולשתף בקשיים שלכם.

היזהרו מהמלכודות: לדבר רוב הזמן על עצמכם ולא להיות קשוב לשני. לנסות למכור את המוצרים שלכם או לבקש הפניות. לקטר על הצרות שלכם. כשאין אינטרס עסקי בשיחות, אני מבטיח לכם שהדברים יקרו לטובתכם מעצמם. התוצאה תהיה הגדלת הקהילה שלכם במאות אוהדים בשנה ותוכלו להיעזר בחבריה, בקשרים, רעיונות, משקיעים והפניות של לקוחות טובים.

ההמלצה שלי – להקליט את השיחות “לאוזנך בלבד”. ולהקשיב פעם נוספת ללקוח הפעם הקשבה עמוקה, כך יתגלו לך הרבדים האמתיים של רצונות הלקוח. כי כשאנו בדיאלוג עם הלקוח ועונים לו תוך כדי שיחה, אנחנו לא באמת מקשיבים.