Designed by yanalya / Freepik

האם הארגון יודע להוקיר את העובדים

בשנים האחרונות ישנו טרנד רוחני שנקרא "הכרת תודה" והשפעתה החיובית על אושרו של האדם ולשפע.

ביהדותמודה אני היא תפילת הודיה קצרה הנאמרת מיד עם השכמת הבוקר: "מוֹדֶה (מוֹדָה) אֲנִי לְפָנֶֽיךָ מֶֽלֶךְ חַי וְקַיָּים. שֶׁהֶֽחֱזַֽרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְחֶמְלָה. רַבָּה אֱמֽוּנָתֶֽךָ׃"

הכרת תודה בארגונים – תפיסות מוטעות

במחקר בו השתתפו 2,000 אמריקאים, שערך John Templeton Foundation, עולה כי אנשים במקומות עבודתם לא נוטים להביע הערכתם ולהכיר תודה.
כמו כן את מקום העבודה הנוכחי שלהם דירגו במקום האחרון מבין רשימת הנושאים עליהם הם מודים.
אנשים מייחלים להכרת תודה בעבודה. גם לתת וגם לקבל.
93% הסכימו שמנהלים "מעריכים" נוטים יותר להצליח ורק 18% חשבו שהכרת תודה מחלישה את הבוס. מרביתם דיווחו שלשמוע "תודה רבה" בעבודה גורמת להם להרגיש טוב ומלאי מוטיבציה.
לפי המחקר רק אלה שהרוויחו 150,000$ או יותר הביעו הכרת  תודה בעבודה לפי המחקר. מנהלים בעלי השפעה וכח האמינו שאחרים מודים להם רק כדי "להתחנף" אליהם ולמצוא חן  ולא בצורה אותנטית, וכתוצאה מהציניות הזו מפקחי עבודה /מנהלים פחות מביעים בעצמם תודה.
35% מהמשיבים סברו שהכרת  תודה יכולה להוביל אנשי צוות לנצל אותם. כאשר אנו מודים שאנו תלויים במישהו להצלחתינו, אנו הופכים כביכול להיות פגיעים.
התוצאה אכזרית, יוצרת מעגל של חוסר הערכה שעשוי להיות בעל השפעה נוראית על המוראל במקום העבודה  והלכידות בו.

כולנו שמענו על פירמידת הצרכים של מסלאו. על פי מסלאו איננו עובדים רק בשביל הכסף והבטחון הכלכלי. הצרכים הבסיסיים הפיזיולוגיים והבטחון הכלכלי חשובים מאד , אולם הם בתחתית הפירמידה. צרכים כמו אהבה ושייכות, כבוד והערכה ומימוש עצמי הם הערכים שנמצאים בפסגת אותה פירמידה. אנו מערבים את רגשותינו בעבודה ולאירועים בעבודה שישנה השפעה מרחיקת לכת על רגשותינו והתנהלותנו הכללית.

הכרת תודה זו דרך נהדרת לתרום למילוי צרכינו שאינם חומריים.

בסדרת ניסויים, שערך הפסיכולוג אדם גראנט , נמצא שאמירת "תודה" ע"י מנהל העבודה שיפרה את ההערכה העצמית של העובדים והעלתה את היעילות שלהם.
מדובר בתופעה "זולגת". בעקבות הכרת תודה, העובדים מתחילים לבטוח יותר זה בזה ומסייעים יותר זה לזה וכך משתפרת עבודת הצוות כולו . 

כיצד לבנות תרבות של הכרת תודה ? 

תתחילו למעלה – Start at the top

העובדים צריכים לשמוע "תודה" מהבוס שלהם קודם כל. זה משום שהבעת ההערכה עלולה לגרום לחלק מהאנשים להרגיש חוסר בטחון, במיוחד בארגון עם הסטוריה של חוסר הערכה.
על המנהלים להקפיד להגיד בצורה ברורה, עקבית ואותנטית "תודה" גם באופן אישי וגם בציבור.
מאמצים אלה ניתן לתרגם לנהלים ושגרות עבודה כדוגמת: בעת עזיבת עובד לארגן לו מסיבת פרידה ולאפשר לכולם להביע הערכתם אליו על תרומתו ומעלותיו, ניתן לשלב הכרת תודה בשאלוני הערכת הביצועים, בפגישות צוות, ניתן להקדיש 5 ד בהן אנשים יודו אחד לשני על פעילות ביום הקודם.

תקפידו להודות לאלה שאף פעם לא מודים להם….

בכל ארגון יש את אלה שמושכים את כל הזוהר וההערכה. בבתי חולים אלה הרופאים. באוניברסיטאות – חברי הסגל.
עובדים בתפקידים בכירים ומנהלים נתפסים כיותר מכירי תודה בארגון מאשר עובדים זוטרים יותר.
מה לגבי אלה שמפיקים את החשבוניות? מנקות את הרצפה? חשוב להודות לאלה שמבצעים את העבודות שאינן מוערכות בדרך כלל. הכרה ציבורית בצוות המשק והאדמיניסטרציה במפעל מאירה בזרקור על התרומה שלהם משפר מוראל ומגביר את האמון. 

ההערכה לארגון יורדת עם הגיל אלא אם כן העובד הינו בתפקיד בכיר. עובד מבוגר שאיבד כבר את הסיכוי להתקדם בעיניו יהיה שחוק ולכן פחות מכיר תודה מעובד צעיר שעוד מצפה להתקדם ולכן גם מכיר יותר תודה למקום עבודתו.

תכוונו לאיכות ולא לכמות – אותנטיות

לא ניתן להכריח אנשים להכיר תודה. המפתח הוא לפנות זמן וארועים שמעודדים את הבעת ההערכה הספונטנית. שימו לב – גם יותר מדי זה לא טוב…
על מנת לייצר אותנטיות, הפרטים הם חשובים. כאשר אתה ספציפי לגבי היתרונות של האדם, הפעילות הספציפית בה בא לידי ביטוי, זה מלמד על כך ששמת לב לפרטים והופך את הכרת התודה לאותנטית יותר.

ספקו הרבה הזדמנויות ומנגנונים להכרת תודה

אפשר לארגן Gratitude Wall, וחשוב להודות בו לאנשים ספציפיים על פעולות ספציפיות. 

חלוקת מתנות הינה דרך נוספת לעודד הכרת תודה. מתנות לא כספיות יותר מוערכות!
אפשר להודות במחוות קטנות כמו החלפה במשמרת, מתן מקום חניה או יום חופשה. 

כאשר מתקרבים משברים, צריך לפנות זמן להכרת תודה.

טיפוח תרבות של הכרת תודה מכינה היטב ארגונים למתחים שעשויים לבוא כתוצאה משינויים, קונפליקטים וכישלונות. מדיניות של הערכה יוצרת חוסן פסיכולוגי בדומה לכרית אוויר (הפסיכולוג רוברט אנמונס) “There. אנשים שמעריכים עמידים יותר בלחצים, מכשולים קטנים ביום יום או משברים גדולים בחיים.
תרבות של הערכה מאפשרת לעובדים לראות מעבר למשבר או לאסון ולזהות את ההישגים שלהם.  זה מאפשר להם להפוך את המכשול להזדמנות.
אנמונס ממליץ על סדרה של שאלות בעת משבר כגון:
איזה שיעור למדנו מניסיון זה?
איזו יכולת בלטה אצלנו בארוע שהפתיעה אותנו לטובה?
האם יש דרכים בהם הפכנו למקום עבודה טוב יותר בזכות ארוע זה?

לסיכום

הכרת תודה בעבודה לעובדים, לקולגות ולמנהלים חשובה ותורמת לאווירה במקום העבודה, למוראל ובסופו של דבר לתוצאות. יש לראות בהתנהגות זו  מרכיב חשוב בקשת  המיומנויות וכישורי עבודה שעלינו לטפח כגון תקשורת, מו"מ.
כל אחד יכול ללמוד וכל אחד יכול להנות מהשינוי!

 

מקורות:

GREATER GOOD MAGAZINE
BY JEREMY ADAM SMITH