by Freepik on freepik.com

איך בונים DNA ארגוני בצורה נכונה? ולמה כל כך חשוב ליצור ערכים לארגון?

דמיינו מצב, שבו העובד שלכם מעביר לכם מודיעין על המתחרים, איך הוא עשה את זה?

מאוד פשוט, הוא התחזה למישהו אחר, למתעניין והם סיפרו לו הרבה מאוד דברים.

העובד מבחינתו, סמוך ובטוח שהוא "העובד המצטיין", עם נאמנות מובהקת, הוא רואה בעצמו כמי שחשב "מחוץ לקופסא" ועשה את כל מה שנדרש (אפילו בלי שנתבקש), כדי לספק את הסחורה ולהביא מידע נחשק.

עכשיו עומדות בפניכם שתי אפשרויות:

האחת, לקבל את המידע ולהודות לעובד, כי הוא הביא לכם מידע חשוב ובעל ערך רב.

והשנייה, להגיד לו: "עצור! זה לא הערך שלנו. בחברה שלנו אנחנו מדברים על יושרה, הגינות, אמינות. כאן, אתה לא עושה דברים כאלו".

במה אתם הייתם בוחרים? אילו ערכים מנחים אתכם? האם יש לכם בכלל ערכים ונורמות ברורים? שהם חלק מה DNA  הארגוני שלכם?

כאן, נכנס מקומו החשוב של ה DNA הארגוני ובחירת הערכים הנכונים שמנחים אותנו בבחירתו.

במקרה שסיפרתי לכם המנכ"ל שנתקל בסיטואציה הזו בחר באפשרות השניה. עצר את העובד הנלהב והסביר לו, שבארגון שלו הדברים עובדים אחרת, יש ערכים שעליהם לא מתפשרים כמו יושרה, הגינות ואמינות אלו ערכי יסוד ומי שלא מתיישר עמם מוזמן לעזוב.

כמי שמלווה הרבה מאוד ארגונים, לא פעם אני נתקלת בסוגיות האלו, שעובד לא מתאים ל DNA הארגוני. חוסר ההתאמה הזה יוצר תסכול רב לשני הצדדים ולרוב מסתיים עם סיום ההעסקה של העובד, בין אם מבחירתו ובין אם לאו.

by macrovector on freepik.com

אז מה הוא  DNA ארגוני?

DNA הוא יצירה של סט ערכים שמנחים את הארגון ומהווים את אבני היסוד שלו.

מדוע הוא חשוב?

הוא חשוב משום שבנייה נכונה של סט הערכים האלו יכולה לסייע מאוד באיתור המועמדים המתאימים לארגון, בשימורים ובחווית עבודה טובה ונעימה.

בהרבה מאוד חברות בוחרים את העובדים באופן הבא, המנהלים עושים כמה טלפונים לחברים, או מביאים חברת השמה. מגיעים מספר אנשים שעל הנייר נראים מצויין, המנהלים בוחרים לפי הנתונים, ניסיון, קצת כימיה ובינגו. ואז הרבה פעמים יש פספוסים.

הפספוסים האלו קורים משום שהערכים של האנשים הם שונים מאלו של החברה.
לכל חברה יש את ה  DNA שלה, בהנחה שבונים אותה נכון. ברגע שהערכים של האנשים שונים מאלו של החברה, יוצאים דברים לא טובים.

איך בונים DNA?

1.בדקו מהם התכונות האנושיות שאתם מעריכים. באופן טבעי, תרצו אנשים עם התכונות האלו, לידכם.

2. הסתכלו על העובדים הראשונים שלכם, אלו שאתם אוהבים ומעריכים ושאלו את עצמכם מה משותף להם?  איזה מסלול חיים דומה הם עברו ? (בצבא , באזרחות, בעבודות הקודמות) איזה תכונות אופי משותפות יש להם?

3. שאלו את העובדים עצמם – מדוע הם עובדים אצלכם? מנסיוני, תקבלו מזה הרבה מאוד תובנות על ה DNA שמאפיין אתכם ואת החברה שלכם.

4. הגדירו את הערכים שלכם, ערכים אלו יכולים להיות אוניברסלים כמו: יושרה, הגינות, אמינות, מקצוענות וניתן להוסיף להם ערכים ספציפיים שמייחדים את הארגון שלכם.

5. דרך פרקטית ליצירת DNA ארגוני היא לאסוף את כל עובדי החברה, ולבקש מהם שירשמו על הלוח את כל הערכים שלהם, לראות איזה ערך חוזר על עצמו הכי הרבה פעמים וכך לבנות את סט הערכים העיקרי של החברה.

6. סט הערכים לא צריך להיות מגילה, הוא יכול להיות כמה משפטים שמייחדים ומאפיינים אתכם. כמו למשל: (עבודת צוות, מוסר עבודה וכבוד האדם, חדשנות, אמינות, אחריות ועוד..)

7. קחו את המידע הזה שאספתם, זקקו אותו והנה קיבלתם  את ה DNA

אחרי שזיקקתם את ה DNA הארגוני שלכם, הפכו אותו למגדלור ופעלו על פיו. וכאשר אתם באים לגייס עובדים חדשים, נסו לאתר עובדים, שמעבר לתנאי הבסיסי של התאמה מקצועית הם מתאימים גם ל DNA הארגוני שלכם.