Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

האם נכון לנהל את הארגון שלך עם נהלי עבודה?

לאורך השנים בהם אני מלווה מנכלים אני רואה מנהלים שנתקלים בבעיה שחוזרת על עצמה ומיד מורידים נוהל חדש, לפעמים הנוהל (אם הוא נאכף כמו שצריך) באמת פותר את הבעיה אבל תמיד תצוץ עוד בעיה – ואז עוד נוהל ואז מרוב נהלים לא רואים את היער..

אז מה עושים? ומה הבעייתיות שנהלים מרובים יוצרים?

ארגון שמוצף בנהלים הוא ארגון שיוצר אנשים שמפחדים לעשות וליזום.

ואנשים שמפחדים ליזום יעשו בדרך כלל בדיוק מה שהם חושבים שהם אמורים לעשות ולא מעבר. ובכלל מי יכול לזכור כל כך הרבה נהלים (שנוהל 153/35 יכול לסתור את נוהל 198/21?) ולהרגיש אדם חופשי שסומכים עליו?

בואו נחשוב רגע על עשרת הדיברות – עשרת הדיברות מכילות בתוכם את מירב הנושאים האקוטיים שהאדם יכול לפגוש בחייו – הם מספקים מסגרת ברורה של עשה ואל תעשה – עשרה חוקים שמספקים תשתית ערכית לחיים טובים מוסרית. מה היה קורה אם היו 100 דיברות? האם האפקטיביות שלהם הייתה דומה? כנראה שלא..

אני בעד נהלים – יש סיבה לנהלים וכל עוד הנהלים משרתים את הארגון אז הכל בסדר- אבל ברגע שהאנשים שלכם משרתים את הנהלים יצאתם מופסדים מכל הכיוונים.

האווירה במקום בו הנהלים שולטים היא אווירה של פחד של חוסר ביטחון בעובדים ובמערכת בדרך כלל הרבה נהלים ייצרו שיתוק וחשש לעשות, ולכן יש צורך בפתרון אחר כזה שיעזור לכם לשלוט על מה שקורה בחברה מבלי להיכנס לפיקוח יתר.

ניקח לדוגמה גידול ילדים (שזו המקבילה להכשרה שלהם לחיים האמתיים) – בגדול אחד האתגרים שגידול ילדים מביא לחיינו הוא איך ללמד אותם להתמודד עם מגוון רחב כל כך של מצבים בחיים מבלי לתת להם פתרון לכל מצב (לתת חכה או לתת דג) – פשוט כי זה לא אפשרי ☹.. אז מה הפתרון?

הפתרון הוא לתת להם מסגרת ברורה שכוללת ערכים – כל ערך מכיל בתוכו עולם תוכן שלם – צורת חשיבה, מצפון, מגדלור, כוכב הצפון ככה שבכל סיטואציה (כמעט) הילדים שלנו לומדים לבדוק האם הסיטואציה שהם עומדים בה תואמת את הערכים שלהם ומחליטים בהתאמה.

נחזור לחברה שלכם אנחנו חיים בעידן בו הכל משתנה –כל הזמן טכנולוגיות, מתחרים, מודלים, תפיסות לכן כל ארגון חייב עוגנים, בסיס מוצק לחזור אליו ולקבל פרספקטיבה לראות שהארגון על המסלול הנכון

ערכים מהווים את התשתית חוט מקשר יסודות עליהם אפשר לבנות את הארגון ובכל פעם שיש סערה הערכים מספקים את היציבות ומספקים את ההמשכיות ולאורם ניתן להתאים את הארגון לאתגרים איתם הוא מתמודד.

אבל גם כאן מומלץ להקדיש מחשבה לבחירת הערכים קחו לדוגמה את הרעיון של ארגון "מכוונן תוצאות". אם מותחים את המושג הזה קצת "מכוונן תוצאות" עלול להפוך ל"מטרה המקדשת את האמצעים" שתי קצוות של אותו מקל.

לכן כשהארגון עובר תהליך של בחירת ערכים שישמשו כעוגנים חשוב שתקפידו ותבחרו את הערכים שבאמת מתאימים לארגון, למטרות שלו, ולאופן בו הייתם רוצים שהארגון יהיה בעוד 5 או 10 שנים מהיום.

להתראות במאמר- הבא.