Designed by Dooder / Freepik

תודעה טכנולוגית בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים

התקופה הנוכחית הינה נקודת מפנה מבחינת האנושות. כבר מתחילת המאה ה 21 החלה התפתחות מהירה של טכנולוגיה המאפשרת לחברה האנושית ליצור סביבה וירטואלית, לוותר על ביצוע הרבה מהעבודות הטכניות ולהעבירם לרובוטים חכמים, לתקשר מרחוק באמצעות סמרטפונים, לוויינים ומעל גבי רשת האינטרנט.

המעניין בהתפתחויות אלו של המאה ה 21, שרובם מופנות לתקשורת וניהול חברת האדם, ופחות כעזרה לאנושות בהתמודדות עם אתגרי הטבע שסביבינו [עד…פרוץ המגיפה].

מחקרים שונים מלמדים שלאורך השנים הטכנולוגיה נתנה תמיכה משמעותית לאנושות בהתמודדות עם מינים אחרים בטבע, כמו גם הגנה למול פגעי הטבע ובהמשך כמובן גם בהתייעלות של חיי היום יום, שליטה במשאבים והעלאת איכות החיים.

אלא, מתברר, שחדשנות טכנולוגית מביאה עימה גם השפעה מתמשכת המשנה את ההתנהגות החברתית והאישית של חברת האדם בחי היום יום, כמעט בלי להרגיש. מספיק שנסכים ונתחיל להשתמש בטכנולוגיה חדשה וכבר יתברר לנו שאנחנו חושבים אחרת.

שימוש רציף בטכנולוגיה חדשה, תשנה את תפיסתינו על תקשורת, תשפיעה על לוח הזמנים שלנו, על שיטות התכנון, על הפידבקים שאנחנו נותנים לאלו לידינו שמשתמשים בטכנולוגיה ו..לאלו שלא. השלמה של תהליך השינוי / ההטמעה של הטכנולוגיה החדשה הופכת אותה למשאב הכרחי, כטבע שני.

הנה לדוגמא, הרי אף אחד מאיתנו לא יעלה על הדעת לחשוב שאפשר לחיות ללא דוד שמש/חשמל, מקרר, אפילו רכב וסמרטפון אישי הפכו להרגל שני. וכל אלו שינו לחלוטין את דפוסי החשיבה שלנו ומימלא את ההתנהגות שלנו.

אלו שלא קלטו את האפשרויות שהטכנולוגיה החדשה מאפשרת לנו, יתאמצו יותר ויקבלו פחות וישארו מאחור בתחרות העסקית. כך קורה שבגלל המקרר, אנחנו לא קונים כל יום אוכל, הרכב ייצר את הצורך ללכת רחוק מידי וקיצר לנו את זמני ההגעה לפגישות.

הטלפון מונע מאיתנו לצעוק ולאחר שימוש בוויז, אנחנו מפסיקים לחשוב על הדרך ומתעניינים רק בזמן ההגעה המשוער וכך יודעים לתכנן את הזמן בצורה מדויקת יותר.

ההתפתחות הטכנולוגית הפכה להיות טבע שני, אבל הצורך להטמיע אותה בצורה נכונה, עדיין לא הופנמה. כי התפתחות חברתית היא לא רק טכנולוגיה חדשנית, היא תהליך איכותי ונכון של הטמעה. ותהליך זה של הטמעה נכונה ואפקטיבית, דורש בעצם, שינוי חשיבתי לפני [!] תחילת ההטמעה ולא רק לאחר מכן.

מידי פעם נוצרת טכנולוגיה חדשנית שעימה בשורה כל כך שונה, המשבשת לנו את החשיבה לגמרי. כך היה הרכב המנועי, המנורה, המחשב, הסמרטפון.

והנה, בימים של מגיפה וריחוק חברתי, פתאום, בגלל הצורך המיידי, כולנו כבר מכירים בעל פה תוכנות וידאו לתקשורת מרחוק כמו zoom, Teams, Meet, Vowel, Webex וכדומה המאפשרות לנו להמשיך בשגרת התקשורת היומית שלנו בכל תחומי החיים, וכבר אנשים "לא מבינים איך יכולנו בלי זה קודם…" כשעכשיו אפשר לוותר על הפקקים ולא לוותר על הילדים.

מורים צמצמו פערים, הדור השלישי והרביעי נכנס מיד לנטפליקס, כולם מבינים מדוע חשוב המסך. ופתאם כולם משתמשים.

שינוי תודעתי מיידי ששינה שלנו את החיים. האם כך? או שאלו שכבר הבינו מראש שבעולם "גולבלי" אין משמעות רק לתקשורת פיזית, פרונטלית וכבר מזמן החלו לתקשר באמצעות ה"מסכים" שזכו לגינויי גנאי מאלו שעדיין לא הפנימו את התודעה שהשתנתה.

ומתברר ששינוים תפיסתיים חברתיים כבר החלו להתרחש בעקבות טכנולוגיות חדשניות: הקוד פתוח שגרם לשיתוף ידע ועלייה דרמטית בשימוש ברשתות חברתיות ומהן להתפתחות כלכלת השיתוף החברתי ולשינוי בדפוסי הסחר ובמקביל את תהליכי העבודה במעבר ל Robotics Process Automation בתעשייה.

שינויים אלו מבדילים בין חברה לחברה ובן ארגון מצליח לארגון שנשאר מאחור, בין אדם בעל משאבים לאדם שעדיין מתאמץ, לצערינו גם מייצרים פערים דיגיטליים המשפיעים על פערים חברתיים ואלו רק הולכים וגוברים.

אם כך, תהליך הטמעה מוצלחת של טכנולוגיה חדשנית חייבת להתחיל מראש ולפני בניתוח השוק, בתובנה מהותית של שינויים צפויים, בניסיון להבין מראש את כיון ההתפתחות ומראש לנסות וכבר לשנות את "התודעה" הארגונית.

לנסח את תהליכי העבודה הצפויים לאחר כניסת הטכנולוגיה, להבין את ההתאמות שידרשו בין אם בידע ומומחיות ובין אם במשאבים ואז.. להתחיל לבצע את תהליך השינוי הארגוני לפני הגעתה של הטכנולוגיה החדשה.

הכוונה היא כמובן, ליצור את הצורך החברתי / ארגוני שיתמלא מיד לאחר שהטכנולוגיה תגיע. שינוי התפיסה / התודעה, יביא להבנה מהירה של ההתנהגות הנדרשת ומימלא הבעיה כבר לא תהיה בהטמעת הטכנולוגיה אלא להיפך, בדרישה גוברת לטכנולוגיה החדשנית.

ברגע שאדם או קהילת אנשים מפתחת תודעת התנהגות חדשה, הטכנולוגיה הופכת לפתרון ולא למועקה.

הפערים הדיגיטליים של ארגון וחוסר ההצלחה לבצע תהליך נדרש של טרנספורמציה דיגיטלית, לא נובע מחוסר טכנולוגיה או קושי טכני, אלא מחוסר ידע, מחוסר הבנה לגבי הצורך העסקי והשינוי ההתנהגותי של לקוחות ובכלל בחברה הדורש התאמה טכנולוגית, ולא ההפך.

המשמעות היא שאלו מבין קובעי ההחלטה בארגון המבחינים בשינוי ההתנהגותי הנדרש עוד קודם יוכלו להתחיל בתהליך של שהתאמת "התודעה הטכנולוגית" בארגון ולהתאים מראש את ההתנהגות האפקטיבית היותר, זו שתאפשר לעובדים לצרוך ולנצל את מלוא היכולות של הטכנולוגיה החדשה. כמובן, שאותם Early Adopters יצליחו "בגדול". הטיימינג כאן חשוב ביותר.

הטכנולוגיות החדשניות אמנם יוצרות שינוי התנהגות, אבל התאמת התודעה של מנהלים Top Down לגבי התנהגויות ותהליכים חדשניים נדרשים, חייבת להתפתח קודם כניסתן של טכנולוגיות אלו כי הטכנולוגיה היא הפתרון לצורך ולא המניע לשינוי.

חברה עסקית היודעת לבצע נכון את תהליכי ההטמעה של טכנולוגיות חדשות, תצליח לבצע טרנספורמציה דיגיטלית אפקטיבית יותר, מהירה יותר ובעלת פוטנציאל חסכון ורווח לטווח הארוך.