Photo by Anastasiia Chepinska on Unsplash

עלייתו ונפילתו של יזם: המהלכים שחובה לדעת בתחילת הדרך

דרכו של יזם אינה סלולה בזרים של שושנים, אולי יותר לכיוון הקוצים של השושנים עצמן.

אמנם היכולת של היזם לראות את האופק והחזון הן מה שמצית את הלהבה אבל חשוב להבין שלבד מהניצוץ יש הרבה פרטים קטנים בדרך שיכולים להיות למכשול.

הפרטים הקטנים מורכבים מהמון עבודה קשה, החלטות בזמן אמת, אינטואיציות ואינטליגציה רגשית שמופנית לכל הסובבים אותך. אז רגע לפני שעפים לכיוון המטרה, נבין שחייבים תחנות בחינה בדרך.

הניצוץ

בסיסו של כל מהלך יזמי הוא ברעיון או דרך שמעוגנים בתפיסה חדשה. הניצוץ מניע דרך של עבודה קשה והשקעה רבה, בלי המרכיב הראשוני הזה – אל תצא לדרך.

יש יזמים שיש מאחוריהם רזומה עשיר מאוד בתחומים רבים, אבל הקפיצה לנהר הגועש של היזמות קשה להם. ויש יזמים שאין מאחוריהם רזומה כלל והם יוצאים לדרך ולומדים תוך כדי תנועה.

לשניהם יש מקום אם יש ליזם אמונה, ביטחון עצמי ובנכונות המוצר שלך (עוד לפני סקר השווקים).

תכנון יעדים ומטרות יישימים

תחילת הדרך היא לא במפץ גדול, דווקא כדאי להמשיך לחשוב בגדול ולחוות הצלחות גם אם קטנות, ומימוש הצלחות אלו יובילו את הגדולות שבדרך.

שלב תכנון היעדים והמטרות היישימים הוא קריטי לצורך יצירת שרשרת הצלחות קטנות וחיזוק הביטחון של היזם ואת חזונו בחדשנות שהוא מביא לעולם.

בשלב זה עדיין אפשר לבחון את מידת העמידות והיצירתיות של המיזם, להכניס שינויים ולבדוק האם הרעיון ניתן למימוש בצורה טובה יותר.

עטיפת המוצר ושיווקו

כל רעיון טוב חייב בעטיפה, מיתוג, תוכן והקפדה על קוצו של יוד לצורך הצגתו הנכונה לקהלי היעד שלו. כל הפלטפורמות השיווקיות חייבות להיות בסנכרון מלא ובמסר אחיד,

שעובר כחוט השני דרך המיצוב הגרפי והעיצובי ועד לסלוגן של המוצר. וכמובן שאתר האינטרנט חייב להדהד את המסר בסנכרון מלא ומזוקק על המיזם ברמת user experience שלא ישאיר את קהל היעד שלכם אדיש.

אם יש לנו מוצר פיזי נשקיע גם בעיצוב התעשייתי של המוצר ובתוכו התוכן השיווקי בתיאום ויזואלי מדויק. גוף ונפש למיזם שלכם מתחיל כאן.

הכנסות לתחילת הדרך

חשוב לבדוק איך מביאים הכנסות למיזם כבר בשלב ראשוני ובמהירות. לפעמים מרוב חזון, חדשנות והשקעה היזם לא משקיע גם בתזרים הכספי שמחזיק את העסק.

זאת מתוך נקודת ההנחה היא שהכנסות יכולות להגיע גם אם לא מליבת התוצר של היזמות.

גיוסים ושותפים

אחד מהמרכיבים החשובים ביותר ליזם הוא בחירה וגיוס צוות מנצח. לפעמים הדבר לא הכי פשוט מאחר שבתקשורת בין אישית נוצרים התקשרויות שלעיתים לא נושאות פרי מיוחל.

אפשר להתבסס על העובדה שאנו כבני אדם מקבלים החלטות לפי הכלל של 80/20: 80% תקשורת בלתי מילולית ו 20% ע"י תקשורת מילולית.

לכן, נסו לקבל פחות החלטות מ"הבטן" או ע"י אינטואיציות ויותר שכליות ושקולות. אלו יוכיחו עצמם בריצה המשותפת שלכם למרחקים ארוכים ובעמידות איתנה מול משברים קטנים כגדולים.

משקיעים

בחינה מדוקדקת של המשקיעים במיזם מאוד חשובה ובעצם משפיעה ישירות על הצלחתו. חשוב לא להתפשר ולהגיע למשקיעים שיראו עין בעין את המיזם.

אפשר ורצוי להתחיל מקהילת הנטוורקטינג הקרובה לכם או מעברכם. הכי חשוב שיהיו משקיעים ידידותיים ולא יערימו עליכם קשיים מיותרים.

תובילו, תנצחו!

קחו אחריות על העשייה שלכם מול כל האנשים שיש לכם ממשק עבודה מולם. שככל שתתקדמו, המשוואה אודותיכם ואודות המיזם מתקדמת ונחשפת יותר ויותר.

היו אחראים על העשייה שלכם ב 100% ורק כך תוכלו להוביל להצלחות הגדולות שבדרך.

משברים וכוח עמידות 

אי שם בדרך, יכולים להיווצר משברים. הדרך להתמודדות היא ע"י הסתכלות חיובית בלבד ואיך אפשר לגדול ולנצל את המשבר כמנוף.

וככלל, יזם הוא אדם אופטימי מטבעו, לכן ברגעי המשבר זה הזמן לזרוח. יתרה מכך, דרך התמודדות טובה לקראת משברים היא סיעור מוחות לתרחישים שונים שיכולים להיווצר בדרך.

בכל תרחיש שתזרקו לאוויר – הכינו דרך להצלחה ברורה. אי הצלחת מיזם יכולה לנבוע מאי מימוש הסעיף הראשון שטוען להבנה שמדובר בעבודה והשקעה רבה בפרטים הקטנים.

ולהבנה שהכל על הכתפיים שלכם מ day one עד סוף המרוץ.