by jcomp on freepik.com

סוגי הויזות ליזם הישראלי באנגליה

עוד לפני הברקזיט, תהליכי ההגירה לאנגליה הנם תהליך ארוך, מייגע, מתעתע ולא זול. ועכשיו שהניתוק הבריטי מהאיחוד האירופאי יצא לפועל על אחת כמה וכמה.

אחד האתגרים המרכזיים לסטארטאפים באנגליה הינו חוסר בכוח אדם מקצועי איכותי שהוא בעל דרכון בריטי. עד לא מזמן על הפער הזה יכלתם לגשר ברובו עם גיוס כ"א בעלי דרכון אירופאי, אך עם יציאת אנגליה מהאיחוד הפער הזה רק גדל במאות מונים. אישית, אני מעריך שגם אם אנגליה תפתח ויזות עבודה חדשות ותגדיל את התקנים, עדיין לא תצליח לגשר על הפער הקיים בשוק באופן מלא, אלא רק בחלקו, ובכך תביא את היקפי ההיצע לנמוך יותר מהמצב טרום הברקזיט.

במרוצת השנים לי אישית יצא לעבור שלוש ויזות שונות, שתיים מהן ויזות יזם ואחת ויזת "כישורים מיוחדים". במקביל בניתי וניהלתי בסטארטאפ שלנו את תהליכי רישיון הספונסר וגיוס עובדים שמחוץ לממלכה והאיחוד האירופאי. בכל הזמן הזה, נעזרתי בעו"ד מוסמכת בבריטניה וישראל  שהצליחו להפוך את כל נושא ההגירה בחברה וגם לי באופן אישי לתהליך הרבה יותר פשוט, פחות כאבי ראש ולא פחות חשוב היצירתיות בהתמודדות עם האתגרים שמחלקת ההגירה הבריטית מציבה, וישנם לא מעט. לכל יזם/ת ישראלים, הנדרשים לויזה לאנגליה או להקים את האופרציה הישראלית/בריטית בממלכה, הייתי ממליץ בחום שכשם שאתם נותנים את תשומת לב לכל תוכנית עבודה בחברה, את אותה תשומת הלב תשימו גם על התוכנית האסטרטגית של תחום ההגירה בחברה. תכנון מוקדם ונכון יחסוך לכם אלפי פאונדים, וחודשים של שיבושים ועיכובים בתוכניות העבודה שלכם.

קווים מנחים

אם הנך יזם/ת, ועם סטארטאפ באנגליה, כדאי שתבין את הקווים המנחים הבאים:

– אנגליה מאד מחמירה בנושא ההגירה, ואין דבר כזה לעבוד בממלכה מבלי להיות אזרח אנגלי או אירופאי (עד יוני 2020) או עם אשרת עבודה מתאימה בתוקף. כנ"ל להעסיק עובדים מטעם הסטארטאפ.

– כבעל סטארטאפ באנגליה, כדאי ורצוי שתהיה לך תוכנית אסטרטגית בנושא ההגירה לטווח הקצר ובמיוחד לטווח הארוך. ללא קשר לאישורי שהייה/ אשרת עבודה שלך אישית.

– ברגע שיש לך תוכנית גיוס כ"א, כדאי שתתחיל את תהליך הספונסר לחברה הבריטית (Sponsor License), גם אם גיוס העובד הבא הוא בעוד מספר חודשים.

– לא מתעסקים בנושא הויזות והספונסר לבד, קחו עורך דין מקצועי ואשר מתמחה בשוק ההגירה הבריטי. זול זה יקר.

– אנגליה, ומחלקת ההגירה הבריטית (UKVI) משנים את החוקים, הדרישות, הטפסים ואת תהליכי הויזות באופן תדיר. היופי הוא שכל המידע העדכני ביותר נמצא באתר הזה ובאחריותכם לוודא שאתם פועלים לפי העדכונים והטפסים האחרונים. עורך-דין מקצועי כבר אמרנו.

– קחו בחשבון שכאשר מגישים בקשה לויזה מסוימת, בחלקו האחרון של התהליך ישנה תקופת זמן לצורך הנפקת האישור, כאשר אתה עוד גר בארץ, שבה נדרש לשלוח את הדרכון (דרכונים ברבים אם מדובר במשפחה) המקורי שלכם. משרד ההגירה הכי קרוב לארץ נמצאת בטורקיה. תקופה זו עלולה להמשך מספר שבועות, מה שאומר שלא תוכלו לצאת מישראל או לבקר באנגליה עד שהאישור מתקבל. לכן חשוב שתהיה לכם התוכנית האסטרטגית בנושא הגירה הכוללת התאקלמות של ילדים לביתי ספר וכו'.

– התהליכים לויזות השונות לוקחים חודשים ברמת המאקרו, לכן חשוב שתוודאו שתוכנית ההגירה שלכם משולבת ומותאמת לתוכנית העבודה של הסטארטאפ ואף התוכניות האישיות שלכם כמו חופשות, נסיעות עבודה או טיסות בינ"ל באופן כללי.

– יש משמעות מהיכן מגישים את הבקשות לויזות השונות. ישנם מעט אופציות המאפשרות להגיש את הבקשה מתוך אנגליה ורוב הבקשות מוגשות מהארץ התושבות. אלו משפיעים על האגרות השונות ומשך התהליך.

– לישראלי הגיבור והחכמולוג – אין קומבינות, שטיקים, קיצורי דרך, פרוטקציות, בערך, "אולי בכל זאת", "אני אדבר איתם", "יהיה בסדר"  או " אני מכיר מישהו שעובד בשגרירות" עם תהליכי ההגירה הבריטיים. הם המציאו את האדמיניסטרציה וכדאי מאד שתתישרו לימין ותלכו לפי הדרישות, ובמדויק. הדרך הארוכה היא הדרך הקצרה.

– אם אתם תחת ויזה, לא משנה איזו, כדאי שתעשו מעקב מסודר ובאופן קבוע לאורך השנים על כל התאריכי כניסה/יציאה שלכם אל/מאנגליה. הנה אקסל מעקב לשימושכם.

רישיון ספונסר (UK visa sponsorship for employers)

כל חברה בריטית שרוצה לגייס עובדים שאינם רק בעלי דרכון בריטי (בת'כלס, כל החברות) חייבת שתהיה בעלת רישיון ספונסר (Sponsor License). הנה תקציר של כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא והתהליך הצפוי. ראה מפרט מלא כאן.

מה צריך לדעת:
-כל חברה בריטית שרוצה לגייס כ"א שאיננו בעל דרכון בריטי מחוייבת להיות בעלת רישיון ספונסר.

– רישיון תקף ל-4 שנים, עם חידוש דיגיטלי (ידני!) בכל שנה מחדש.

– באחריות החברה לפעול על פי כל(!) התהליכים והשלבים, כולל תיעוד מסודר ורישום של כל הניירת, קורות החיים, הראיונות עבודה. ולשמור אותם עם גישה במקרה של ביקורת פתע.

– ע"פ החוקים, מחלקת ההגירה יכולה לעשות ביקורת פתע לכל חברה, לוודא שפועלת לפי הנהלים, כולל הפנים ארגוניים. אל תקלו ראש, הם עושים זאת.

– חברה שנכשלת בביקורת הפתע או איננה פועלת לפי הנהלים, רישיון הספונסר שלה יכול להשלל, וכתוצאה מכך כל עובדי החברה שתחת רישיון זה ידרשו לעזוב את אנגליה (או למצוא ויזה במקום אחר) תוך 60 יום. לא ממליץ לנסות. החברה תסומן כ- blacklisted, תאבד את הרשיון וישללו ממנה אפשרות לקבל רשיון נוסף לתקופה בין חצי שנה לשנה.

משך התהליך: בין 6-18 שבועות
עלות: 536 פאונד, עבור הגשת הבקשה להיות ספונסר

מה נדרש:
1. חשבון בנק אנגלי
2. אישור רישום ברשם החברות הבריטי
3. אישור רישום מס הכנסה
4. אישור רישום מע״מ של החברה
5. פוליסת ביטוח עובדים עד סך 5 מיליון פאונד
6. חוזה שכירות של המשרדים. אפשרי גם חוזה דסק ב-WeWork/Regus
7. הצהרה מבכיר בחברה
8. טבלה ארגונית של החברה
9. ישנם מצבים בהם נדרש גם אישור של מחלקת המסחר של השגרירות הבריטית עבור חברות דיגיטליות

 

סוגי ויזות ליזם

להלן תקציר של חמש ויזות לאנגליה, הרלוונטיות ליזמים הישראלים. לכל ויזה ניסיתי לתקצר את עיקרי הדברים, אך כאמור, שימו לב שאנגליה ומחלקת ההגירה מעדכנים את התנאים, התעריפים והטפסים באופן תדיר. על כן מומלץ תמיד לקרוא את הפרטים המעודכנים בלינקים. הבריטים כמו הבריטים, מסודרים באופן מופתי, ותוכלו להתמצא באתר ה-UKVI את עיקרי הפרטים די בקלות ובבהירות. בנושא העלויות, יש לזכור שהתעריפים שונים אם מגישים הבקשה מתוך אנגליה או מחוצה לה. כמו כן, יש לקחת בחשבון לכל ויזה תוספת של אגרת IHS – 400 פאונד על כל שנת ויזה (למעט חריגים), וכן עמלת ביומטרי – 55 פאונד.

1. ויזת עובד (T-2)

ויזת עובדים קלאסי אשר מעסיק מעוניין לגייס עובדים זרים, הן אשר שוהים באנגליה על אשרת סטודנט או אשרת עבודה אחרת, והן אשר שוהים בחו״ל. ראה מפרט מלא כאן.
תנאי סף: רישיון ספונסור מאושרת לדרגה Tier-2 ו/או Tier-2 ICT (רילוקיישן).
עלות:
– אגרת בקשה – 464 פאונד (אם עד 3 שנים) או 1,220 פאונד (אם מעל 3 שנים).
– אגרת מומחה – 364 פאונד לשנה עבור אגרת מומחה.
– ניתן לשלם תוספת של 800 פאונד למסלול פריוריטי לקיצור התהליך.

 

משך התהליך: מינימום חודש וחצי.
תוקף הויזה: מינימום 3, מקסימום 5 שנים.
שלבי התהליך:
1. פרסום המשרה – אתם נדרשים לפרסם את המשרה בשני אתרים מקומיים. הראשון באתר הממשלתי [https://findajob.dwp.gov.uk/], והשני בכל אתר משרות בריטי אחר. זמן פירסום מינימלי הינו 28 יום.
2. בתום ה-28 יום, יש להגיש את הבקשה עבור המשרה באתר ה-SMS  (sponsorship management system ), עם פרטי הלוג-אין של החברה.
3. לאחר קבלת אישור הבקשה על ידי ההום אופיס, יש להיכנס שוב למערכת ה-SMS ולשייך את הרישיון לעובד.

כדאי לדעת:
– רק לאחר השלמת השלבים הבאים ניתן להעסיק את העובד. קרי, תאריך תחילת העבודה של העובד לא יכול להיות לפני תאריך שיוך הרישיון ספונסר לעובד.

 

– בשלב בפרסום המשרה בציבור, זה לא משנה אם יש לכם מועמד סגור לתפקיד.אתם עדיין נדרשים לעשות זאת, וכן לשמור את כל הפניות, התכתבויות וצילומי המסך עם כל אלו שפנו למשרה, וכן להצדיק למה הם לא התקבלו למשרה.

– לא כל עובד יכול להיות תחת ויזה זאת. יש הגבלה על סוגי המקצועות, וכן השכר ברמה מקצועית מינימלית. בד"כ העובדים הינם מקצועיים וכאלו שנדרש להראות יכולות מקצועיות והכשרות מינימליות.

– ישנם מקצועות שלא נדרשים בתהליך של פרסום המשרה למשך ה-28 יום. תוכלו למצוא אותם תחת Shortage Occupation List. אלו מקצועות שאנגליה הגדירה בחוסר ולכן מתעדפת אותם.

– יש אפשרות להאיץ את תהליך הבקשות, עם בחירת מסלול עדיפות, שכמובן עולה יותר כסף.

– אם העובד מסיים לעבוד בחברה או עובר סוג ויזה, החברה יכולה לקבלת חלק מהתשלום IHS חזרה.

– ניתן להביא שאר המשפחה עם העובד, הן בעת הגשת הבקשה המקורי, והן לאחר שהוא כבר עבר לאנגליה.

2. ויזת סטארט אפ (T1 – Start Up Visa)

ויזה חדשה – מועמד שרוצה להתחיל מיזם (סטארט אפ) ותוך כדאי לקבל אישור עבודה אצל מעסיק אנגלי. ראה מפרט מלא כאן.

תנאי סף: חובה לעבוד מול גוף הנותן חסות המאושר על ידי ההום אופיס.

עלות: 363 פאונד.

משך התהליך: עד לשלושה חודשים.

תוקף הויזה: שנתיים – אין הערכה.

כדאי לדעת:
– ניתן לעבוד בעבודה אחרת תוך כדי בניית הסטארט אפ שלך.
– הגופים המאושרים לתת חסות מפורטים ב- Start-up Endorsing Bodies.

3. ויזת חדשנות (T1 – Innovator)

ויזה חדשה – חובה על כל מבקש לקבל חסות מארגון המאשר כי העסק של אותו המבקש הינו מהווה חדשנות (בתחום שלו), עסק בר קיימא וכן יש לו פוטנציאל לגידול. ראה מפרט מלא כאן.

תנאי סף: חובה לעבוד מול גוף הנותן חסות המאושר על ידי ההום אופיס; מחויב למימון עצמי על סך 50,000 פאונד; ואף להראות רצינות על כך כי הם רוצים להיכנס הן לשוק המקומי, וכן לשוק הבינלאומי.

עלות: 1,021 פאונד.

משך התהליך: עד לשלושה חודשים.

תוקף הויזה: 3 שנים עם אופציה לחידוש לעוד שנתיים.

כדאי לדעת:
– ניתן להגיש בקשה לתושבות לאחר 3 שנים.
– הגופים המאושרים לתת חסות מפורטים ב- Start-up Endorsing Bodies.

4. ויזת נציג חברת חוץ (Overseas Business Representative)

חברת חוץ (ישראלי או כל מדינה אחרת) תוכל לפתוח שלוחה/נציגות באנגליה ע״י שליחת בכיר לרילוקיישן. ראה מפרט מלא כאן.

תנאי סף: לחברה אין ייצוג קיים באנגליה. והחברה מראה נכונות רצינית בלפתוח שלוחה באנגליה בכדי לגדול.

עלות: 610 פאונד.

משך התהליך: עד שלושה חודשים.

תוקף הויזה: 3 שנים עם אופציה לחידוש לעוד שנתיים.

כדאי לדעת:
– אפשר להגיש בקשה לתושבות לאחר 5 שנים.

5. ויזת כישורים מיוחדים (T1 – Global Talent Visa/Exceptional Talent)

ויזת עבודה עבור מומחים ייחודים בתחום שלהם (היי טק, אופנה, כימיה, הנדסאים, עסקים וכדומה). ראה מפרט מלא כאן.

תנאי סף: להיות מוכר כמקצוען גם בארץ וגם בחו״ל; כתבות בעיתון; הקמה של ארגון; הישגים כמו כתיבת פטנטים, אקזיט, זכיה בפרסים בינ"ל וכדומה; קשרים עם מנהיגים בינלאומיים עם עדיפות באנגליה; קבלת מכתב המלצה מארגון הקשור למקצוע שלך באנגליה.

עלות: שלב ראשון – בקשת המלצה: 456 פאונד. שלב שני – לאחר קבלת מכתב ההמלצה והגשת בקשה לויזה: 152 פאונד.

משך התהליך: שלב הראשון – עד חודשיים. שלב שני – עד 3 שבועות.

תוקף הויזה: עד 5 שנים.

כדאי לדעת:
– ניתן להגיש בקשת תושבות לאחר 3 שנים.
– לקבלת הויזת כישורים מיוחדים נדרשים לשלוח סדרה ארוכה של הוכחות ועדויות.

מקווה שהצלחתי להבהיר לכם את הנושא והמון בהצלחה.