by upklyak on freepik.com

דיגיטליזציה של לוגיסטיקה

ההתקדמות המהירה של לוגיסטיקה 4.0 מניעה את השינוי הדיגיטלי של חברות ככל שהן הולכות וגוברות יותר ויותר. לעומת זאת, הדיגיטליזציה של תהליכי לוגיסטיקה אינה בדיוק דרך נטולת מכשולים.

ניתוח מרכיבי המפתח בפרדיגמה חדשה זו והשינויים שהיא משפיעה על תהליכי לוגיסטיקה.

ופרוט הטכנולוגיות המהוות חלק מהתפתחות זו כלפי מחסן המחובר בכל הקישורים לשאר החוליות בשרשרת האספקה.

מהי טרנספורמציה דיגיטלית?

המושג טרנספורמציה דיגיטלית מתייחס ליישום טכנולוגיות חדשות בכל תחומי החברה לשיפור יעילותה. לפיכך, הדיגיטליזציה בלוגיסטיקה מהווה שילוב של יכולות דיגיטליות חדשות בתחומים כגון אחסון, הכנת הזמנות ותחבורה, בין היתר.

הדיגיטליזציה של כל תחומי החברה היא מגמה שתימשך בעתיד. כרגע הוא חודר למגזרים הכלכליים העיקריים, אם כי בקצב לא אחיד. על פי מחקר של חברת הייעוץ McKinsey, עסקים מעדיפים את השימוש בטכנולוגיות חדשות באסטרטגיות השיווק שלהם (49% עשו זאת) ובמוצריהם ובשירותיהם (21%). רק 2% מהנסקרים הצהירו כי הציגו יוזמות טרנספורמציה דיגיטלית ברשתות האספקה ​​שלהן.

בכל זאת, זה לא משהו שהמגזר התעלם ממנו. על פי סקר של Forbes Insights , 65% ממנהלי הלוגיסטיקה מודעים לכך שהם צריכים לשפץ את המודל העסקי שלהם אם הם רוצים לשרוד את העידן הדיגיטלי.

טכנולוגיה המאפשרת דיגיטליזציה במחסן

הטכנולוגיה שואפת להשיג ניהול אוטומטי וחכם של תיעוד החברה ושל ארגון הנהלים או תהליכי העבודה שלה, בין היתר.

עם זאת, אי אפשר להפריד בין תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית לטכנולוגיות המהוות את ליבת המהפכה התעשייתית הרביעית, תעשיה 4.0. לצורך ההקשר, נעבור על הטכנולוגיות העיקריות המקושרות לדיגיטליזציה בניהול מחסן:

– אחסון נתוני ענן: יש יותר ויותר מערכות לניהול מחסנים במצב SaaS (תוכנה כשירות, בענן) לעומת הגרסה המקומית המסורתית (בשרתי החברה). טכנולוגיה זו דורשת השקעה ראשונית נמוכה יותר בפריסת WMS, מכיוון שאתה שוכר את הרישיון על בסיס חודשי במקום לרכוש את כל התשתית הטכנית.

– מכשירי IoT: טכנולוגיית IoT (Internet of Things) המופעלת על המחסן קשורה קשר הדוק לחיישנים השונים הלוכדים מידע מהעולם הפיזי ומשליכים אותו למאגרי מידע דיגיטליים. דוגמאות לכך הן תגי RFID וחיישני תנועה המשולבים במערכות אוטומטיות כמו עגורים ומסועים.

– אוטומציה: בפעילות תוך-לוגיסטית, מכונות ומערכות אוטומטיות מתקיימות יחד עם מפעילים תוך כדי ביצוע משימותיהם.

לדוגמא, קרוניות משטחים (Pallet Shuttle ) מצמצמות את תנועות מפעיל המלגזה. בינתיים, עגלות חכמות, בשילוב עם מערכות Pick-to-light (ליקוט ע"י סימון אור), מאפשרות פעולות "ליקוט לעגלות "מדויקות יותר.

– AI בלוגיסטיקה: בינה מלאכותית (AI) אפשרה ניתוח נתונים המוניים בחוליות השונות של שרשרת האספקה. לדוגמא, פרשנות זו של מידע מאפשרת חיזוי ביקוש תוך הקלה על ניהול המיקומים בהתקנה ואופטימיזציה של ה Last Mile.

– הדמיית סביבה עם תאומים דיגיטליים: טכנולוגיה זו שימושית ביותר בעת תכנון מחסן או ביצוע שינויים בפריסתו. למעשה, ניתן לבדוק את תפקודו של הארגון החדש בסביבה דיגיטלית ולראות כיצד הוא יפעל במציאות לפני ביצוע השינוי. יישום התאום הדיגיטלי כבר משולב בכמה מערכות WMS, ומפחית את מרווח השגיאות ומבטיח שיפור מתמיד בתהליך.
אלה כמה מהטרנדים העיקריים שיעשו מהפכה בפעילות המחסנים בטווח הקצר, באופן קבוע צצים טכנולוגיות חדשות וידע חדש שיכולים לייעל תהליכים לוגיסטיים. לכן זו בשום פנים ואופן לא רשימה סופית.

אסטרטגיות טרנספורמציה דיגיטלית: כיצד ליישם אותן בחברת הלוגיסטיקה שלך

כל יוזמות הטרנספורמציה הדיגיטלית בלוגיסטיקה צריכות לקחת בחשבון את מצבה המיוחד של כל חברה, כולל הקשיים העומדים בפניה, ההזדמנויות בתחום שלה ויעדיה.

לכן, מומלץ לבצע את זה צעד אחר צעד:

– קבע נקודת התחלה וקבע את יעדיך: הניתוח הראשוני אמור להתייחס למצב הנוכחי של האזורים המושפעים ביותר מדיגיטציה. אלה עשויים לכלול ניהול מסמכים (נטישת השימוש בנייר אחת ולתמיד), תוכנה וחומרה זמינים, ארגון תהליכים וכדומה. מחקר זה יספק את הבסיס לעיצוב המטרות של פרויקט השינוי הדיגיטלי שלך.

– הבטח אישור תקציבי מהיר: עם סדרי עדיפויות ברורים, ביורוקרטיה פנימית של חברות אינה יכולה להוות מחסום לביצוע ההשקעות הטכנולוגיות הנדרשות לשינוי דיגיטלי.

– הסתמך על כישרון 4.0: עסקים צריכים לחפש עובדים בעלי הכשרה מיוחדת בניהול שרשרת האספקה. אך עליהם גם לתעדף מיומנויות מתקדמות בתחום התוכנה והדיגיטליזציה.

– השג שיפור מתמיד: בתהליכים לוגיסטיים, חיוני לנתח כל שלב ולמדוד את התוצאות (KPI) בכדי לקבל החלטות המשפרות את האפקטיביות.

במובן זה, ישנם עסקים שכבר ביצעו בהצלחה את פרויקט הדיגיטציה של המחסן שלהם.

יתרון תחרותי בהווה, מהווה פקטור חובה במחסני העתיד

מקובל לראות בטעות את הדיגיטליזציה כמטרה בפני עצמה; אולם במציאות, זהו אמצעי לניהול יעיל יותר של עסקים ולוגיסטיקה. למעשה, על פי סקר ההשקעות Deloitte Industry 4.0, הכוח המניע מאחורי טרנספורמציה דיגיטלית בחברות הוא שיפור הפרודוקטיביות, ובעקבותיו הלחץ של התחרות ודרישות הלקוחות.

המפתח אינו טמון בהשקעה במערכות המושכות ביותר או המהפכניות ביותר, אלא בניתוח עומק של צרכי משרדך והערכת התשואה שכל חידוש ישיג.