Designed by upklyak / Freepik

למה הראש של כולם בעננים? ומהי סביבת הענן שכולם עוברים אליה

סביבת הענן זה למעשה מקום וירטואלי שבו שניתן לאחסן מידע ולהפעיל שירותים מבלי שישיבו ישירות בחברה/ארגון שלנו.

ניתן לדמות זאת למגורים, כולנו יכולים לגור בבית שבו אנחנו מתפעלים ודואגים לסדר ולנקות ואילו מצד שני אנחנו יכולים גם לעבור לבית מלון שבו ידאגו לכל מחסור שלנו תמורת המחיר המתאים.

בהמשך לדוגמה זאת הענן הוא בית מלון שבו תמורת המחיר הנכון אקבל את כל השירותים.

בימינו יש לא מעט ארגונים שבחרו להעביר את סביבת העבודה שלהם לענן.

מה זה בעצם אומר?

זה אומר שמהיום אנשיי הפיתוח שלי או אנשיי הכספים כבר לא חייבים להגיע פיזית למקום העבודה אלא פשוט יכולים להתחבר עם הסיסמה והשם משתמש שנתתי להם.

מהם היתרונות?

הדבר טומן בחובו לא מעט יתרונות, אנסה לרכז שלושה יתרונות חשובים:

עבודה מרחוק – הענן מאפשר מעבר לעבודה מרחוק דבר המייתר שימוש במשרדים גדולים או במשרדים כלל ויכול לעזור לי בתקופות של החלטות על סגר וכדומה.

חסכון בברזל ובמקום – שימוש בענן יגרום לכך שאין צורך לתכנן מקום ייעודי או להחזיק חדר שרתים ,כי השרת עצמו יושב אצל ספק הענן שבחרתי: אמזון, גוגל או מייקרוסופט לדוגמה.
ובכך נפטור את עצמנו ממה שמכנים בתעשייה "ברזלים" , השרתים הגדולים שצריך לשמור ולאחסן במקום ייחודי שגם במקרה אסון אמורים להינצל.

חסכון בבעליי מקצוע – שהענן מציע לנהל לי שירותים  אנו גם יכולים ליצור לעצמנו חסכון בכוח אדם שינהלו לנו את השירותים.

נהדר! אבל לא כולם עוברים לענן…למה?

שיקוליי תקציב – ביום יום יתכן וחלקנו נעזרים בשירותים חיצוניים עבור מטלות הבית כגון עוזרת או משלוחיי קניות אך לגור בבית מלון על בסיס קבוע הוא משהו שלמעטים יש את האמצעי לכך ולכן בדומה לדוגמה זאת יש חברות שבוחרות להשתמש רק במספר שירותים שסביבת הענן מציעה כמו אחסון לדוגמה.

לכן אם החלטתנו שאנו הולכים להשתמש בענן עלינו לעשות תכנון תקציב מפורט של המנויים שאנחנו מעוניינים להשתמש או לבחור בתוכנית שבה מחייבים אותנו רק על בסיס השימוש שעשינו בפועל.

אם לא נעשה תכנון תקציב מפורט אנחנו יכולים לקבל חיוב מאמזון עם מספר שיכול להגיע לסכומים מאוד גדולים או במילים אחרות עשרות אלפיי דולרים שלא ציפינו להוציא.

שיקוליי אבטחת מידע – נהדר שאנשים יכולים להתחבר מרחוק אבל צריך לוודא שהם גולשים מרשת מאובטחת ולכן במרב המקרים נרכוש עוד מוצר שיספק לנו פתרון אבטחתי, בימינו יש המון התקפות ולכן עלינו לוודא שאנחנו רוכשים את השירותים הנכונים בכדאי שהסביבה והנתונים שלנו יישארו בטוחים.

שומרים את המידע קרוב אלינו – כמובן שחשוב לזכור כאשר אנו נעזרים בשירותיי הענן אנחנו למעשה נותנים למישהו אחר לנהל לנו את המידע ולכן יש המון ארגונים שחלקם מחשש לדליפת מידע יעדיפו לנהל את המידע אצלם.

מה צופן העתיד?

נכון הדימוי לבית מלון נותן לכך דימוי יקר אבל יש יסוד להאמין שבעתיד שעוד חברות יכנסו לשוק ספקיי הענן ובכך עלות השירותים תפחת ובשנים הקרובות רוב השירותים של החברה שלנו ימצאו בסביבת ענן, וכפי שג'רי יאנג מייסד יאהו אמר:

'הענן הוא מחשב העל של העתיד'.