דרכים לבנות עסק חסין ממשברים

Designed by Pixabay

6 דרכים לבנות עסק חסין ממשברים

לא משנה כמה קשה עבדנו וכמה התאמצנו כדי לבנות את העסק שלנו – משברים שלא בשליטתנו תמיד יגיעו כדי להזכיר לנו עד כמה אנחנו שבירים.

אחרי שנים של נסיקה כלכלית ושוק תעסוקה משגשג, וירוס הקורונה הגיע וטרף את כל הקלפים: יש לך עסק להרצאות? כל העבודה שלך לחודשים הקרובים בוטלה בתוך כמה ימים ספורים. מעבירה סדנאות בישול למחייתך? יש לך לפחות עוד כמה שבועות ריקים מעבודה.

אז נכון, הקורונה תפסה רבים מאיתנו לא מוכנים, אבל זה לא אומר שחייב לצאת מזה רק רע. הרי המשבר הזה – הוא כנראה לא המשבר האחרון, וכנראה שהוא גם לא הגרוע ביותר.

במקום להתמרמר על גורלנו, הגיע הזמן שנסתכל על התקופה הזו כתזכורת שהעסק שלנו צריך להיות כמה שיותר יציב ואיתן אל מול תנודותיו של העולם החיצוני.

באנגלית, המילה המתאימה היא Bulletproof (חסין מכדורים), אז הנה 6 דרכים להפוך את העסק שלכם לכזה – עסק שיהיה חסין למשברים הבאים.

בניית תכנים דיגיטליים בתשלום

יש לא מעט תרחישים שיכולים לגרום לכולנו להסתגר בבתים – זיהום אוויר חריג, מלחמה כימית, מזג אוויר סוער, או וירוס מדבק, כמו עכשיו. עבור עסקים רבים, תכנים דיגיטליים, במיוחד כאלו שיכולים לעמוד בפני עצמם, עשויים להיות מה שיציל את העסק מקריסה בתרחישים האלו.

אני מדבר כאן בעיקר על קורסים דיגיטליים וספרים דיגיטליים, וטיפ חשוב לגבי הנושא הזה – לפני שמשקיעים כסף וזמן בתכנים האלו במטרה לגבות עליהם כסף, שווה לבדוק אם אין תכנים דומים ברמה גבוהה שזמינים בחינם.

גיוון בסוג הלקוחות

בדרך כלל, משברים נוטים לפגוע בסקטורים ספציפיים. זה אמנם נשמע מרגיע, אבל כאן נכנס לתמונה אפקט הפרפר: המשבר לא פוגע רק באותם הסקטורים, אלא ממשיך להשפיע על כל המשק והכלכלה.

אם ניקח לדוגמא עסקים בתחום השיווק הדיגיטלי, על פניו, הם לא אמורים להיפגע בכלל במקרה של וירוס הקורונה. הרי אלו בעיקר עסקי התיירות, המסעדנות והפנאי שנפגעים, לא? לא בדיוק.

אותם הלקוחות של עסקי השיווק הדיגיטלי, הם בדיוק אותם עסקי התיירות, המסעדנות והפנאי שנפגעו מהמשבר, ועכשיו הם מפסיקים את הפעילות עם אנשי השיווק שלהם.

הפואנטה כאן היא שכדי שהעסק שלנו יהיה יציב – אסור לנו להשאיר את כל הביצים בסל אחד. גוונו את מקורות ההכנסה שלכם, ומעבר לזה – כדאי שגם תגוונו את הלקוחות שלכם לפי השווקים בהם הם פועלים כדי לוודא שההכנסה שלכם לא תיפגע כל כך בקלות ממשברים כמו זה שאנחנו חווים עכשיו.

חנות מכירה אונליין

אלו לא רק אמזון, איביי ועלי-אקספרס – יותר ויותר עסקים מבינים שעולם הקניות עושה את המעבר אל המרחב הדיגיטלי ומקימים חנות אונליין משלהם. מעבר לעובדה שזה יכול לעזור לכם להעלות את ההכנסות שלכם בשגרה גם כשהכל כרגיל, חנות וירטואלית היא נכס מצוין בזמן משברים סביבתיים שמשביתים או מצמצמים את הפעילות במרחב הפיזי ומאלצים אנשים לרכוש הכל ברשת. 

אז כן, זו השקעה לא קטנה וזה דורש עבודה וזה כמובן לא מסתיים רק בבניית האתר ולאחר מכן נדרש שיווק, קידום אורגני וברשתות החברתיות – אבל אם זה יכול להציל את העסק שלכם במשבר הבא, זה לגמרי שווה את זה.

ערוץ יוטיוב

ערוצי יוטיוב עשויים להיות נכס בעל ערך אדיר במשברים כמו זה שאנחנו חווים כרגע. יוטיוב הוא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם, ומשתמשים צופים דרכו במעל למיליארד שעות בכל יום.

זה אמנם לא מתאים לכל סוגי העסקים וגם ברמה האישית, זהו עיסוק שלא כל אחד מתחבר אליו, אבל אם יש לכם את היכולות המתאימות ואתם מוכנים להשקיע בזה, זו פלטפורמה שיכולה לעזור לכם לשפר את תדמית העסק שלכם בצורה משמעותית וגם לשמש כהכנסה נוספת (מפרסום ושיתופי פעולה, בעיקר).

גם במקרה של ערוצי יוטיוב, משברים כמו זה שאנחנו חווים כרגע הם דווקא יתרון. הביקוש לתכנים עולה בצורה משמעותית בגלל שאנשים בבית כל היום – הם רוצים ללמוד דברים חדשים, לראות סרטונים מצחיקים ולהעביר את הזמן בכיף.

בניית תשתית עבודה גמישה

עבור עסקים רבים, הפגיעה בשגרת העבודה ובהכנסות לא מגיעה מביטולים של לקוחות, אלא דווקא ממקור אחר שלא כולנו חושבים עליו – הרגלים.

בעלי עסקים רבים בונים את העבודה שלהם בצורה כזו שהיא מתנהלת רק במרחב הפיזי – הם רגילים לעבוד רק מהמשרד ובטוחים ששיחות ייעוץ אפשר לעשות רק בפגישה פיזית.

אם אתם רוצים להיות מוכנים למשברים הבאים, חשוב שתבנו לכם תשתית עבודה שעובדת תמיד – התרגלו לעשות פגישות בווידאו ולעבוד מהבית. בניית היכולות האלו תדאג שכל עוד יהיה לכם חשמל ואינטרנט, תוכלו לעבוד כרגיל.

בניית קהילה בבעלותכם

למרות שלפעמים זה נראה שהמנהלים של קבוצות הפייסבוק או בווצאפ שלנו הם אלטרואיסטים ענקיים שמעניקים את הזמן שלהם בחינם בלי לבקש שום דבר בתמורה – זה בדרך כלל לא ממש נכון. לרוב, הקבוצות האלו באמת מתחילות מתוך רצון טוב וצורך של מייסד הקהילה, אבל בהמשך הדרך הקהילה שלהם יכולה להפוך לעסק אמיתי. כן כן, עם הכנסה והכל.

קהילות פייסבוק יכולות להיות מקור הכנסה לכל דבר ועניין, בין אם דרך מודל של שיווק שותפים או שיתופי פעולה עם מותגים שונים, ובין אם על ידי העלאת הרווחים על ידי קידום מכירות של שירותים, מכירת תכנים דיגיטליים של מייסדי הקהילה והגדלת מחזור המכירות של המוצרים בחנויות הווירטואליות של המייסדים.

בניית קהילה חזקה לא רק יכולה לעזור לכם להיות חסינים יותר מפני המשבר הסביבתי הבא, היא גם יכולה לפתח את העסק שלכם בצורה משמעותית.

מנהלי קהילה בתחומים מקצועיים, זוכים לא פעם לשיפור תדמיתי שהופך אותם לאוטוריטה מקצועית.