created by stories from freepik.com

שילוב תקנון באתר האינטרנט: הגנה הכרחית עבור העסק שלכם

בשנים האחרונות ובמיוחד לאור "משבר הקורונה" עסקים רבים עוברים למכור מוצרים או שירותים אונליין. אז הקמתם בשעה טובה אתר אינטרנט לעסק שלכם או בניתם אפליקציה חדשנית ומגניבה: יש לכם תקנון?!

מהו בעצם אותו תקנון אתר?

 

תקנון או בשמו האחר: "תנאי השימוש" הנו לב ליבו של האתר מבחינה משפטית. מדובר בהסכם בין מפעיל האתר לבין הגולש הנוגע לשימוש השוטף באתר.

תקנון מקצועי ומקיף מכיל נושאים מגוונים כגון: זהות הצדדים, התחייבויות הגולש, הגבלת אחריות מצד מפעיל האתר, כללי התנהגות של גולשי האתר, הסדרת נושא רכישה מקוונת של מוצרים ושירותים, מטפל בהגנה על זכויות קניין רוחני, מדיניות החזר מוצרים, מדיניות אספקת מוצרים, שיפוי, מדיניות פרטיות, סמכות שיפוט ונושאים רבים נוספים שקצרה היריעה מלפרט כאן.

"בשביל מה לנסח תקנון חדש? פשוט לוקחים מאתר עם פעילות דומה…":

בעלי עסקים, קטנים כגדולים, לא תמיד מקדישים מספיק מחשבה לחשיבות הרבה שבשילוב תנאי שימוש באתר העסק שלהם בכלל ורבים אחרים חושבים שדי בלהעתיק או "להשאיל" נוסח כזה או אחר מאתר בעל אופי דומה. "לקיחת" תקנון מאתר אחר מביא לחשיפה לתביעות פוטנציאליות, דבר העלול לגרום להוצאות כספיות מיותרות.

יתרה מכך, שימוש בתקנון מאתר אחר זו טעות שעלולה לעלות ביוקר ויותר מכך – מדובר בהפרה של זכויות יוצרים לכל דבר ועניין.

חשוב להבין שתנאי שימוש ש"נלקחו" מאתר דומה לא בהכרח יגנו עליכם מבחינה משפטית בשעת צרה, מהסיבה הפשוטה שתקנון ש"נלקח" מאתר אחר לא מותאם לסוג ואופי הפעילות הספציפית של עסקכם ואינו מטפל לעומק בכלל הסוגיות המשפטיות שכה אופייניות בדיוק לעסק שלכם אתכם בהתנהלות אל מול קהל הגולשים / הלקוחות הספציפי שלכם.

 

אז מתי באמת תצטרכו לשלב תנאי שימוש באתר / באפליקציה שלכם?

כאשר באתר/באפליקציה שלכם קיימים הדברים הבאים:
(1) מידע, עיצובים, סרטונים, מאמרים, תמונות, מוצרים ותוצרים אחרים פרי עמלכם (או של צדדי ג') המהווים קניינכם הרוחני (המדובר בנכס כלכלי לכל דבר השייך לעסק ונושא תג מחיר גבוה).

(2) כאשר מתקיימת באתר/באפליקציה פעילות אקטיבית מצד גולשים: רכישת מוצרים/שירותים באופן מקוון דרך אשראי או כל סוג תשלום אחר, העלאת תוכן/מדיה כלשהי ע"י הגולש, חתימה על חוזים אלקטרוניים, רישום לאתר כמשתמש/מנוי, הזנת דוא"ל לשם קבלת "ניוזלטרים" ועוד.

חשוב להדגיש שמשתמש קצה גולש באתר העסק שלכם ומבקש לבצע עסקה אונליין (לרכישת מוצר/שירות) חייב לקבל על עצמו את הוראות התקנון באופן אקטיבי (באמצעות הקלקה בתיבה מיוחדת, גלילה מטה של הדף וכן באמצעות דרכים נוספות) כך שהדבר יחייב אותו באופן פוזיטיבי לכל תנאי השימוש. ככל ויוכח שהמשתמש לא קיבל על עצמו את הוראות התקנון יהווה הדבר בעיה להכיל על ההוראות התקנון את חוק החוזים הישראלי. מכאן יוצא כי הוכחה חותכת לקבלת התקנון ע"י הגולש (למשל: קיום לוג עם פרטי הגולש לאחר הקלקה על כפתור I agree"") תסייע לכם ולבית המשפט המוסמך לאכוף את הוראות תקנון האתר בשעת הצורך ולהיענות לסעד שתבקשו לקבל בהליך משפטי.

 

דעו, כי הפרקטיקה מוכיחה שחברה/עסק אשר מבקש להפעיל אתר/אפליקציה שמשמשים "חנות אינטרנטית" או אז דורשות חברות האשראי קיום תקנון ואף "תנאי מדיניות פרטיות" כתנאי לאישור ביצוע סליקת תשלומי הגולשים.

לסיכום,
מומלץ לשקול לשלב תקנון מקצועי באתר העסק שלכם, זאת על מנת שתוכלו לעסוק במלאכתכם החשובה "בראש שקט" תוך שמירה על הזכויות שלכם ותוך מזעור סיכונים עתידיים.

____
המידע המובא במאמר זה הנו לרקע כללי בלבד ואינו מתיימר להחליף ייעוץ משפטי.