Designed by Freepik

הערכים שלנו – ה"מצפן הפנימי" בדרך להצלחה

השיח על ערכים אינו דבר חדש בתרבות האנושית. ברור לכולנו שהערכים פועלים כמו סוג של מצפן, ובעזרתם אנו בוחנים את ההתנהלות שלנו בחיים, את הבחירות שאנו עושים ואת הדרך בה אנו מתקשרים את עצמנו לעולם.

חיבור לערכי הליבה שלנו מהווה את הצעד הראשון לחיים מאושרים ופוריים. כאשר אנו מודעים לערכים המובילים שלנו, הם באים לביטוי גם בכל אינטראקציה עסקית ומקצועית, ומאפשרים לנו להיות חלק מקבוצה שחולקת את הערכים שלנו.

עם זאת, יש חשיבות רבה להבנה ולהטמעה של שישה ערכים אוניברסליים עיקריים, המאפשרים לנו להתבסס ולהתפתח בעזרתם בכל תחום בחיים, כולל כמובן בקריירה ובעסקים.

בחינה של אותם ערכים בחיינו, עוזרת לנו להבין ולהעריך עד כמה אנו קרובים לחיים של הגשמה וסיפוק.

אלו הם ששת הערכים:

1

חכמה וידע
כאן נמצא את החוקרים, את הפרשנים, את הלומדים בעצמם דרך חוויות והתנסויות ואת 'הסטודנטים הנצחיים', את אלו שמרגישים שעבורם ידע הוא אכן כח, ואת אלו שאוספים ידע במטרה לחלוק אותו עם העולם בדרכים שונות בהתאם לאופיים.

2

אומץ
כאן נמצא את ההרפתקנות, את הנחישות, את ההקשבה ללב, את העמידה על הערכים, את קבלת האחר והשונה בניגוד לדעת הרוב, את ההתמודדות עם הפחדים השונים ועוד.

3

אנושיות
תחת ערך האנושיות נמצאת האהבה על כל אינספור גווניה, האמפתיה, ההקשבה, ההכלה, האכפתיות, תשומת הלב, קבלת השונה ועוד תכונות רבות שמאפיינות אותנו כבני אנוש.

4

צדק
הערך הזה מייצג את היכולת להביט על הדברים מפרספקטיבה גבוהה, לראות את התמונה השלמה, לפעול למען הנזקקים והחלשים, ולא להיכנע מול רוע, קושי ומכשולים.

5

מתינות ואיפוק
בעולם תזזיתי וחסר סבלנות, אנו נדרשים למתינות ואיפוק, כדי לאפשר לעצמנו ולאחרים את ההזדמנות לפעול ללא שיפוטיות. הערך הזה עוסק גם במתינות כלפי הטעויות שלנו.

6

התעלות
הערך העליון, זה שמחבר אותנו אל הדברים הגדולים מאיתנו. ערך שנוגע בעולם הרוח, ומאפשר לבני האדם להיות הכי טובים שהם יכולים להיות לא רק לשם מילוי צרכים אישיים, אלא גם עבור משהו גדול מהם – עשייה למען הקהילה, למען הכדור, למען הנשים, למען הילדים, הנזקקים, החולים, או כל דבר אחר שגורם לנו להיות בצד הטוב ביותר שלנו.

חכמה וידע – חוזקות קוגנטיביות לרכישה ושימוש בידע

היכולת שלנו כבני אדם להתעלות מעל כל היצורים החיים האחרים נעוצה בעיקר בהתפתחות הקוגנטיבית והמנטלית שלנו, היכולת שלנו ללמוד, לדמיין, להעריך, להסביר, לחקור ולבחון את העולם.

ניתן למנות 5 נושאים עיקריים שמאפיינים את ערך החוכמה והידע. התמקדות בהם תאפשר לנו לשפר את התוצאות שלנו בכל תחומי החיים:

יצירתיות, כושר המצאה ומקוריות
עד כמה אתם חושבים על דרכים חדשות ומקוריות לביצוע דברים, "יוצאים מהקופסה" ולא פועלים רק בדרכים המקובלות?

סקרנות והתעניינות בעולם
עד כמה אתם שואלים שאלות, חוקרים ומחפשים בתחומים שרלוונטיים לתחום עיסוקכם, לתחביבים שלכם או לכל מה שמעניין אתכם?

שיפוט, חשיבה ביקורתית, ראש פתוח
עד כמה אתם בוחנים דברים לעומק ומכיוונים שונים, עד כמה אתם מציאותיים, יכולים להביא ראיות מוצקות וגם כמובן לשנות עמדות?

אהבת למידה
זהו אחד המאפיינים הבולטים בערך של החוכמה והידע. אם אתם אוהבים ללמוד, העמיקו את הלמידה שלכם במה שמעניין אתכם וכך תחזקו את היכולות ואת ההשפעה שלכם בעולם.

פרספקטיבה
עד כמה אתם באמת יודעים? האם חבריכם רואים אתכם כחכמים ומעריכים את נקודת המבט שלכם? זה הסימן הראשון לכך שאתם באמת נעזרים בכלי הידע ויוצרים מעגלי השפעה בעולם.

אומץ – חוזקה המדגישה את מימוש הרצון להשלים יעדים למרות התנגדויות חיצוניות ופנימיות

אומץ הוא ערך משמעותי בחיינו. כל קפיצת מדרגה שנעשה דורשת מאיתנו לוותר על המוכר והידוע וללכת אל הלא נודע.

אלו ארבעת הנושאים העיקריים אותם תוכלו לבחון בהגשמת ערכי האומץ בחייכם:

תעוזה וגבורה
עד כמה אינכם חוששים מאתגר, קושי או כאב ומביעים את עמדתכם מתוך אמונה פנימית? עד כמה אתם פועלים רק באופן שנכון בעיניכם ומתאים לערכיכם?

התמדה, עקשנות, שקדנות
עד כמה אתם עובדים קשה ומתעקשים על מה שנכון עבורכם, כדי לסיים את מה שהתחלתם? עד כמה אתם מפיקים הנאה מהשלמת המשימה?

יושר, אותנטיות
עד כמה אתם חיים את מה שאתם באמת מאמינים בו? התרחקות מהיושרה הפנימית תגרום לכם למתחים פנימיים ואף למחלות.

מרץ, התלהבות, אנרגיה
ד"ר נאדר בוטו מציין את החיוניות כאחד הסימנים לבריאות מיטבית. כאשר אנו חיוניים אנו יכולים להתמודד כמעט עם כל דבר בחיים. האם אתם פועלים כדי לצאת ידי חובה? או שהחיים עבורכם הם הרפתקאה?

אנושיות – חוזקה חברתית הקשורה להתיידדות והתחברות עם אחרים

היכולת שלכם להתחבר לאחרים מעידה על תחושת הביטחון הפנימי והערך העצמי שלכם. פתיחות מביאה פתיחות ועזרה הדדית. אין אדם אחד בעולם שהצליח ללא עזרה מאחרים. תחת ערך האנושיות נמצאת האהבה על כל אינספור גווניה, האמפתיה, ההקשבה, ההכלה, האכפתיות, תשומת הלב, קבלת השונה ועוד תכונות רבות שמאפיינות אותנו כבני אנוש.

יכולת לאהוב ולהיות נאהב
עד כמה אתם מוקירים את היחסים הקרובים עם המשפחה, הלקוחות והקולגות שלכם? עד כמה אתם מזהים שם שיתוף ואכפתיות הדדית? אנחנו בדרך כלל מרגישים קרובים אל מי שמרגיש קרוב אלינו.

טוב לב ונדיבות
עד כמה אתם נהנים לעזור גם לאנשים שאתם לא מכירים?

אינטליגנציה חברתית ורגשית
עד כמה אתם מודעים למניעים ולרגשות של אחרים? האם אתם יודעים להבחין בשונות ולזהות את התחושות שלהם? עד כמה אתם יודעים להתנהל נכון במצבי רוח משתנים? עד כמה אתם מסגולים להגיב ברגישות ובהבנה לאור האבחנות הללו?

צדק – חוזקות אזרחיות שנמצאות בבסיס חיי הקהילה

תחושת צדק מגיעה רק מאכפתיות עמוקה. אם לא אכפת לכם מה קורה במצב או במקום מסויים, חוש הצדק לא יתעורר. הערך הזה מייצג את היכולת להביט על הדברים מפרספקטיבה גבוהה, לראות את התמונה השלמה, לפעול למען הנזקקים והחלשים, ולא להיכנע מול רוע, קושי ומכשולים. לכן, כדאי לבחון את הפרמטרים הבאים כדי לדעת עד כמה אתם מחוברים לעשייה שלכם בכל תחומי החיים:

אזרחות טובה, נאמנות, עבודת צוות
כל אלו מאפשרים לחוש הצדק שלנו לבוא לביטוי. עד כמה אתם ממלאים את חלקכם במאמץ הקבוצתי?

הגינות, שוויון
עד כמה אתם מתייחסים באופן זהה לכל אדם ונותנים הזדמנות שווה לכולם?

מנהיגות
עד כמה אתם מעודדים את הקבוצה ודואגים להשיג הרמוני בין חבריה? האם אתם נותנים לכולם תחושת שייכות? עד כמה אתם טובים בארגון ויישום פעולות משותפות?

מתינות ואיפוק – חוזקה פנימית המגנה עלינו מפני תגובות יתר מוגזמות

אנחנו בתקופה שמתינות ואיפוק מאתגרות אותנו במיוחד, אבל החוזקה הזו היא אחת המשמעותיות ביותר ביצירת הרמוניה ושיתופי פעולה פוריים. מתינות ואיפוק נוגעת גם בחוויה הפנימית שלנו, וביכולת שלנו לסלוח לעצמנו על טעויות.

סלחנות וחמלה
האם אתם נותנים הזדמנות שניה (גם לעצמכם!)?

צניעות וענווה
עד כמה אתם מוכנים להצטנע, והאם אתם מחפשים את אור הזרקאורים?

זהירות, שיקול דעת, פיקחות
עד כמה אתם מקבלים החלטות מאוזנות?

שליטה וויסות עצמי
האם אתם רגישים לצרכים ולדחפים שלכם, ויודעים לעשות את העבודה הפנימית ולגרום להופעתן של תחושות חיוביות גם בזמנים קשים?

התעלות – חוזקות המאפשרות קשרים ליקום ומעניקות משמעות

אני נכנסת כאן לחוזקה שלעיתים נתפסת מעט רוחנית, אולם מה רע בכך? ההבנה שאנחנו לעולם לא רק עם עצמנו, ושלכל פעולה שלנו יש השפעה על עולם ומלואו, יכולה רק לתרום להתפתחות שלנו ולהעצים אותנו ואת סביבתנו. התעלות מאפשרת לבני האדם להיות הכי טובים שהם יכולים להיות, לא רק לשם מילוי צרכים אישיים, אלא גם עבור משהו גדול מאשר הם עצמם.

הערכה ליופי ומצויינות
טבע, אמנות, מדעים, השמש שזורחת ושוקעת. שום דבר לא מובן מאליו.

הכרת תודה
כאשר אנו מכירים תודה אנו בעצם "מודיעים" לעולם על כל מה שיש לנו. הנחת המוצא של היש ממגנטת אליה עוד יש (כך פועלים חוקי המשיכה).

תקווה, אופטימיות, מכוונות לעתיד
אם אינכם אופטימיים לגבי העתיד, תתקשו להצליח ולהתגבר אפילו על הקושי הקטן ביותר שיופיע בחייכם.

עליזות והומור
כי הצחוק בריא לנו.

רוחניות, דתיות, תחושת מטרה ואמונה
כאשר אנו מרגישים חלק ממשהו גדול מאיתנו. זה לא חייב להיות משהו ענק. זה יכול להיות גם תחושה שאני חלק מ"התנועה הנשית" או חלק מ"מגיני הסביבה" או כל דבר אחר שגדול מכם, ושגורם לכם להיות בנתינה ולהרגיש שיש משמעות גבוהה למה שאתם עושים.

לסיכום

אני מזמינה אתכם לעבור על ששת הערכים שמניתי, ולבחון היכן הם מתכתבים עם הערכים המובילים בחייכם. ייתכן שתזהו כאן את המצפן הפנימי להצלחה שיכוון אתכם ויבוא לביטוי בכל פעם שתפעלו מתוך אותנטיות, מחויבות, חיוניות, חיבור פנימי ותשוקה.