Designed by Freepik

ויטמין די וקורונה, קצת (הרבה) סדר בבאלגן

כתבות רבות פורסמו בתקופה האחרונה בנוגע לקשר אפשרי בין צריכת ויטמין D ומניעת מחלת הקורונה. אך חשוב להבין את הרקע למבול ידיעות זה, ולמה דווקא עכשיו נזכרו לספר לציבור על חשיבותו של ויטמין זה?

רמות תקינות של ויטמין D (כשם של שאר הויטמינים) הכרחי לתפקוד ביולוגי-כימי תקין, אך עדיין אין תמימות דעים בקרב הקהילה המדעית בדבר השפעתו של ויטמין D על המלחמה בקורונה.

בתקופת האחרונה אנו עדים לפרסומים רבים הן בעיתונות הכללית והן במדיה החברתית בנוגע למחקרים, ממצאים וגילויים בכל הנוגע לצריכת ויטמין D וקורונה. אך בשנת 2020 כאשר חלק מן הפרסומים הינם במקרה הטוב, חצאי אמיתות או פייק ניוז במקרה הרע, בתוספת מקסימום "השקעה" של שתי דקות בקריאת הכתבה או הפוסט נוצר בקרב הציבור בלבול רב ודיסאינפורמציה.

כמקובל נתחיל בהתחלה, ויטמין הינו תרכובת אורגנית אשר הכרחית לתפקוד תקין ופעילות ביו-כימית סדירה במגוון מנגנונים בגוף האדם. רובם המוחלט של הויטמנים אינם מיוצרים בגופינו ונדרשת לשם כך אספקה חיצונית באמצעות תפריט אוכל מגוון או תוספי תזונה במקרה הצורך. חשוב להדגיש, כי למעשה רק כמויות מזעריות של הויטמינים השונים נחוצים לפעילות סדירה של מערכות הגוף.

ויטמין D הינו ייחודי, שכן אספקתו וייצורו מתבצע בעיקר על ידי חשיפת העור לקרני השמש, ליתר דיוק לקרינת ה UV (קרינת על סגול). יתרונותיו וחיוניותו ידועים בספרות הרפואית כבר שנים רבות, בין היתר ויטמין D חשוב בתהליך ייצור הסידן ובניית העצמות, מניעת מחלות שרירים ולב, מניעת שפעת עונתית, עוזר בתהליך חילוף החומרים וככל הנראה אף עוזר במניעת דיכאון.

אך דווקא העדויות המדעיות הרבות המקשרות בין ויטמין D לחיזוק המערכת החיסונית (ע"י תחזוקת רמות תקינות של תאי T ו B מסוג לימפוציטים) ומניעה של דלקות נשימתיות, הובילו לגל פרסומים הטוענים להשפעה חיובית אפשרית של נטילת ויטמין D למניעת מחלת הקורונה.

חוסר בויטמין D באוכלוסיה הכללית ידוע כבר שנים הן למשרד הבריאות והן למקבלי ההחלטות במדינת ישראל, זמן רב טרם גילוי וירוס הקורונה.

אורך החיים המודרני, בו רובנו נעולים במשרדים או בבתים רוב שעות היום ואי החשיפה לקרני השמש ישירות תרמו רבות לבעיה זו. בעקבות העלייה הדרסטית בתחלואה בקורונה, נזכר רק כעת משרד הבריאות לצאת במהלך הסברתי בנושא חשוב זה.

אגף התזונה במשרד הבריאות אף פירסם דו"ח המעודד את הציבור לדאוג לרמות ויטמין D תקינות ע"י חשיפה לשמש או/ו ע"י נטילתו כתוסף תזונה.

כוונותיו (אם כי באיחור ניכר) הטובות של משרד הבריאות להעלות לסדר היום פרוייקט הסברתי משמעותי זה, תפס תאוצה מוגזמת ויצא מכלל משליטה בזמנים לחוצים אלו. שטף של כתבות ופירסומים, לא תמיד מהימנים, קראו לציבור ליטול ויטמין D על מנת להתגוננן כנד מחלת הקורונה. הציבור הרחב אשר במרבית הפעמים קורא רק את הכותרת הראשית של הידיעה או הפרסום "מסיק" כי עליו לרוץ לבית המרקחת הקרוב ולהצטייד במלאי ויטמין D. אך מי שיתעמק בדברים, יקרא את הכתבות במלואן, לא יסתמך על הפייסבוק וייחשף לפרסומים מכתבי עת מדעיים (רישמיים!) יגלה כי התמונה מורכבת הרבה יותר.

כאן המקום לציין בצורה חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים-אין תוצאות אמפיריות חד משמעיות התומכות בטענה כי צריכת ויטמין D מונעת, מגינה או מרפאת את מי שחלה בקורונה. אכן יש עדויות ותצפיות ראשוניות המראות על אפשרות בלבד למתאם בין חוסר בויטמין D לעלייה בשכיחות המחלה. מאידך, ישנן עדויות מבריטניה וממחקרים נוספים אשר מדווחים כי לא נמצאה הראייה המדעית התומכת בטענה כי חוסר ויטמין D תורם לעלייה בתחלואה ממחלת הקורונה.

ניתן לסכם ולומר כי שמירה על מאזן ויטמינים תקין ע"י חשיפה (מבוקרת!) לשמש ושמירה על תפריט מזונות מגוון ועשיר קריטי ביותר לגוף האדם בכל עת, לרבות בזמן מגפה משתוללת.

חשוב לוודא, ולהתייעץ ברופא במידה הצורך, כי אנו מספקים לגופינו את הכמויות הנדרשות של כלל הויטמינים. אומנם הסיכוי להרעלה עקב צריכת תוספי תזונה מופרזת נמוך, אך קיים.

לכן לימדו את הנושא לעומק, התייעצו, הקשיבו לגופכם וקבלו החלטות מושכלות בלבד.