Designed by Freepik

אתה חייב ליצור את רשת הקשרים שלך כדי לנצח – על נטוורקינג למופנמים

בעולם העבודה החדש, להיות בעל רשת קשרים רלוונטית בתוך הארגון ומחוצה לו, זה כבר לא בבחינת דבר הרצוי לנו, אלא הכרח. בלי נטוורקינג, קשה מאוד להשיג קידום, למצוא עבודה או אפילו לקדם את העסק שלנו.

עבור אנשים מופנמים, נטוורקינג נחשב לאחד האתגרים המרכזיים ביותר שאיתו עליהם להתמודד. בדרך-כלל, כשהם שומעים את המילה "נטוורקינג" מיד עולים במוחם משפטים כמו: "אין לי סיכוי", "אני לא טוב בזה", ולכך מתלוות תחושות של לחץ, של מבוכה, של פחד ושל תסכול. כתוצאה מכך, הם נמנעים מכל פעילות הכרוכה ביצירת נטוורקינג.

אז איך בכל זאת יכולים אנשים מופנמים לבנות את רשת הקשרים שלהם?

הצלחה בעולם העבודה החדש תלויה במידה רבה ביכולת שלנו לראות ולהיראות ובמיוחד ביכולת שלנו לייצר רשת מקצועית של קשרים המבוססת על יחסים משמעותיים. יצירת הרשת מבוססת על פעולות נטוורקינג. אם נסתכל על הגדרת נטוורקינג על-פי מילון אוקספורד, נמצא את ההגדרה: "קבוצה של אנשים שמחליפה מידע, קשרים וניסיון למטרות מקצועיות או חברתיות." נטוורקינג יכול להתקיים און ליין ואוף ליין, כשהמטרה המוצהרת שלו היא יצירת קשרים הדדיים מועילים.

מדוע מהווה נטוורקינג אתגר עבור אנשים מופנמים?

יש לכך מספר סיבות אפשריות:

1

נטוורקינג מתחיל תמיד בשיחת חולין (small talk). אנשים מופנמים פחות אוהבים לנהל שיחות חולין כי הם לא מרגישים שהן מאפשרות להם להכיר באמת את הצד האחר העומד מולם.

2

אנשים מופנמים מרגישים בנוח בסביבות שקטות הכוללות מספר מצומצם של אנשים. רוב הכנסים או אירועי הנטוורקינג מתבצעים בסביבות רועשות ועם מספר רב של אנשים, דבר המקשה על האנשים המופנמים לייצר שיחות משמעותיות ליצירת קשרים רלוונטיים.

3

פעילות נטוורקינג נקשרת אצל אנשים מופנמים כשוות ערך לפעולה מכירתית. הם מרגישים שהם צריכים למכור את עצמם לאלה העומדים מולם בפרק זמן קצר. עצם המחשבה על הצורך לשווק את עצמם, כלומר לשים את הפוקוס עליהם, מעוררת בהם תחושות של אי נוחות, של מתח ושל לחץ.

4

לאנשים מופנמים נוח יותר בסביבה המאפשרת להם זמן חשיבה. סיטואציה של נטוורקינג מעמידה אותם מול הצורך להיות מסוגלים לתת תשובות לאדם העומד מולם באופן די מיידי, דבר המעלה אצלם את הפחד שאולי לא יידעו מה להגיד תחת מגבלת הזמן.

איך בכל זאת יכולים אנשים לייצר לעצמם רשת קשרים?

הרחבת ההגדרה של נטוורקינג

המפתח טמון קודם כל בהרחבת ההגדרה של נטוורקינג. במקום לדבר על קבוצת אנשים המחליפים מידע, ניסיון וקשרים ,כדאי להסתכל על הגדרתה של Beth Buelow:

"כל פעילות ששמה אותך מול אדם אחד נוסף או יותר, בה יש לך הזדמנות לדבר על עצמך, על העשייה שלך או ללמוד משהו על האחר."

בצורה כזאת, אנחנו מדברים על יצירת הזדמנויות "קטנות", יומיומיות להעברת מסר תוך שיחות "רגילות" בעבודה, באסיפת ההורים בבית הספר של הילדים או בקבוצת הריצה שבה האדם משתתף. כאשר המוקד הוא טיפוח מערכות יחסים לאורך הזמן המבוססת על יחסי אמון.

שינוי הפוקוס

דייל קרנגי, סופר אמריקאי, כתב: "בתוך חודשיים, רק על ידי כך שתראה עניין באנשים אחרים, אתה יכול לייצר יותר חברויות מאשר בשנתיים שבהן תנסה לגרום לאנשים להתעניין בך". וזה בדיוק העניין. אנשים מופנמים צריכים לזכור שכדי לייצר נטוורקינג מוצלח, הפוקוס לא צריך להיות עליהם, אלא על זה העומד מולם.

ההתעניינות הכנה והאותנטית שלהם בצד השני היא זאת שתוביל ליצירת שיחה משמעותית ותעלה את הסיכוי ליצירת קשר שיימשך לאורך הזמן.

שינוי אמונות

נטוורקינג מוצלח כרוך ביכולת לייצר "סיפור חדש" המבוסס על אמונות חדשות, המגדילות את מרחב האפשרויות. חשוב להבין שהחוויה שלנו תהיה התוצאה של מה שנגיד לעצמנו. רשת הקשרים שלנו היא בעצם אוסף של קשרים משמעותיים שיווצרו לאורך הזמן, במספר סביבות.

לא מדובר ביכולת "לנצח" בסיטואציות חד פעמיות, אלא להיפך, ההצלחה היא דווקא ביכולת לייצר קשרים בסיטואציות יום יומיות, בכל מקום ולאורך הזמן. מה שחשוב הוא איכות הקשרים שיווצרו, לא דווקא הכמות.

עשיית שימוש בחוזקות

לאנשים מופנמים יש מספר חוזקות משמעותיות שתסייענה להם ביצירת רשת הקשרים שלהם:

יכולת ההקשבה – מאפשרת להראות עניין אמיתי בדברי האחר.

יכולת לשאול שאלות – מאפשרת לשים את הפוקוס על הצד האחר. כדאי להכין מראש מספר שאלות קלילות המנוסחות באופן חיובי.

יכולת הבחנה – מאפשרת לפתוח בשיחה. אנשים מופנמים יכולים להבחין בפרטים, כמו צורת הלבוש, דבר הקשור למקום שבו מתקיימת השיחה, הבחנה זו יכולה לסייע להם לפתוח בשיחה.

יכולת יצירת קשרים משמעותיים – היא אחת החוזקות המשמעותיות ביותר של אנשים מופנמים, וכדאי לזכור זאת. טיפוח הקשרים לאורך זמן הוא המהות ולא השיחה הראשונית.

הכנה

לפני שיחות מתוכננות, אירועים, כנסים – כדאי להגיע מוכנים. הכנה כזו, ללא ספק, תפחית חרדה ולחץ.

הגדרת מטרה מראש – לדוגמה, לפגוש אדם מסוים, לאסוף מידע, ליצור חיבור. עצם ההגדרה מאפשרת להיות מפוקסים על המטרה.

עשיית תחקיר מקדים – על המארגנים, על הדוברים, על המוזמנים. אם יש מישהו שאיתו אנחנו מעוניינים להיפגש, רצוי ליצור קשר מקדים.

ניהול האנרגיה – סגירת זמן של "שקט" לפני המפגש, זמן שיאפשר לצבור אנרגיה ולהגיע לסיטואציה במלוא הכוחות.

הכנת פסקה של הצגה עצמית בסגנון "שיחת מעלית" – קצרה, פשוטה, ממוקדת ומעוררת סקרנות.

בזמן הנטוורקינג

Be Present and Mindful – רצוי להיות נוכחים במלוא מובן המלה. 80% מההצלחה תלויה בכך. לשים לב לא לברוח עם המחשבות למקום אחר. להופיע באופן אותנטי, באנרגיה ובתשוקה המניעות את העשייה שלנו. כדאי להיות נוכחים פיזית, מנטלית ורגשית באופן המשקף את הערכים שלנו.

המטרה היא לפגוש אדם אחד בכל פעם.

השיחה צריכה להיות סביב "מה יש לנו להציע", איך אנחנו יכולים לעזור, ולא מה אנחנו יכולים לקבל.

אחרי הנטווריקנג

Follow up עם האנשים הרלוונטיים שהכרתם

תחזוק הקשרים לאורך זמן –  מדי פעם יש לשלוח מייל, לא רק כתזכורת, אלא מייל בעל ערך מסוים (לדוגמה, לצרף מאמר מעניין).

ניהול רשימת קשרים – על גבי קובץ ועדכונה לאורך זמן

לסיכום

הרגשה נוחה בנטוורקינג היא יכולת מתפתחת. ככל שנתאמן בהעברת מסר בסיטואציות יום יומיות, כך נגדיל את מרחב ההזדמנויות שלנו ליצירת קשרים משמעותיים. יחד עם זאת, חשוב לא להישאר רק בתוך אזור הנוחות. רצוי לייצר הכרויות חדשות, לא רק עם קולגות ועם אנשים מתוך הארגון.

מקורות:

Beth Buelow, The Introvert Entrepreneur