פסל אלת הצדק

Designed by Pixabay

אמת, שקר והכאב שביניהם

אנו חיים בעולם של הפכים: שחור לבן, ארוך קצר, חם קר, מהיר איטי. כך המוח שלנו מעוצב לפעול ולקטלג כל דבר שהוא פוגש. אין לנו דרך להבין את המציאות בלי לשייך אותה למשהו קיים. לא סתם אומרים שהכל יחסי.

ציירו קו על לוח. האם הוא ארוך? האם הוא קצר? מהי האמת?

רק אם תציירו לידו קו נוסף קצר יותר, תדעו שהקו המקורי "ארוך". רק אז תהיה אמת, זמנית בלבד, עד שיציירו ליד שני הקווים קו נוסף ארוך יותר משניהם.

בכתבה זו נעסוק בשיוך הבסיסי ביותר שמפעיל את דרך החשיבה שלנו, ההפכים המשלימים של אמת ושקר.

סיפור עם בלקני על אמת ושקר

מלך אחד הכריז שיעניק שני שקים מלאים מטבעות זהב לאיש שיצליח לבדות שקר חכם ומחוכם שאי-אפשר להכחישו.

בזה אחר זה הגיעו לארמון השקרנים, אבל המלך ביטל את השקרים שלהם כשטויות והבל הבלים.

איש עני אחד שהצטיין בחכמתו, שמע על האתגר והחליט לנסות את מזלו. הוא לקח שני שקים ריקים, עלה על חמורו והתייצב בפני המלך.

"לפני עשרים שנה לווה אביך ממני שני שקים מלאים במטבעות זהב. עכשיו באתי לקבלם בחזרה, כי אני דחוק בכסף."

"השתגעת?! איפה נשמע שמלך לווה מעני כסף? אתה משקר!"

"אם אני משקר – צווה בבקשה שימלאו את שני השקים במטבעות, כפי שהבטחת. ואם אני דובר אמת – בקש שימלאו את השקים והחזר לי את הכסף שאביך לווה ממני."

הבין המלך שפגש אדם חכם, וציווה להעניק לו את הכסף.

"מה תעשה בכסף?" שאל.

"אשליכו לים, כי אני מעדיף להיות אביון דובר אמת משקרן עשיר".

האם אמת ושקר באמת הפכים?

שקר ואמת הם ערכים. ובכן, אמת היא ערך. שקר הוא הצד השני שלה שמגיע יחד איתה. יש מעט מאד דברים בעולם שאין להם את הצד המנוגד, ויש האומרים – המשלים שלהם.

כך פועלת הלוגיקה האנושית. יש לנו יכולת לתפוס דברים על סמך הרעיון שדבר אחד נכון יותר מדבר אחר. כלומר, יש משהו שהוא "יותר אמת" ממשהו אחר.

להבדיל מהדוגמה בתחילת הכתבה, בה ניתן להעריך בבירור איזה קו באמת ארוך יותר כאשר מציירים לידו קו נוסף, העניינים נהיים מורכבים הרבה יותר כשעוסקים בתחומים שקשורים לערכים, לרגש, לתפיסות עולם, לאמונות או להרגלים ולחינוך שקיבלנו.

כבני אדם אין לנו יכולת להיות דואליים ולהביט על שני הצדדים. אנו יצורים שמחפשים וודאות, וחוששים לחיות בספק. לכן, ברוב המקרים אנו "בוחרים צד" ונוקטים עמדה.

והאמת היא תמיד החשיבה הדואלית, זו שבוחנת את המציאות מכל הזוויות.

אמת, שקר והסבל שביניהם

כל זמן שיש הבדל בין הדרך בה אני מבינה את "האמת" שלי לבין המציאות – אני רואה אותה באופן חלקי בלבד.

כי להבדיל ממה שאנחנו רגילים לחשוב, אין "אמת". יש נקודת מבט, פרשנות שלי על מה שקורה.

תחושות הסבל שאנשים חווים מגיעות מהצורך לבחור צד.

זוהי תכונה אנושית, אבל חשוב שנבין שבעצם אין הבדל! באותה המידה יכולנו לבחור בצד השני, וזו עדיין הייתה האמת שלנו.

כי האמת של המציאות היא שהכל אמת, והכל מתהווה מאותה מציאות שמתקיימת. לכן, במציאות אין שקר אלא רק בדרך שאדם מציג את הדברים. לכן אמת יכולה להשתנות ברגע שיתגלו עובדות חדשות, או שנבחר להציג את הדברים אחרת.

לסיכום

מלבד האדם, אין יצור חי שמבדיל בין אמת ושקר או שמרגיש את הסבל והמתח שהם מביאים לחיינו. האם אי פעם ראיתם פרח עצוב? עץ שקרן? האם פגשתם דולפין מדוכא? צפרדע שיש לה בעייה עם ערך עצמי? חתול שלא מצליח להירגע או ציפור שמלאה שנאה וטינה?

אנחנו חיים בתקופה מאתגרת, בה המתח סביב אמת ושקר גואה כל הזמן. זה התחיל עם "האמת היחסית" וממשיך בפייק ניוז, בקונספירציות למיניהן ובתחושת התבצרות באמת שלנו מצד אחד, או התגוננות מהשקר(נים) מהצד השני.

הדרך היחידה לצמוח ולגדול במצבים מאתגרים היא לזכור תמיד שלאף אחד אין בלעדיות על האמת, שגם המדע המתקדם ביותר נהיה לא רלוונטי ברגע שיש תגליות חדשות, ושבעולם ללא וודאות, הצורך שלנו בוודאות גורם לנו להרבה מאד סבל וכאב.

האמת היא עוד ערך אינדבידואלי, אישי, שמלווה אותנו בחיינו. הפרספקטיבה שלנו על המציאות. היא תמיד מגיעה עם מה שאנו מכנים "שקר" שמייצג את נקודת המבט ההופכית, אחרת איך נדע להעריך אותה?

רק פתיחות וגמישות מנטלית תאפשר לנו להתבונן במציאות כפי שהיא, ללא שיפוטיות וללא כאב.