לינקדאין-בנעלי-בית-להתיידד-עם-הרשת-המעונבת-01

Designed by Unsplash

לינקדאין בנעלי בית – להתיידד עם הרשת המעונבת

התשובה לשאלת ההתאמה של הלינקדאין לבעל עסק כזה או אחר, היא: "תלוי…"; ואז גם מגיע הפירוט. ההתאמה תלויה בתחום העיסוק, במוצר שנמכר, ובעיקר תלויה בתשתית הדיגיטלית שנמצאת ברקע (אתר, רשתות חברתיות אחרות, חנות מסחר ועוד). במילים אחרות – ההתאמה אינה מסתכמת בתשובה של "שחור לבן", אלא נבחנת על בסיס תמונה מלאה שנמצאת ברקע של הפרופיל העסקי.

קיימות מספר הנחות יסוד מוטעות לחלוטין בנוגע לרשת לינקדאין. אפשר לומר, שמאז שהתבססו אותן הנחות יסוד, מים רבים זרמו בנהר. במאמר יאומתו אותן הנחות מול המציאות, ותיפתח דלת להיכרות מחודשת עם הרשת החברתית, זו שקיבלה את הכינוי "מעונבת". כל זאת במטרה לחשוף בפניכם עולם עסקי חדש, ולאפשר לכם להתיידד עם רשת הלינקדאין. אמת, בסביבה הזו לא תוכלו מעולם ללכת ב"נעלי בית", אבל יש סיכוי שתגלו שאפשר לשחרר מעט את העניבה.

בואו נדבר קצת על מִספרים

הפרסום בלינקדאין הוא ללא ספק יציאה מאזור הנוחות. אבל אם נרחיב את הפוקוס ונשקיף על עולם הפרסום בכלל, נגלה שהעולם הזה נתפס בעיני רוב רובם של בעלי העסקים כיציאה מאזור הנוחות.

לכן, אם כבר מפרסמים, הם חושבים לעצמם, לפחות שזה יתרחש בזירה נינוחה. לינקדאין, כידוע, נתפסת כזירה של "השחקנים הגדולים" (על זה נדבר בהמשך). בכל מקרה, הבחירה הראשונה של בעלי עסקים היא רשתות כמו פייסבוק, אינסטגרם, או במצב הכי פחות טוב –טיקטוק.

בדרך הם שוכחים, שמעבר לנוחות, לפרסום יש מטרה – ואת המטרה חובה לכמת. לכן, נניח לרגע בצד את הקהל ברשתות האלטרנטיביות האלה, ונתבונן רגע רק על המספרים.

בשורה תחתונה, כל הנתונים אומרים שהפרסום בלינקדאין הוא הזירה הנכונה לבעלי העסקים, והנה כמה מספרים:

– נכון לשנת 2021, בלינקדאין יש יותר ממיליון וחצי משתמשים פעילים מדי יום.

רק כדי לסבר את האוזן, בארץ יש כיום 2.1 מיליון משתמשים ברשת, כשהנתון שלמעלה מתייחס אך ורק לשימוש יום־יומי.

– מתחילת שנת 2021 ועד היום כמות הצ'אטים בלינקדאין התרחבה בשיעור של 43% – הכוונה לאינטראקציה עסקית שמתנהלת בערוץ אישי בין משתמש אחד לשני.

– שיתוף התוכן בשנה האחרונה גדל בשיעור של 30% – ללא ספק, מדובר בצמיחה דרמטית!

– עוד צמיחה נרשמה סביב שעות לימוד של מיומנויות הפיצ'ר בשיעור של 80% – נתון שכמובן עשוי להצביע על הרחבת הפעילות בהמשך, כיוון שככל שיותר משתמשים לומדים כיום להשתמש בפלטפורמה, כך נראה אותם בהמשך מעלים תכנים ברשת.

המספרים מדברים בעד עצמם, ומצביעים על מגמה שצומחת. עכשיו נשאלת השאלה מאיפה נובעת הצמיחה הזו?!

המשתמשים חדשים בזירה

כאמור, זירת הלינקדאין משויכת לקהל שמכונה "השחקנים הגדולים", וזו תדמית חזקה שגם הרשת עצמה שמחה לעודד ולטפח. יותר מזה, היא עושה ככל שניתן כדי לשמר אותה כך.

ובכל זאת, הרשת קיבלה נפח מבחינת המשתמשים בישראל, ואת מה שקרה ניתן לתאר במילה אחת – גמישות.

מצד אחד, הרשת מסבירה פניה למעגלים נרחבים יותר של משתמשים; ומצד שני, המשתמשים לומדים לדבר בשפת הרשת.

נתחיל בניפוץ אקסיומה נושנה שאומרת שהלינקדאין שייך לעולמות ה־B2B בלבד. הצצה מהירה במתרחש ביום־יום מגלה שהרשת כבר מזמן פעילה בזירה נוספת שכולה B2C. אגב, עוד אקסיומה מוכרת היא שהזירה פונה לקהל של מחפשי עבודה, כשמהצד השני נמצאים ההד־הנטרים ומנהלי משאבי כוח אדם והשמה. הנתון הזה לא השתנה, אולם הוא חי בשלום לצד זירה נוספת של בעלי עסקים ונותני שירות.

כאמור, מהצד השני, חדרו לזירה שחקני חיזוק שלמדו את שפת המקום, ונוהגים על בסיס כלליו. בעניין האקסיומה שגורסת שזוהי זירה לשחקנים גדולים בלבד, זהו עודנו האפיון. אולם, מה שבכל זאת השתנה זו לא הזירה, אלא ההתייחסות של המשתמשים לעצמם. אנשים שנכנסים כיום לרשת הזו לומדים אותה, ומתחילים להתנהג כמו ענקי הזירה.

התהליך שהתרחש מאחורי הקלעים הוא שינוי נקודת המבט של קהל רחב של בעלי עסקים חדשים שהצטרפו לאחרונה ללינקדאין.

באמירה מסכמת על החלק הזה, אני מציע לעשות את השלבים הבאים: ללמוד את הרשת, להבין את השפה, להתחיל לדבר אותה, להרגיש גדולים, ולהכנס פנימה.

מה שלא עובד ברשתות הקלילות מתגלה כבעל פוטנציאל בלינקדאין

לא פעם מספרים בעלי עסקים שמגיעים אל הלינקדאין, סיפור של אכזבה מהפייסבוק או מרשתות אחרות. הם מתארים מצב של היעדר עוקבים, כשבסתר ליבם הם מקווים לחזות בפריצה הגדולה בלינקדאין בגלל אופיו של הקהל.

גם כאן מתנפצת אקסיומה מוטעית. הפריצה הגדולה עשויה להתרחש, אבל היא לא מבוססת על הקהל, אלא מבוססת על האג'נדה של הרשת. והנה מספר דרכים שהרשת מאפשרת לבעלי עסקים למתג את עצמם בצורה טובה:

1 – טיפוח סטנדרט של כתיבת פרופיל מאדיר

הפלטפורמה מנגישה כלים להצגת הרזומה וההכשרות המקצועיות, ולצד זה בכל פינה מתקיימים פרופילים שכאלה; כשהפלא ופלא, אף אחד לא מרגיש שאדם כזה או אחר "עף על עצמו". הסטנדרט הזה הוא מקובל למדי.

2 – טיפוח תרבות שיח על בסיס עסקי

בניגוד לרשתות אחרות, שם הפניה האישית נתפסת כהטרדה; בלינקדאין מקובל מאוד לפנות לאנשי מקצוע, ולהציע להם הצעה עסקית או לייצר אינטראקציה אחרת בגוון עסקי מוחלט.

3 – תכנים עסקיים – IN | תכנים אישיים – OUT

בעוד בפייסבוק קיימת הפרדה ברורה בין תכנים עסקיים לבין תכנים אישיים (תוכן עסקי מפורסם בפייסבוק אך ורק בדף העסקי), בלינקדאין מוזמנים המשתמשים לפרסם תכנים עסקיים בפרופיל.

למעשה, הפרופיל בלינקדאין הוא עסקי לגמרי, ולכן תכנים בגוון אישי מוחלט, לא מקובלים ברשת (כמובן, שעולים פוסטים עסקיים עם ממד אישי).

4 – מידע על תנועה סביב הפרופיל פתוחה ומונגשת למשתמשים

גם כאן מדובר באג'נדה של הרשת, שמציעה את המידע בצורה ברורה ופתוחה, בבחינת הכול שקוף. מידע שכל בעל עסק יכול ליהנות מפירותיו.

לסיכום

נבין שהרשת מאפשרת בניית פרופיל עסקי מרשים, שנצפה גם בחיפוש מהגוגל; מאפשרת שיח עסקי פתוח; מעודדת כתיבה בממד עסקי, ולבסוף מנגישה מידע על התנועה סביב הפרופיל.

בקיצור, כל מה שעסק יכול לבקש לעצמו מתגשם ברשת הזו.

אם המאמר עורר את הרצון שלכם לנוע לעבר פתיחת פרופיל בלינקדאין ולהניע את גלגלי הפעילות העסקית, לפני שתמהרו לזנוח כל רשת אחרת ולרוץ לשם, צריך להבין שהלינקדאין מציע נדבך נוסף, ואינה מחליפה פלטפורמות אחרות. אבך, היא בהחלט עשויה לתמוך ולחזק את המותג שלכם, לשבח את הפעילות העסקית ולפתוח ערוצים נוספים;
והכי חשוב היא מאפשרת לכם "לנקות שולחן", ולהתחיל מאפס – בניית פרופיל עסקי מהיסוד – צעד אחר צעד – בתבונה ובחשיבה רחבה על יעדים ועל מטרות.