Photo by Mohamed Awwam on Unsplash

אבהות וקריירה: איך למצוא את האיזון בין העבודה למשפחה

כולם שמעו על אמהות שחשוב להם לאזן בין בית וקריירה, אבל גם אבות רוצים איזון. הפעם חשוב לי לדבר על אבות במלכודת הקריירה, וכיצד בנות הזוג מושפעות מהמלכוד של בני זוגם.

תופעה זו פוגשת אבות רבים- קושי לשלב את צרכי הבית עם הקריירה. מעסיקים רבים בוחרים להתעלם מהבעיה, ולדרוש מאבות להקדיש את כל זמנם ומרצם לעבודה, תוך התעלמות מרצונם של האבות או מצרכי ביתם. מתי זה קורה? איך זה מרגיש? מה נכון לעשות?

הוא אמר לי – “תגידי לי, האם זו דרישה מיוחדת להגיע לפעמים מוקדם הביתה, כדי לזכות לראות את הילדים שלי ערים?, והאמת היא שחשוב לי לחוות אותם יותר- אני אוהב אותם, אני נהנה איתם ואני יודע שהם כמהים אלי….”.

האחר סיפר לי- “…אשתי התחילה מקום עבודה חדש, מאוד חשוב לה להצליח בו, והיא נדרשת להשקיע שעות רבות יותר מבעבר. ברור לי, שעלי לתת לה גיבוי. המנהל שלי מאוד לא מרוצה מהצורך שלי לחזור פעמיים בשבוע מוקדם יותר הביתה. אני מרגיש בין הפטיש לסדן…”

מעסיקים יודעים כי רוב האמהות נושאות על כתפיהן את האחריות על הילדים והבית. לגבי האבות- זה כבר סיפור אחר: מהם  מצפים המעסיקים לעבוד ללא הגבלה, שכן הם לא אמורים להיות מוטרדים מ”ענייני הבית והילדים”, כי יש להם אישה שאחראית על כל אלה. לתופעה זו יש נפגעים רבים-האבות, שמשתוקקים לאזן את חייהם עם יותר פנאי, חברים ומשפחה או כאלה שצרכי החיים מכתיבים הערכות אחרת.

אך לא רק האבות נפגעים אלא גם בנות הזוג, אשר נאלצות למצוא פתרונות קשים יותר למימוש, על מנת לשלב הקריירה שלהן לבין האחריות המלאה לבית וילדים. ולפעמים גם הזוגיות נפגעת….

מתי זה יכול לפגוש אותך?

כשהבית “קורא” לך
לעיתים הצורך או הרצון לאזן בין קריירה לבית מגיע ביום בהיר אחד, זה יכול להיות עם הולדת ילד, זה יכול לקרות צורך של ילד או אפילו תובנה שחיים רק פעם אחת וחשוב לחיות את הפעם הזו הכי נכון שאפשר.

לעיתים זה צורך של האישה כי היא קורסת תחת הנטל של הבית והילדים, והיא דורשת עזרה, לעיתים זו עבודת האישה אשר מאלצת אותה להקדיש שעות עבודה רבות יותר ואתה נדרש לתמוך יותר בבית. לעיתים גירושין עולים על הפרק ואתה נדרש להיות יותר בבית. זה יכול להיות מסיבות רבות ושונות נוספות…

כשהארגון בו אתה עובד דורש ממך יותר
פעמים רבות ארגונים מצמצמים במספר העובדים, ואת שעות העבודה החסרות ממלאים העובדים שנבחרו להישאר. לעיתים פרויקט עתידי או חדש גורם להעמסה של שעות עבודה רבות, ומכוון שמדובר על פיק זמני, הארגון בוחר להעמיס על עובדים קיימים ולא לקלוט עובדים חדשים.

מנהלים רבים לוחצים את עובדיהם לתוצאות רבות ומהירות יותר, על מנת לאושש את מצב החברה, ואותם עובדים נדרשים לשעות עבודה מאוד לא שגרתיות. לא פעם זה תוצר של בוס חדש, שדורש מטלות נוספות או שעות עבודה ארוכות יותר. גם כאן יכולות להתווסף עוד סיבות רבות ושונות נוספות….

בחירת מקום עבודה חדש
פעמים רבות ניתן להקיש על ציפיות הממונה וסביבת העבודה המוצעת עוד בשלב תהליך המיון. תזכור, לא רק הם אלה שבוחנים את התאמתך, אלא גם אתה בוחן את התאמת התפקיד, האנשים והארגון לחייך.

כשאתה מגיע לראיון עבודה הבט על העובדים, נסה לבחון אם הם נראים מאושרים בעבודתם (בקלות רבה ניתן לראות עובדים מותשים, רגוזים ולא מאושרים). נסה להגיע למידע אודות שעות העבודה המקובלות במקום עבודתך, ואל תשכח גם את הממונה- ממונה שעובד מבוקר עד לילה יתכן שידרוש ממך לעבוד בדיוק כמותו (אם כי לא תמיד זה נכון). ניתן לקבל מידע על הלקוחות ומכאן להסיק על שעות הפעילות הנדרשים (לקוחות פרטיים זמינים יותר בשעות אחר הצהריים והערב, לקוחות בחו”ל זמינים לפי השעון בארצם ועוד).
כאמור, הרבה מידע על הציפייה ממך כעובד אתה יכול לקבל עוד בשלב המיון.
בתפקידים רבים ניתן לדרוש גמישות בשעות העבודה ובמקום עבודה: אפשר להמשיך חלק מהעבודה בבית- לענות למיילים, לעשות שיחות טלפון/סקייפ עם לקוחות/ספקים, לייצר דו”חות ועוד. דרישות אלו נכון להציב לממונה לפני כניסתך לעבודה ולא נכון להציבם בתחילת תהליך המיון (תן להם להתלהב ממך ולרצות אותך ורק אז נכון לדרוש!).

כניסה לעבודה חדשה
עובדים חדשים רבים נדרשים להשקיע שעות רבות יותר על מנת להשתלב מהר יותר ולייצר תפוקה ראויה. הבעיה יכולה להיווצר, כאשר נוצרת ציפייה שאלו הן שעות העבודה בהן תמשיך לעבוד גם כאשר העבודה מוכרת וידועה לך.

לכן, כדאי כבר בשלב הראשוני להשתמש בגמישות במקום העבודה ובשעות העבודה, ולעיתים לקחת חלק מהעבודה הביתה.

בביתך תוכל להמשיך את העבודה בשעות הנוחות לך (כשהילדים בחוגים, לאחר שהלכו לישון וכו’). באופן שכזה, לא יתרגלו לנוכחות ארוכת שעות שלך במקום העבודה, וכאשר תחלוף תקופת הלמידה תוכל להקטין את שעות עבודתך מהבית.

כאשר אתה נכנס למקום עבודה חדש, חשוב לתאם ציפיות בינך לבין הממונה.

המקרים הקשים יותר
הצורך או הרצון שלך בשינוי נולד לאחר שהמעסיק התרגל שאתה עובד שעות ארוכות, והוא אינו רואה בעין יפה את הרצון שלך לשינוי שעות העבודה. מעסיקים רבים יתגמשו, כאשר מדובר בצורך אובייקטיבי כגון- מחלת ילד או אישה (לא עלינו), או כששינית מצב משפחתי לגרוש ועליך לאסוף ילדים מהגן/בית ספר.

לעומת זאת, מעסיקים רבים יקשיחו ליבם, כאשר מדובר ברצונך לאזן את חייך או כאשר האישה או צרכי עבודתה דורשים ממך לשנות את שעות עבודתך.

 

דרכי פיתרון


אם אינך עובד ישנן שתי אפשרויות עיקריות:

1. לא להתפשר ולבחור תפקיד, ממונה וארגון אשר שעות עבודתם מאפשרים גמישות בשעות העבודה ובמקום העבודה, ובכך מאפשרים לך לאזן בין בית וקריירה.

2. לעיתים הצורך למצוא עבודה הוא צורך קיומי. במקרה כזה נכון למצוא עבודה שתספק את הצורך הקיומי, אך במקביל תמשיך לחפש עבודה ראויה יותר במקביל להיותך מועסק.

Family at the beach
Photo by Natalya Zaritskaya on Unsplash

אם הינך מועסק והשינוי שלך לא תואם לדרישות הארגון/ממונה, ישנן שתי אפשרויות עיקריות:
1. לנסות לייצר שינוי במקום העבודה הקיים, גם אם הממונה לא רואה זאת בעין יפה תנסה לשכנע אותו שעבודתך לא נפגעת והיא מתבצעת אם כי במקום ובזמן אחר. הראה לו כי התפוקות שלך בעינן עומדות, ושינוי זה אינו פוגם בתפוקתך. הסבר לו כי באופן שכזה אתה תוכל להיות רגוע יותר, מרוצה יותר ועובד טוב הרבה יותר. פעמים רבות תמצא בוס קשוב לצרכיך, ואם אתה עובד מוערך בעיניו, יתכן שיאפשר לך לבצע את השינוי. לעיתים הממונה לא יאפשר לך לבצע את השינוי, ואם יאפשר עדיין יתלונן רבות באוזניך כי זה לא לרוחו. במקרה כזה עליך לעבור לאפשרות השנייה.

2. תמשיך לעבוד כפי שנדרש ממך אך במקביל תחפש עבודה אחרת, שבה תוכל לאפשר לך לעבוד ולהיות נוכח יותר בביתך. נכון, שזה לא פשוט לפנות זמן לתהליך של חיפוש עובדה כאשר הינך מועסק אך אל תשכח שלחיפוש עבודה במקביל להיותך מועסק ישנן יתרונות רבים, כשהבולטים בהם- סבלנות שלך במציאת עבודה ראויה, אתה מגיע ממקום של כוח, ולכן תהיה אטרקטיבי יותר ותוכל לדרוש תנאי העסקה טובים יותר.

לסיכום
מחפשי עבודה רבים מתמקדים בחיפוש אחר תפקיד ראוי אך מתעלמים מנושאים חשובים נוספים – האנשים איתם עובדים, הממונה והתרבות הארגונית. חשוב לזכור שעבודה ראויה מכילה את שלושת הפרמטרים – תפקיד, אנשים וארגון. זכור כי  מספיק רק פרמטר אחד ומשמעותי שלא יתאים לציפיותיך כדי לייצר בך תחושה של חוסר שביעות רצון בעבודה. האם עבודתך מספקת אותך?