10 צעדים לניהול משבר בלי להישבר

Designed by Pixabay

10 צעדים לניהול משבר בלי להישבר

יש הרואים בקורונה "ברבור שחור" – אירוע שלא חזו אותו ושיש לו השפעה נרחבת עלינו. אחרים חושבים שזהו עוד סימן לעולם המשובש שבו אנו חיים אחרי המהפכה הדיגיטלית שמשלבת בין העולם הפיזי, הביולוגי והדיגיטלי.

לדעתם, צפויים לנו שיבושים נוספים. בין אם אתם מסכימים עם הטענה הראשונה או עם הטענה השנייה, משבר הקורונה הוא בגדר שעת המבחן למנהיגות של מנהלים רבים – כמו משברים אחרים.

בעולם העסקים החדש, חשוב שתכינו את עצמכם לשיבושים רבים, שחלקם אם לא יטופלו נכון, עלולים להפוך למשברים.

משבר הוא אירוע חריג, לא מתוכנן, בעל השפעה שלילית על הארגון, שעלול לסכן את עצם קיומו או לפגוע בו באופן קשה. חשוב להבחין בין החלטה מורכבת וקשה שמונחת על שולחנו של המנכ"ל, לבין משבר. לא כל החלטה מורכבת היא משבר. פיטורים של עובד או מתחרה שמוציא לשוק מוצר חדש אינם בהכרח משבר ארגוני – במשבר קיים אלמנט שמאיים על שלמותו והמשך קיומו של הארגון.

יש מנהלים שמצליחים בסיטואציה הזו, לנהל בצורה אפקטיבית את הארגון למרות המשבר. מנהלים אלו מצליחים לשמר פעילות עסקית מסוימת, מניעים את העובדים לעבוד מהבית ושומרים על קשר עם הלקוחות. מצבם של ארגונים אלו יהיה טוב יותר בהשוואה לכלל המשק. מה הם עושים שאחרים לא?

כיצד לנהל משבר מעמדה מנהיגותית

1

לשחרר את השליטה ולחזק את ההשפעה
המשבר הוא שעתו של המנכ"ל לגלות מנהיגות. לטוב ולרע, העיניים נשואות אליכם. יש כאלו שיאשימו אתכם, אחרים יצפו שתגנו עליהם מהמצב או שתספקו להם פתרון. בכל אופן, הציפייה היא שאתם תיקחו אחריות על המתרחש, ותובילו את התהליך של היציאה מהמשבר. אין הכוונה למיקרו-מנג'מנט ולשליטה מרחוק. כמנכ"לים ביכולתכם לייצר השפעה נרחבת על כלל הארגון בעזרת מפגש בזום, להעביר מסר מרגיע ומפקס לכולם או לשלוח עדכון על מצב החברה במייל. חשוב שתבחרו בדרך שנוחה לכם, ובלבד שתקפידו להשמיע את קולכם.

2

נוכחות פיזית ומרחק רגשי מהסיטואציה
המנכ"ל נדרש להכיל את שלל הרגשות והלחצים של העובדים והלקוחות שלפעמים כועסים. התבוננות על המתרחש ממרחק רגשי תסייע למנכ"ל לבחון את המהלכים השונים בצורה מדויקת יותר. לפעמים מנהלים מתקשים בסיטואציה ו"בורחים" לקוטב השני של ניתוק מוחלט. בהמלצתי "לתפוס מרחק" אין הכוונה לניכור, אלא ליצירת נפרדות רגשית מהסיטואציה, המאפשרת הכלה של לחצים והענקת אמפטיה כלפי אלה הנמצאים בסערת רגשות.

3

לעצור את הנפילה ולהרוויח זמן
מנכ"ל צריך "לקנות זמן" כדי לחשוב, לבחון את גורמי הבעיה ולגבש דרכי פתרון. ניתן כמובן להיעזר בחברי הנהלה, בדירקטוריון או בייעוץ חיצוני. ניהול המשבר בצורה חכמה דורש מכם לבדוק מה יכול להאט את הנפילה

4

לבודד את הבעיה
בזמן משבר יש לנו נטייה לראות אותו כחזות הכול. במצבי אי-ודאות נטייה זו גדלה, לכן חשוב לייצר תמונת מצב עדכנית שכוללת מי הושפע מהמצב – אילו מחלקות ואילו עובדים? איך המשבר משפיע על המצב הפיננסי של הארגון? האם המשבר משפיע על יכולת הייצור של החברה? טקטיקה חשובה שמנכ"לים נוקטים אותה היא לתת למשבר פרופורציה קטנה יותר בעזרת בידוד הבעיה. למשל, להגדיר שקיימת בעיה בקו ייצור של מוצר X אבל שאר מוצרי החברה תקינים.

5

לבחור את "הצוות הנכון" שיסייע למנכ"ל בגיבוש הפתרון
במשבר שבו נדרשת תגובה מיידית, מנהיגות המנכ"ל נבחנת, בין השאר, במהירות תגובתו לאירוע. חשוב שתהליכים ביורוקרטיים לא יעכבו את גיבוש הפתרון, לכן מומלץ שתקימו צוות זריז וגמיש שכולל אנשים מכל הפונקציות הארגוניות שרלוונטיות לפתרון המשבר. זהו צוות הפועל כמו חמ"ל ומקיים הערכת מצב מתגלגלת של הסיכונים אל מול המציאות המשתנה

6

לשדר אופטימיות עסקית ולעודד את העובדים
בזמן משבר העובדים חווים חוסר ודאות. האופן שבו מתנהל המנכ"ל בזמן המשבר יקבע האם העובדים יפרשו את המשבר כהרס או כנקודת צמיחה עתידית. מנכ"ל שיעודד את העובדים שהמצב זמני ויקבל החלטות, ישדר להם שיש לארגון דרך לעבור את המשבר

7

להתמקד בחצי הכוס המלאה
מטבע הדברים, משבר מייצר תחושת דכדוך בארגון וגם אצל המנכ"ל. אם כל העיניים נשואות אליכם כדאי שתזכרו שהדרך שבה תפרשו את המציאות מסביב תשפיע על כל הארגון. מנכ"לים שנאלצו לנקוט צעדים לא פשוטים כמו פיטורים מסיביים של עובדים חיזקו את עצמם בעזרת מיקוד תשומת הלב באותם עובדים שהם שהצליחו לשמר בארגון, לכן כדאי שתגדירו לעצמכם מה הדבר הטוב שיצא מהפעולה שלכם ותעבירו את המסר הזה הלאה לשאר מחזיקי עניין

8

חזרה לבסיס
בזמן משבר יש אי-ודאות גדולה הנוצרת מקטיעת רצף ההתנהלות הארגונית הרגילה ויש נטייה של כולם להתעסק במשבר. החזרת תחושת השליטה בקרב ההנהלה, בקרב מנהלי הביניים ובקרב העובדים תיווצר בעזרת חזרה לעשייה שוטפת ככל הניתן.

9

אמפטיה ופעולה אקטיבית כלפי מי שנפגע
בכל החלטה ניהולית יש עובדים או לקוחות שנאלצים לשלם את המחיר. מנהל שיהיה אמפטי כלפיהם יוכל למזער את תחושת המחיר שהם משלמים. יתר על כן, שאר העובדים והלקוחות רואים את דרך ההתמודדות של המנכ"ל וזה ישפיע על היחס שלהם כלפיו.

10

שקיפות וטיפול בהיבטי התקשורת של המשבר
בעידן השקיפות יש חשיבות מרובה לטיפול באספקט התקשורת בתוך הארגון ומחוצה לו. אין טעם לטמון את הראש בחול. יש לבחון אילו השלכות יש למשבר על קהלי יעד שונים של הארגון, כמו עובדים, בעלי מניות, לקוחות, קהילה ועוד. מומלץ לקיים עמם תקשורת דו-כיוונית ולא להסתיר מידע.

לסיכום

משבר הוא שעת מבחן למנהיגות המנכ"ל. מנכ"לים שיבינו כי המשבר צופן בתוכו גם את זרעי השינוי ויראו בו הזדמנות לביטוי המנהיגות שלהם, יצלחו אותו ביתר קלות ויכולים אף להוביל לצמיחה עסקית ואישית.