created by senivpetro - www.freepik.com

האם מותר לפטר אישה בהריון? מדריך זכויות עובדת לפני לידה

דילים לפיטורים לפני או במהלך התקופה המוגנת לאחר חופשת הלידה  – לא עוד!  לאחרונה אני נתקלת בשאלות רבות ופונים אלי במקרים רבים הנוגעים לפיטורי עובדת בהריון או עובדת העוברת טיפולי פוריות. חשוב לדעת כי פיטורים בתקופה זו אפשריים רק לאחר פניה מסודרת לממונה על עבודת נשים במשרד הכלכלה וקבלת היתר כדין לפיטורים.

התקופה המוגנת
ישנם מקרים הנפוצים מאוד לצערי, בהם בוחר מעסיק לפטר עובדת לפני או במהלך התקופה המוגנת – תקופת 60 הימים שלאחר חופשת הלידה, בהם חל איסור לפיטורים לפי חוק עבודת נשים.

"הדיל"
בחלק מהמקרים המעסיקים אף הופכים יצירתיים לא פעם ומציעים לעובדת "דיל לא רגיל" ומסכמים איתה מראש שלא תחזור למקום העבודה אך תקבל את המשכורות בגין 60 הימים של התקופה המוגנת, במקום לאפשר לעובדת לחזור למקום העבודה, להשתלב בו ולהמשיך בעבודתה כתמול שלשום.

סוף לדילים
פסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין הארצי לעבודה (ע"ע (ארצי) 42097-12-11 טניה חורי נ' רותם אמפרט נגב בע"מ (פורסם בנבו, ניתן ביום 22.6.2016), קבע כי חל איסור להודיע לעובדת מראש על סיום עבודתה לאחר התקופה המוגנת.

האיסור חל על הודעה שנותן המעסיק במהלך חודשי ההיריון, או במהלך חופשת הלידה ואף בתקופה המוגנת עצמה, אותם 60 הימים שלאחר החזרה מחופשת הלידה.

מתן הודעה מראש לפיטורי עובדת אינו תקין מכיון שהעובדת זכאית לחזור למקום העבודה והמעסיק חייב לאפשר לה להשתלב במקום העבודה לאחר סיום חופשת הלידה בתקופה המוגנת של 60 הימים.

ויתור בפועל על עבודתה, גם אם משולם לעובדת שכר בגין תקופה זו, עומד בניגוד לדין ולפסיקה שכן הוא מונע מהעובדת להשתלב בעבודתה ובכך מסכל את הוראות חוק עבודת נשים.

התנהלות לקויה ופגמים באופן פיטורי עובדת בהיריון או בטיפולי פוריות במהלך ימי התקופה המוגנת, אינם עומדים בהוראות החוק ומהווים הפרה של הדין, ומשכך ייתכן שהעובדת זכאית לפיצוי בגין הפרות מסוג זה.

הפיצוי שיפסק במקרים בהם פוטרה עובדת בתקופה המוגנת של 60 הימים יכול להיפסק מכוח הפרת הוראות חוק עבודת נשים או מכוח הפרת הוראות חוק שוויון בזדמנויות בעבודה או כתוצאה מהפרת שני החוקים במקביל.

בפסק הדין טניה חורי נפסק פיצוי בסך כולל של 30,000 ש"ח, בגין הפרת זכאותה של העובדת להשתלב בעבודה ואי עריכת שימוע כדין, הפיצוי במקרה זה נפסק מכח הפרת הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

חשוב לדעת שאתן לא לבד ויש למי לפנות בכל אותם המקרים בהם המעסיק שלך החליט לפטר אותך רק בגלל שנודע לו שאת בהריון או בעקבות טיפולי הפוריות שאת עובדת ולא בשל סיבה אחרת הנוגעת להתנהלותך במקום העבודה ולעבודתך בפועל.

___

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, או תחליף לפנייה לייעוץ משפטי אצל עורך דין. האמור לעיל הוא תיאור כללי לא מחייב בנושא הנדון. העושה שימוש באמור לעיל, עושה זאת על אחריותו בלבד. בכל מקרה ספציפי יש לפנות באופן פרטני לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.