created by master1305 - www.freepik.com

למה דווקא עכשיו צריך להיזהר באינטרנט? וטיפים להתנהלות בטוחה

יש לא מעט רחש שהמשק מתחיל לחזור, ולצד תחושת האופטימיות אם זאת יש מס' דברים שעלינו לזכור: בצל אי בהירות מועד חידוש הלימודים כרגע נמשכים הלימודים במסגרת האונליין. מעגל האבטלה ימשיך להיות גבוה ולכן לא מעט אנשים ימשיכו להיות בבית. בצל המצב הכלכלי, אנשים יחפשו לעשות הכנסה נוספת ולא בהכרח במובן החיובי. כל הסיבות הללו אומרות שכמות הגולשים ברשת איננה מתוכננת לרדת בקרוב, ועמה עוד מספר תופעות:

דמיינו את התרחיש הבא: אלון איש מכירות בענף התיירות מקבל את ההודעה כי החברה בה עבד סוגרת את פעילותה, אלון מעולם לא ציפה לכך ולצערו ענף התיירות בו התמחה מצוי במשבר, ולכן אלון מבין כי הוא צריך לייצר לעצמו הכנסה. מי כן מעסיק אנשים עכשיו ? "החבר'ה הרעים".

מי הם החבר'ה הרעים? ביולי 2019 מס' אתריי סייבר דיווחו כי במחצית ה-1 של שנת 2019 נגנבו 23 מיליון מס' כרטיס אשראי. לא יודע כמה מכם יודעים אך יש מספר אתרים בדראקנט בהם עבור סכומים שונים תוכלו לקבל מידע שנגנב, לדוגמה: תמורת 2 דולר תוכלו לקבל מס' כרטיסי אשראי עם הפרטים הנדרשים לשימוש. אותם אתרים בדארקנט פעילים למדיי בימים אלו ומוכנים לספק הכנסה תמורת המידע. לא צריך להיות איש מחשבים בשביל לבצע פריצות , צריך רק להקדיש כשעה לסרטון יוטיוב פשוט המלמד איך ניתן לפרוץ למחשבים בקלות ,כן כל מה שצריך זה שעה… וכן המידע זמין וחופשי לכל דורש.

איך להתנהל ביעילות ובבטיחות ברשת בזמן הקורונה?

בימי הקורונה כולנו מתחברים יותר למחשב , מבוגרים וילדים כאחד ולכן יש מספר דברים שאנחנו צריכים לשים לב אליהם.

Turn airplane mode on or off
support.microsoft.com

1מורידים את העומס
בכדאי להוריד עומס מהרשת הביתית , רצוי להעביר למצב טיסה מחשבים שלא נמצאים בשימוש. כדי להפעיל או לכבות את מצב המטוס, בחרו בסמל הרשת בשורת המשימות ובחרו במצב מטוס. (תמונה מימין)

2
בבית מרגישים בנוח אבל גם בטוח
אנחנו במציאות חדשה בה הקשר עם הקרובים אלינו נהיה מרחוק ודרך מצלמה אבל חשוב לזכור כי גם שהזום עם המשפחה מסתיים המצלמה והמיקרופון עדיין זמינים למי שמעוניין לפרוץ. אז אם חשובה לכם הפרטיות יש 2 דרכים לחסום:

– כיסוי על עינית המצלמה או על המיקרופון. נשמע דבילי אבל אם מרק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק עושה זאת אתם גם יכולים לנקוט בשיטה זאת.

– שינוי הגדרות במחשב ובדפדפנים, אם אתם מרגישים יותר בטחון בשינוי הגדרות במחשב

3"חבר שלח את זה! לא לפתוח זה וירוס "
לעיתים בקב' וואטסאפ נתקלים בסיטואציה שחבר בקב' חולק משהו של קיבל כמו לינק לסרטים לצפייה וחבר אחר בקב' כותב:" לא לפתוח זה וירוס!"  אז איך יודעים?!! תכירו אתר הנקרא וירוס טוטאל , וירוס טוטאל הוא אתר של קהילת הסייבר , הוא ללא פרסומות ומוקדש אך ורק לבטיחות גולשים ברשת.

אז איך בודקים אם הלינק שקיבלנו הוא לינק זדוני?

– מסמנים את הלינק ובעזרת קליק ימני מעתיקים את הלינק

– ניגשים לוירוס טוטאל לעמוד הבא: https://www.virustotal.com/gui/home/url

– מעתיקים את הלינק לשורת הרווח ולוחצים ENTER

מה קיבלנו?
תוצאות של מספר מנגנונים אשר בדקו ומאשרים כי אם הלינק בטוח או לא.

4איך לבדוק שמה שאני מוריד או מקבל הינו בטוח?
מחפשים להוריד סרט או משחק? חשוב שתוודאו שמה שאתם מעבירים למחשב שלכם איננו זדוני.
כמו בדוגמה הקודמתם ניתן לגלוש ללינק הבא: https://www.virustotal.com/gui/home/upload ולהעלות את הקובץ.
לאחר כמה שניות נקבל תוצאות בדיקה של 59 אתריי סייבר ואנטיוירוס שבדקו את הקובץ שלנו ואם הוא בטוח.

 

5מהיום לא צריך לפחד בזמן שגולשים אפשר אפילו להיות אמיצים!
תכירו את BRAVE : דפדפן בטוח אשר חוסם פרסומות זדוניות. מספק גלישה מהירה. וכמובן הוא חינמי!
סליחה חינם?! נכון יש את המשפט המפורסם שאין מתנות חינם אך במקרה הזה יש! המוטו של BRAVE הוא: "המטרה שלנו היא לתקן את האינטרנט". מייסדי BRAVE יצרו מוצר אשר איננו משתמש בנתוני המשתמשים שלו ולא מוכר אותם. המוצר חוסם פרסומות ומעשה יוצר אינטרנט מהיר יותר , דבר שימושי בזמנים אלו שיש עומס של גולשים על הרשת.
https://brave.com/download/