אושר עושר ומה שביניהם

Designed by Pixabay

אושר, עושר ומה שביניהם

כשיהיה לי יותר כסף אהיה יותר מאושר.
את המשפט הזה, בצורות כאלו ואחרות, אומרים או חושבים אנשים רבים, במיוחד בתקופות מאתגרות חברתית וכלכלית, כמו התקופה בה אנו חיים.
האם באמת יותר עושר מביא איתו גם יותר אושר?
התשובה לשאלה הזו עשויה להפתיע אתכם מאד!

חוקרי האושר

המרדף אחר האושר הוא תופעה חדשה יחסית. הוא התחיל רק לאחר שהאדם הגיע לרמה מסוימת של ביטחון כלכלי, וחדל מלהתנהל מתוך הישרדות.

אם רודף אחרי אריה, או כשאני רודף אחר בעל חיים כדי לצוד אותו לשם מאכל והישרדות, אין לי זמן לשאלות קיומיות על אושר.

הקשר בין אושר ועושר נחקר מזוויות רבות לאורך השנים. הוא כל כך מסקרן, עד שמדינות מפותחות (עדיין לא בישראל) הקצו משאבים ומינו מומחים כדי שיחקרו את התחום. הם נקראים "חוקרי האושר".

אחד המחקרים המעניינים והיותר מפורסמים שנעשה על ידי חוקרי האושר בבריטניה שאל את השאלה הבאה:

איך אני מרגיש כשאני מקבל את מה שאני רוצה?

ואיך אני מרגיש כשאני מוותר על מה שאני רוצה?

תוצאות המחקר היו די מטלטלות, והוכיחו שבשני המקרים התוצאות זהות!

כלומר, החוויה הרגשית של האושר אינה קשורה קשר ישיר לחומר.

במחקר נוסף נשאלו אנשים: במידה ויציעו לך עבודה עם תוספת משמעותית למשכורת, אך תיאלץ לעמוד לפחות חצי שעה נוספת בפקק כדי להגיע לעבודה – האם תסכים?

התוצאה של המחקר הזה מעניינת במיוחד, מכיוון שהיא מוכיחה באופן גרפי לחלוטין שאנחנו מתרגלים מהר לטוב, ובאותה מהירות חוויית האושר (הקשורה ישירות לתוספת הכסף) נעלמת. אנשים נהנו מתוספת הכסף למשך פרק זמן קצר בלבד, ומהר מאד התחילו להתלונן על הפקקים, ורמת האושר שלהם ירדה.

למה אושר כל כך חשוב?

מרטין סליגמן, פסיכולוג אמריקאי וחוקר אושר, הציע משוואה מרתקת המורכבת משלושה חלקים, אשר כוללת בתוכה את המרכיבים שבשליטתנו ואת אלו שאינם בשליטתנו:

50% נקודת המוצא שלנו – כאן אנו בוחנים את הגנטיקה המשפחתית. במחקרים שלו הוא טוען שכל אחד נולד עם רמה נתונה של אושר, ובכל הנסיבות אנו נוטים לשוב לרמה הנתונה הזו. לכן, שינוי בתנאים החיצוניים (למשל: לזכות במיליון דולר בטוטו) לא באמת ישנה את רמת האושר שלנו. אולי נחווה פרק זמן מסויים של שמחה, אבל בסופו של דבר האושר יחזור לרמתו הטבעית. זה בדיוק כמו שמתרגלים לרכב חדש. לדבריו הממוצע של חזרה לרמת אושר קבועה הוא כשנה.

8% – 15% נסיבות – סביבת מגורים, חברה, חינוך, רכב, עבודה וכו' משפיעים על רמת האושר שלנו באופן קטן יחסית, בעיקר מהסיבות המצוינות בסעיף הקודם.

אבל אם נתייחס לכותרת המאמר הזה, ניתן בהחלט לומר ש"כסף כן קונה אושר" (במידה מסוימת).

35%-42% שליטה רצונית – כאן בא לביטוי חופש הבחירה שלנו בשלושה רבדים: עבר (הכרת תודה על הדברים הטובים שקרו, סליחה) עתיד (אופטימיות ותקווה) הווה (התענגות על הקיים, מערכות יחסים משמעותיות, תגובה לאירועים).

המסקנה העיקרית מהמחקרים שלו היא שאין דרך יחידה או קבועה להשיג אושר בחיים, אבל המרדף אחריו כולא אותנו במאמץ, במקום להיות בחוויה.

ההבדל בין אמצעי למטרה

אנשים רבים מתייחסים אל כסף כאל מטרה שיש להשיג.

זה דומה לאדם שאומר שהוא רוצה להתחתן, או למישהו שאומר שהוא רוצה רכב. כל אלו הם אמצעים ולא מטרות.

מי שרוצה להתחתן כנראה מעוניין באהבה בחייו.

מי שרוצה רכב כנראה מעוניין להיות חופשי ובלתי תלוי באחרים.

ומי שרוצה כסף כנראה מעוניין בתחושת שליטה, ביטחון, כח או הגנה.

לא משנה מהי המטרה הסופית, חשוב לדעת להפריד אותה מהאמצעי, וכך לא להיקלע לספירלה אינסופית שמושכת אותנו למטה ומרחיקה אותנו יותר ויותר מעצמנו ומהמטרות האמיתיות שלנו בחיים.

לסיכום

אושר הוא מטרה ראויה עבור כולנו, וכסף יכול לעזור באופן חלקי להשיג אותו. אולם, מכיוון שכל אחד מאיתנו נולד עם גנטיקה שונה, בתנאים שונים ועם יכולת לבחור איך להתייחס לעבר, להווה ולעתיד שלנו – הכסף לעולם לא יהיה המרכיב הדומיננטי בהשגת האושר.

חשוב לזכור שחיים מאושרים הם חיים בעלי משמעות, הנמשכים לאורך זמן ולא תלויים רק באירועים מזדמנים בחיים.