אישה חושבת

Designed by Pixabay

איך להיות בזרימה ולהצליח בקריירה ובעסקים

זרימה היא מצב הכרה אופטימלי, שבו אנו מרגישים במיטבנו ופועלים במיטבנו. תיאורים רבים של חוויות זרימה (FLOW) מתייחסים לכך כאל חוויה מיסטית. אולם, מחקרים מוכיחים כי מדובר בתופעה פיזיולוגית ומוסברת של תהליכים במוח. את אותם תהליכים, המאפשרים לנו לשכוח את הזמן ולעיתים אף את הצרכים הפיזיולוגיים שלנו (רעב, עייפות), ניתן ליצור גם מתוך בחירה, התכווננות ותשומת לב לפרטים.

מהי אותה זרימה FLOW?

זרימה היא מצב שבו יש התמזגות של התודעה והפעולה, ונקודת המבט מתחלפת. במקום להביט על הפעולה מבחוץ, הופכים לחלק ממנה, לאחד. זוהי חוויה הוליסטית של ריכוז מלא והנאה.

במצבים קיצוניים אנו מאבדים את תחושת הזמן וממוקדים במשהו, באופן שמאפשר לנו להיות פרודוקטיביים בצורה יוצאת דופן.

מדובר בחוויית הסינכרון, שבה הדברים מתרחשים כאילו במקריות, בזרימה. זהו מצב שבו מופרשים יותר הורמונים במוח (כמו דופמין), שמזהים תבניות חדשות.

אנו פשוט רואים יותר אפשרויות, ולכן פחות "נתקעים" במקומות שבדרך כלל חוסמים אותנו.

חשוב להבין שמצב הזרימה מתקיים על הספקטרום, כמו כל רגש, וחלק גדול מהאנשים אפילו לא מודעים לכך עד שהם מתנתקים וחוזרים לעצמם. אנחנו נמצאים בזרימה מוחלטת רק כ-5% מהחיים.

איך נכנסים מבחירה ל-FLOW?

סטיבן קוטלר, חוקר סופר ויזם אמריקאי, גילה שישנם לא מעט טריגרים שמובילים למצב של זרימה. הנה העיקריים שבהם:

– פוקוס UNINTERRUPTED CONCENTRATION

זרימה מתרחשת רק כאשר אנו ממוקדים במשהו לטווח ארוך וללא הפרעה. זה אומר שמולטיטאסקינג לא יכול לקיים מצבי זרימה. FLOW FOLLOW FOCUS. 

כאשר יש לנו מטרה ברורה, המוח לא משקיע אנרגיה במה יהיה בהמשך, כי הוא כבר יודע, ולכן אפשר להתמקד במשימה העכשווית.

– איזון כישורים

אחד הטריגרים המפורסמים ביותר של כניסה לזרימה מכונה 'אתגר איזון הכישורים' Challenged Skill Balanced. אנחנו נוטים להקדיש את מירב תשומת הלב למשימה שלפנינו כאשר האתגר קצת 'גדול עלינו', קצת מעבר לכישורים שלנו, כאשר אנו נדרשים "להתמתח" אבל לא להישבר.
בעולם העבודה הזרימה יכולה להתקיים כשיש ביטחון שגם אם נטעה מקומנו יישמר, וזה קורה בארגונים בעלי תרבות שמכילה לקיחת סיכונים וטעויות. כלומר, זרימה מתקיימת במתח בין חרדה לשעמום.

– מצבי תודעה – העלמות תחושת העצמי

מדיטציה, טרנס, מיסטיקה, חלומות, פסיכודאליה, זרימה ועוד – מבחינה נוירוביולוגית הם כולם דומים!
התהליך הפיזיולוגי מאפשר למעבד המידע במוח הקדמי (שם נמצאות המחשבות, התודעה, המיינד) לכבות, ובכך להשתיק מערכות כדי לאפשר מיקוד. גם המבקר הפנימי משתתק, והאדם אינו מוגבל על ידי הדימוי העצמי. התוצאה היא פחות חשש לקחת סיכונים, יצירתיות מוגברת ותחושת החופש שבזרימה.

רובנו חיים רק בערוץ תודעתי אחד. מתייחסים למציאות הרגילה, מה שאנחנו קולטים ומעריכים, ולא מקבלים את מצבי התודעה האחרים. אנו ניגשים לכל נושא, תופעה ואתגר עם הגישה היחידנית ולא עם הגישה מרובת האפשרויות.

הבודהיזם מאפשר זרימה בעזרת מדיטציה, הסופים מאפשרים זרימה דרך ריקוד, ההינדו מתחבר בעזרת מנטרות ויש תרבויות בהן החלומות חשובים כמו המציאות.

בתרבות המערבית אנחנו לא מוצלחים בלאמן אנשים להיות יותר יצירתיים, כי אנחנו משתמשים בסט של כישורים במקום לאמן לתודעה.

אולם השינויים כבר מתרחשים.

בסיליקון ואלי גילו שמי שהולך לברנינגמן ועובר חוויה פסיכודאלית מקבל השראה שאיתה הוא יכול ליצור דברים חדשים.

44% מהחברות בארה"ב עומדות לקיים מפגשי מיינדפולנס! יוגה נהפכה לתעשיה של ביליון דולר! אנשים משקיעים כ-4 טריליון דולר בשנה בניסיון להגיע למצבים הללו שמאפשרים זרימה. מדובר באחד חלקי 16 מהכלכלה העולמית!

– השלב הטרנספרסונלי

זהו השלב שבו האדם נהיה הדבר עצמו: הרקדן הופך לריקוד, הגולש הופך לגלשן, הסופר הופך לספר, הרוכב הופך לאופניים. ברמה גבוהה מתחילה להיווצר תחושת אחדות עם הכל- ONES, כאשר המוח "מכבה" אזורים שמפרידים את העצמי מהאחר, והתוצאה היא תחושה מיסטית לגמרי.

– אבדן התחושה הפיזית

כאבים, רעב, צרכים פיזיים שונים – כולם נעלמים בחווית הזרימה, באופן שמאפשר לנו לצלול עמוק פנימה.

– תחושת שליטה CONTROL

זה השלב שבו אנו פועלים באופן שלא העלינו על דעתנו לפני כן. יצירתיות שמגיעה "משום מקום", אומץ שלא היה לנו קודם ועוד. זה קורה מכיוון שהמוח מוותר על המוכר והידוע (בתהליך הכיבוי) ומאפשר להזרים הרבה יותר מידע למה שאנו מתמקדים בו. יש אנשים שמכנים את התופעה כ"תיקשור", "חיבור ליקום" או "הספריה הגדולה".

לסיכום

חוויית הזרימה FLOW היא אחת החוויות המעצימות ביותר שאנו יכולים לחוות בכל תחומי החיים, ובעיקר בתחום המקצועי והעסקי. שם אנו יכולים לפגוש את היצירתיות הבלתי מוגבלת שלנו, את האומץ המשוחרר ממחסומים ואת העוצמה וההתמדה שמביאים אותנו לתוצאות יוצאות דופן.