Photo by Mitchell Luo on Unsplash

מיתוסים שמבזבזים לך את הזמן בתהליך קידום האתר בגוגל

מבחוץ קידום אתרים בגוגל נראה כמו תחום טכני ומדויק במיוחד שכל מי שעוסק בו הוא מקצוען עם ניסיון וידע עשיר שיודע בדיוק מה הוא עושה. מבפנים זהו עולם שמלא במיתוסים, חוסר אחידות והרבה שיטות עבודה שונות שחלקן לא באמת תורמות לקידום האתרים במנוע החיפוש גוגל. הבעיה העיקרית היא שגוגל לא ממש מספרת איך היא מדרגת אתרים, ולא חסרים סיפורים על אתרים שאיבדו את רוב תנועת הגולשים שלהם בגלל עדכונים של גוגל בלי יכולת להבין מה הסיבה.

מצד שני, מדובר בתחום בוגר ומפותח. עם קצת שיקול דעת והשקעה בקריאת מחקרים ומאמרים מקצועיים, מגלים שהשד לא כל כך נורא, ועולם ה-SEO הוא לא כזה רנדומלי. כמו בכל תחום אחר גם קידום אתר בגוגל יש עיקר ותפל, יש דברים שעובדים ויש דברים שלא עובדים – ולפני שתתחילו לעשות את מה שכן עובד, חשוב שתדעו מה לא עובד.

היום נתמקד בכמה מהמיתוסים הגדולים של עולם ה-SEO שפוגעים בכם כבעלי אתרים ומקדמי אתרים. 6 המיתוסים האלו, שמשום מה מסרבים להיעלם, מבזבזים לכם זמן וכסף. הם גורמים לכם להתמקד בדברים הלא נכונים ובשורה התחתונה – מונעים מכם להתקדם בדפי התוצאות של גוגל.

מיתוס #1 – תוכן הוא הדבר היחיד שחשוב בקידום אתרים בגוגל

את המשפט "התוכן הוא המלך" אני בטוח שכבר שמעתם, אבל האם התוכן הוא באמת הדבר המרכזי שבו אתם צריכים להתמקד? תראו, אני האחרון שיגיד לכם שתוכן הוא לא חשוב. למעשה, אני מאמין שהוא אפילו הופך חשוב יותר ככל שגוגל משפרת את האלגוריתמים שלה ובוחנת את האתרים שלנו בעין "אנושית" יותר.

 

מצד אחד, אני חושב שזו מגמה חשובה שתורמת לתחום קידום האתרים ולאינטרנט בכלל, כי כשהתוכן יותר טוב חווית המשתמש משתפרת. מצד שני, האובססיה להתמקדות בתוכן בלבד היא לא בריאה כשמדובר במאמצי קידום אתר בגוגל. כן, תוכן הוא חשוב, ואפילו חשוב מאוד, אבל עם זאת – יש עוד הרבה דברים אחרים שחשוב לעשות במקביל, למשל:

– קיצור זמן הטעינה של האתר שמשפר את חווית המשתמש ומוריד את שיעור הנטישה
– בניית תשתית אתר בריאה שמאפשרת בסיס פורה לקידום האתר
– הטמעת קישורים חיצוניים שמספקים טראפיק, מעלים את סמכות האתר ומשפרים את חווית המשתמש

יש עוד הרבה כאלו – הפואנטה היא שיש עוד דברים חשובים לא פחות להעלאת הדירוג של האתר שלכם בגוגל. אז תתמקדו בתוכן ואל תתפשרו עליו, אני לגמרי בעד – אבל אל תשכחו את כל שאר הדברים האחרים, כי בלעדיהם לא תגיעו לשום מקום גם עם תוכן מעולה.

מיתוס #2 – צריך לעקוב באופן יומיומי

בעלי אתרים ומקדמי אתרים נוטים לעקוב אחר נתוני האתר כמו הם מנתחים שעוקבים אחר כל דפיקת לב של המטופל. בדרך כלל אלו לא המנוסים, אבל זה הרגל שבקלות אפשר לראות גם אצל מקדמים שנמצאים הרבה שנים בתחום. כמו שאני תמיד אומר, קידום אתרים בגוגל הוא תהליך – אנחנו משקיעים ומשקיעים לאורך זמן והתוצאות מגיעות לאט לאט (או לפעמים, מהר מהר).

שינוי במיקום האתר הוא לא דבר שקורה בין לילה, זה לוקח זמן, דם, יזע ודמעות. בשגרה, כל עוד לא פרסמתם איזו כתבת תדמית באתר גדול ומפורסם שצפוי להביא אליכם הרבה תנועת גולשים, אין סיבה לבדוק בכל יום וגם לא בכל יומיים את המיקום של האתר.

פעם בשבוע-שבועיים או אולי פעמיים בשבוע אם אתם ממש רוצים – זה לגמרי מספיק בשביל להישאר בעניינים ולדעת מה קורה. אז מה העצה שלי? אל תבזבזו זמן על נבירה יומית בנתונים, במקום זה השקיעו את הזמן שלכם בעבודה על האתר, בסופו של דבר זה מה שחשוב.

Photo by Austin Chan on Unsplash

מיתוס #3 – מילת המפתח חייבת להופיע X פעמים

מילות מפתח לא חייבות להופיע ביחס של 10%, 20% או 37% מהטקסט כדי שגוגל תבין על מה אתם מדברים. עכשיו, מילות מפתח זה חשוב, אני לא אומר שלא, וזה גם בהחלט נכון שמילות המפתח שאתם רוצים לקדם צריכות להופיע בתכני הטקסט שאתם מעלים לאתר. אבל זה לא בהכרח אומר שמדובר במדע מדוייק ושיש נוסחאות ברורות לכמה פעמים מילת המפתח צריכה להופיע בטקסט.

המיתוס הזה שאומר שהביטויים שאנחנו רוצים לקדם חייבים להופיע ביחס מדוייק וספציפי לכמות הטקסט עושה יותר נזק משנראה לכם. האלגוריתמים של גוגל מתוחכמים מאוד ובוחנים הרבה אלמנטים שונים באתר ומעל לכל חשוב שהתוכן ישרת את הקורא. מגבלות ו"נוסחאות קסם" כאלו בעיקר גורמות לכם ולכותבי התוכן שעובדים איתכם לכתוב תוכן לא איכותי, כזה שלא מקדם אתרים בגוגל וגורם לגולשים לנטוש.

אז מה כן לעשות במקום לדחוף את הביטוי המרכזי שאתם מנסים לקדם בכל מקום בתוכן שלכם?
– להקפיד שהכותרת מכילה את ביטוי המפתח אבל גם לוודא שהיא תמשוך גולשים
– להתמקד בתוכן שמספק ערך אמיתי לקוראים וכזה שאתרים ירצו לקשר אליו
– לוודא שהטקסט באמת רלוונטי לביטוי שאתם רוצים לקדם
– להשתמש באופן טבעי ככל האפשר בווריאציות נוספות של אותו הביטוי

מיתוס #4 – ביטויים עם נפח חיפושים גדול

כשעושים תעדוף של מילות מפתח לקידום, צריך להתחשב בכמה פרמטרים שונים:
– רמת הרלוונטיות של אותה מילת מפתח לאתר
– מיקום האתר מבחינת אותה מילת מפתח בזמן הנתון
– כמות המשאבים הזמינים לקידום האתר
– נפח החיפושים של אותה מילת המפתח
– התחרותיות של אותה מילת המפתח
– אסטרטגיית השיווק הכוללת של העסק (בעיקר בעסקים גדולים)

קידום אתרים בגוגל כולל בתוכו הרבה תעדוף, ויש חשיבות גבוהה להחלטה כמה וגם מתי לקדם כל ביטוי. הבעיה היא שמקדמים רבים בוחרים להתמקד אך ורק בפרמטר אחד – נפח החיפושים. 

הם משקיעים את כל המשאבים במילות מפתח עם המון חיפושים כדי לנסות לדרג את האתר גבוה בעבור אותן מילות מפתח. בדרך, הם מפספסים שני דברים חשובים וזה גם מה שמפיל אותם.
הדבר הראשון הוא שיש קשר ישיר בין נפח החיפושים לבין רמת התחרות. ברוב המקרים, ככל שלמילה מסויימת יש נפח חיפושים גבוה, גם קשה יותר להעלות את הדירוג בעבור אותה מילה.

הדבר השני הוא שהרבה מילות מפתח עם נפח חיפושים גבוה הן ביטוי חיפוש כלליים, כמו "נעליים", "מנעולן", "עורך דין" – כאלה.

למה זו אסטרטגיה בעייתית? נניח שאתם מקדמים משרד עורכי דין ומשקיעים משאבים אדירים בשביל להגיע לדירוג גבוה בעבור הביטוי "עורך דין".

התמורה לא שווה את ההשקעה שלכם בשום צורה – התוצאה של העבודה הקשה שלכם היא תנועת גולשים שמורכבת בחלקה מילדים שרוצים לקרוא מה זה עורך דין וצעירים אחרי צבא שמתלבטים איזה תואר ללמוד.

אני לא אומר שאין סיבה לקדם ביטויים כלליים ורחבים, זה לגמרי צריך להיות חלק מהאסטרטגיה שלכם – אבל אני חושב שלקידום ביטויי זנב ארוך יש חשיבות לא פחות גדולה. ביטויי זנב ארוך הם ביטויים ספציפיים יותר, כמו "חנות נעלי ספורט בראשון ציון" או "עורך דין פלילי בתל אביב". אמנם אין להם נפח חיפוש גבוה כמו לביטויים אחרים, אבל יש להם יתרונות משמעותיים שאין לביטויים הכלליים יותר.

לא רק שהם מספקים תנועה של גולשים שמחפשים אקטיבית את מה שיש לכם להציע והופכים בקלות ללידים איכותיים, התחרות שהם מציעים קטנה בהרבה מאשר ביטויים רחבים, מה שאומר שהדרך למיקום גבוה היא קצרה בהרבה בביטויים כאלו.

מיתוס #5 – צריך לרענן תוכן

אחד התחומים המורכבים בתחום של קידום אתרים בגוגל הוא בניית אסטרטגיית ה- SEO, וכחלק מזה – אסטרטגיית התוכן והקידום של ביטויי מפתח. למה זה כל כך קריטי? כי בסופו של דבר, גם המקדם הכי מיומן ומנוסה לא יספק תוצאות אם הוא לא מתרכז בדברים הנכון. המציאות היא שלכל מקדם יש משאבים מוגבלים, ולכן כולנו רוצים למצוא את הפעולות שעושות מקסימום השפעה עם מינימום השקעה.

אין ספק שיווק באמצעות תוכן הוא יעיל ומבחינת עלות-תועלת, רענון תכנים היא שיטה מומלצת מאוד שהופכת פופולרית למדי בשנים האחרונות.

למה לרענן תכנים ישנן הזו כל כך קוסט-אפקטיבי? כי השיטה מתבססת על הוספה ושדרוג של תכנים קיימים, שזה בדרך כלל קל יותר מלכתוב תוכן חדש מאפס. אז מה המיתוס כאן? שרענון תכנים זה דבר שהוא טוב בכל מצב ושבעזרת שכתוב של תכנים ללא הוספת מידע חדש זה דבר יעיל מאוד.

הבלבול כמובן נובע מחוסר הבנה למה אנחנו מרעננים תכנים. אנחנו מרעננים תכנים כדי להשאיר תכנים שהעלנו בעבר רלוונטיים ועדכניים, לא בשביל לעבוד על גוגל שחידשנו והוספנו מידע (מה שבדרך כלל גם לא עובד). לא חייבים לרענן עמודים כשאין צורך אמיתי לעשות את זה וזה תקף לעמוד הבית וגם ולמאמרים מקצועיים.

הפיחו חיים בתכנים הישנים שלכם – רעננו, שדרגו ועדכנו את התכנים שבאתר שלכם כשיש סיבה לכך, זה יהפוך את התוכן הישן שלכם לרלוונטי ויעזור לקדם את האתר שלכם. עם זאת, אל תשברו את הראש על שכתוב של מאמרים ישנים כשאין לכם מה לחדש, רוב הסיכויים שזה בכלל לא ישנה לגוגל.

מיתוס #6 – רשתות חברתיות משפיעות על הדירוג

בתאוריה, זה נשמע לגמרי הגיוני שגוגל תיקח בחשבון את הפעילות ברשתות החברתיות ותיתן לה משקל בדירוג של אתרים.

הרי הרשתות החברתיות הן אינדיקציה לפופולריות שלנו, לא?

העניין הוא שבמציאות – זה ממש מורכב לסרוק רשתות חברתיות וזה גם לא אמין לחלוטין ובגלל זה גוגל כנראה לא ממש עושה את זה. גוגל לא יכולה לשלוט ברשתות החברתיות. היא לא יודעת אם פייסבוק תמחק מחר עמודים והיא לא יודעת אם אינסטגרם תשנה את המדיניות שלה ותגביל את החשיפה של פרופילים פופולריים. למרות שזה חשוב לפעול ברשתות החברתיות במקביל לקידום אתרים בגוגל ולמרות שיש לפעילות בסושיאל השפעה עקיפה גם על קידום אתר בגוגל, הקשר פחות ישיר.

כבר בשנת 2014 מאט קאטס מגוגל דיבר על זה שגוגל לא יכולה לסרוק בצורה יעילה רשתות חברתיות ולכן לא מתחשבת במה שקורה בהן כשהיא מדרגת אתרים.
אז כן – פעילות ברשתות חברתיות יכולה לעזור לכם לקדם את האתר שלכם על ידי חשיפת המותג ותנועת גולשים מקישורים, אבל כשהמטרה העיקרית היא לקדם את האתר שלכם והמשאבים מוגבלים, עדיף שתתמקדו באתר.

 

אמצו את עיקרון 80/20 גם בקידום אתרים בגוגל

הכלכלן וילפרדו פארטו הוא זה שגילה את עיקרון 80/20, שגם נקרא על שמו – עיקרון פארטו. מדובר בסוג של כלל שאומר ש80% מההשפעה היא כתוצאה מ-20% מהפעילות, ולהפך. היחס יכול להשתנות כמובן, אבל ברמה העקרונית – חלק מועט גורם לרוב ההשפעה. זה נראה ככה:

– 80% מההכנסות שלכם יגיעו מ-20% מהלקוחות
– 80% מהטראפיק באינטרנט מגיע ל-20% מהאתרים
– 80% מסמכות האתר שלכם תיבנה מ-20% מהקישורים
– 80% מהעליה בדירוג האתר שלכם תגיע מ-20% מפעולות קידום האתרים שתבצעו

מה אני מנסה להגיד, בתכלס? התמקדו בדברים החשובים, אל תתנו לרעשי רקע, מיתוסים וקיצורי דרך שנשמעים טוב להוציא אתכם ממיקוד. אם תעשו את הדברים החשובים באמת – תשקיעו בתוכן, תשיגו קישורים איכותיים ותשפרו את חווית המשתמש באתר שלכם – התוצאות כבר יגיעו. או בקיצור – עבדו נכון, היו עקביים והשקיעו לאורך זמן.