created by kjpargeter on freepik.com

לוחמה פסיכולוגית בעסקים

אנו מכירים את תחום הלוחמה הפסיכולוגית משדה הקרב. מדובר על וריאציה מורכבת מאוד של תחום השיווק.

מטרת הלוחמה הפסיכולוגית היא להשפיע על אלו שזה בלתי אפשרי להשפיע עליהם, היריבים שלנו.

במהלך השנים, נצבר גוף ידע אדיר בתחום, שימוש נכון בידע זה מאפשר השפעה בתנאים קיצוניים

 

אנו חיים בעידן מהיר, עידן של חוסר סבלנות. מדי רגע מותקפת התודעה שלנו במסרים רבים ההופכים אותנו לאדישים. כתוצאה מכך, מורכב מאוד לשכנע, להשפיע. יש לנו אלפית שניה להשפיע על הלקוחות שלנו, המתחרים, ובעלי ברית. ולכן, עלינו לגייס כל כלי אפשרי כדי לוודא שמערכות ההשפעה שלנו יעילות

בעידן הדיגיטלי, מידע נאסף בכמויות אדירות. מידע זה לכשעצמו חוסר תועלת, אך כאשר ממירים אותו לידע, הוא הופך ליקר מפז. באמצעות ידע זה נוכל להבין טוב יותר את הפעילות הפנימית בעסק שלנו, את פעילות הלקוחות ובעיקר נוכל ללמוד על פעילות המתחרים.

המתחרים מהווים את אחד המרכיבים הקריטיים לפעילות העסקית שלנו. ניתן לחלק את המתחרים ל-4 קטגוריות: ישירים, עקיפים, פוטנציאליים, חליפיים.

בשל ההזדמנויות החדשות וטכנולוגיות המידע, אנו עלולים לפגוש מתחרה שכלל לא הכרנו ועד לא מזמן לא היווה תחרות. כמו למשל אמזון, חברה שהחלה את דרכה כחנות ספרים מקוונת והיום משנה את עולם העסקים. בראשית דרכה היוותה איום על רשתות הספרים. כיום, היא מאיימת כמעט על כל שחקן קיים.

אמזון רותמת לטובתה כלים דיגיטליים המאפשרים לה ללמוד על מגמות והזדמנויות ואסטרטגיה תחרותית סופר אגרסיבית. מתחרה מעניין נוסף יכול להיות וריאציה על Uber, ממשפחת הכלכלה השיתופית. שחקנים מתחום הכלכלה החברתית עלולים לצוץ בן רגע ולשנות את המודל העסקי של העסק שלך.

מרכול של אמזון Photo by Simon Bak on Unsplash

משום כך, כדאי שתהיה לנו תפיסת עולם מוכוונת מודיעין תחרותי: לעקוב אחר פעילות מתחרים קיימים ולזהות מבעוד מועד עלייתם של מתחרים חדשים.

בסביבת המידע החדשה, כדאי מאוד שתהיה לנו עליונות בתחום מערכות המידע. עלינו לפתח כלים שיבצעו אופטימיזציה לפעילות העסקית שלנו, בצורה טובה יותר מאשר המתחריםכך נוכל להעשיר ולייעל את פעילות שרשרת הערך שלנו. כאשר השינויים כל כך מהירים, אין ברירה אלא להיות חדשניים, לדעת לזהות הזדמנויות ולהיות מוכנים לקראת האתגרים שבדרך. החדשנות כדרך חיים תבטיח שאנו מכירים את הטכנולוגיות הקיימות, אשר יאפשרו לנו לשמר את היתרון התחרותי שלנו.

פעילות נכונה תאפשר לנו בסופו של דבר לבצע מהלכי התייעלות מול המתחרים ובעיקר מול הלקוחות. ככל שיהיה לנו מידע רב יותר על הלקוחות, נוכל לבצע מהלכי פילוח ולהעביר את המסרים בצורה מיקרו טקטית באופן זה, נבטיח את האפקטיביות של המסר ואת הצלחת המהלכים העסקיים שלנו.