מגדלור

Designed by Unsplash

שמונה עקרונות למנהיגות נאורה

למנהיג יש תפקיד. הוא בא להנהיג, להוביל, להתוות דרך, לעורר השראה. הוא תמיד יתבונן אל העתיד, ינסה לזהות את הכיוון שאליו הוא אמור לפנות, כדי ליצור ולפתח משהו חדש וטוב יותר.

"מנהיגים לא נולדים. הם מתפתחים" (ג'וליאני).

מנהיגות אינה הבעת עמדה או מחשבה. מנהיגות קשורה לעשייה.

למנהיג יש תפקיד. הוא בא להנהיג, להוביל, להתוות דרך, לעורר השראה. הוא תמיד יתבונן אל העתיד, ינסה לזהות את הכיוון שאליו הוא אמור לפנות, כדי ליצור ולפתח משהו חדש וטוב יותר.

זהו אולי האתגר הגדול ביותר של המנהיג: הוא מוביל שינוי, והרוב הגדול של האנשים חוששים משינוי. משפטים כמו "אם זה לא נשבר אין מה לתקן" מייצגים את תפיסת העולם שגורסת בשימור הקיים.

כולם מכירים את הסיפור של נוקיה. המנהיגות לא הובילה שינוי, ומהשיא שבו החברה הייתה, היא הפכה מהר מאד ללא רלוונטית.

כתבה זו תעסוק ב'מנהיגות נאורה', במה היא שונה מהמנהיגות הישנה שכבר לא ממש עובדת, ובשמונת העקרונות שיאפשרו גם לכם, אם תרצו, להתפתח ולהיות 'מנהיגים נאורים' בתחומכם ובסביבתכם.

ישנם שלושה כלים שמאפיינים את המנהיג הנאור:

– השראה

מנהיגות חדשה עוסקת בדוגמה אישית, באומץ, בענווה, בהכרת תודה. המנהיג אמור להיות 'המנהיג הנבחר' על ידי האנשים שהוא מוביל ולהיות עבורם מודל להשראה. אם הם לא בוחרים בו להוביל אותם דרך החשש שלהם מהשינוי – הוא יהיה רק מנהל, בוס, שוטר או רודן.

– מוטיבציה

כאן באים לידי ביטוי הכריזמה האישית שגורמת לאנשים להימשך ולסמוך על המנהיג, וללכת אחריו מתוך בחירה. עקביות, יושרה, והצלחות קטנות בדרך מחזקות את המוטיבציה ומאשרות שאכן נמצאים בכיוון הנכון.

– חינוך

המנהיג הנאור יודע שזה לא הוא. הוא סוג של שליח. תפקידו להוביל, להראות דרך, אבל לא לקחת לעצמו את הקרדיט. הוא כאן כדי לחנך לחשיבה אחרת, לעשייה אפקטיבית יותר או לראיית עולם שונה.

החינוך פועל באופן מעגלי, ומתחיל בהתנסות אישית – העברת הידע לאחרים – הקשבה ובחינה של השטח – הסקת מסקנות ולימוד עצמי. באופן הזה המנהיג הנאור יחנך ויחבר אליו את האנשים שבחרו בו להוביל, ויחד הם ייצרו את השינוי הרצוי.

שמונה עקרונות למנהיגות נאורה

מנהיגות נאורה עוסקת במתן שירות. מנהיגות כזאת מדברת בפשטות וביושר. מתערבת כדי לשפוך אור וליצור הרמוניה. המנהיג הנאור מתכנן ומתזמן את פעולותיו בהתאם למשאבים הקיימים בקבוצה, ולכן הוא אינו צריך לדחוף, לרטון, לבלום. פעולה מדויקת וממוקדת יכולה להניע תהליך חשוב ומאתגר. פועל על-פי העיקרון: מינימום מאמץ – מקסימום תוצאה.

– חזון

המשימה של המנהיג הנאור היא להלהיב את האנשים לקראת מטרה משכנעת, שתורמת לשיפור חייהם של אחרים.

– יחסי אנוש

"נהל בעזרת השכל, הנהג מהלב" (רובין שארמה)

ועוד ציטוט שמשקף היטב את הנושא הזה, הפעם של ג'ים רוהן הנפלא:

"להיות חזק אך לא גס, אדיב אך לא חלש, נועז אך לא מאיים, מתחשב אך לא עצל, צנוע אך לא ביישן, גאה אך לא שחצן, בעל חוש הומור אך לא שטותניק"

– תרבות ארגונית

"מנהיגים דגולים הם מורים דגולים ומאמנים דגולים, אך לא מנהלים" (שארמה). 

תרבות ארגונית לפי העיצוב האנושי לעסקים וארגונים היא אחת משתי הרגליים שיוצרות את הדבק בין האנשים, וגורמת להם לפעול כיחידה אחת מתוזמנת והרמונית. בלעדיה יש תחלופה גבוהה של אנשים ותחושת חוסר וודאות. זכרו שמה שחשוב לאנשים אפילו יותר מכסף הם הוקרה והבנה.

– הסתגלות לשינוי

שינוי הוא אחד הדברים המאתגרים ביותר עבורנו, לא כל שכן עבור ארגונים ועסקים. הוא עוסק בהליכה אל הלא נודע. 

המנהיג הנאור והנבחר מסוגל לראות את התמונה ממעוף הציפור, ולכוון אנשים אל המקום שאליו הם רוצים להגיע. הוא מזהה את הכיוונים החדשים באופנה, את המקומות החמים בנדל"ן ואת אסטרטגיות הפעולה החדשות בעסקים. היכולת שלו להיפתח אל הלא נודע מאפשרת לו גמישות ושחרור אחיזה במה שכבר לא משרת אותו ואת הארגון שהוא מוביל.

– התמקדות בראוי

כאן אנו מדברים על משהו הרבה יותר עמוק מאשר יכולת להפריד את העיקר מהטפל. כאן מדברים על הבנה וידיעה עמוקה של מה לא לעשות!

"אל תשכח לעולם את חשיבות כל יום מימי חייך. כשם שאתה חי את ימיך, כך אתה חי את חייך" (שארמה)

העיקרון הזה קשור לערכים, עקרונות ונאמנות לעצמנו ולאחרים.

– מנהיגות עצמית

מנהיגות עצמית מבוססת על 3 עקרונות מובילים:

1 – התחדשות אישית – היכולת לשחרר את מה שאינו משרת אותי ללא פחד.

2 – ידע נרחב – הרצון האמיתי להעמיק בתחומי, להוביל ולהיות אוטוריטה והשראה לאחרים.

3 – שמירה על הגוף – כלי הרכב שבעזרתו אנו פועלים בעולם (איזון בין עבודה למנוחה, שינה, ספורט, תזונה וכו').

גם כאן אביא ציטוט של רובין שארמה, שאומר: "איננו רואים את העולם כי שהוא, אלא כפי שאנחנו".

– יצירתיות

יצירתיות קשורה לסקרנות. מחקרים מוכיחים שוב ושוב שיצירתיות היא אחד הכלים הטובים ביותר לחיבור אל הרוח, אל התודעה הגבוהה ואל הביטוי העצמי האותנטי שלנו.

יצירתיות קשורה לפתרונות חדשניים מחוץ לקופסה, או כפי שאני אוהבת לומר: היכולת שלנו להגדיל את הקופסה.

– תרומה ומשמעות

גדולה מנהיגותית היא להתחיל משהו שיימשך גם אחרינו. השאיפה העמוקה להטביע חותם ולחולל שינוי משמעותי בעולם, משמשת כמנוע שדוחף אותנו קדימה במטרה לשפר את העתיד.

לסיכום

הבחירה אם להפוך למנהיג קשורה קשר ישיר להחלטה לצאת מן החושך אל האור. מנהיגות נאורה מגיעה עם אחריות גדולה, אולם כאשר היא מחוברת אל הערכים הנכונים, היא מאירה את עולמנו.