created by pch.vector on www.freepik.com

הקמה גיוס וניהול של צוותים מבוזרים לעבודה מרחוק

אין ספק שישראל היא מעצמת היי טק עם ריכוז עצום של חברות סטארט-אפ,חברות הי-טק בוגרות ומרכזי פיתוח של חברות בינלאומיות. לא מזמן אמזון הצטרפה לגל הגיוסים הטכנולוגיים עם הכרזה על פתיחת מרכזי פיתוח וגיוס אלפי מפתחים.

אבל מאיפה המפתחים האלה יבואו?
כבר היום חסרים מעל 10,000 מפתחים ומספר זה גדל מידי יום. אוניברסטאות, מכללות ומרכזי הכשרה שונים פשוט לא עומדים בביקוש והפער בין ההיצע לביקוש רק גדל. רשות החדשנות מודעת היטב לבעיה והחליטה להשיק תוכנית תמיכה ממשלתית שתתמוך במרכזי הכשרה ושילוב אוכלוסיות נוספות בהי-טק הישראלי. אבל יקח זמן רב עד שבוגרים של תוכניות אלה יצברו שנות נסיון ויהפכו למפתחים מנוסים

מה יעשו הסטארט-אפים וחברות תוכנה בינתיים?
מצד אחד הם לא מסוגלים להתמודד עם רף המשכורות המוצע על ידי גוגל,פייסבוק ואמזון ומצד שני הם לא יכולים להסתפק בבוגרים טריים חסרי נסיון כדי שיפתחו את הדור הבא של הטכנולוגיות. מחסור בכוח עבודה זמין משפיע קשות על חברות רבות ומונע מהם לעמוד ביעדים עסקיים ואף להסגר.

במאמר זה אתאר את אחד הפתרונות לבעיה, גיוס מפתחים איכותיים מחו"ל. בתור מנכ"ל של בית תוכנה יוצא לי כבר שנים לאתר, לגייס ולנהל מפתחים ממדינות שונות ואני רוצה לחלוק את הניסיון שהצטבר על גיוס וניהול של צוותים מבוזרים.

המאמר מיועד לחברות שיש להם צוות פיתוח ישראלי ורוצים להרחיב אותו. אבל גם יזמים שרוצים להקים את צוות הפיתוח מאפס ימצאו בו מידע רלוונטי.

Photo by James Fitzgerald on Unsplash

גיוס

1תכירו את המדינה ,שפה ותרבות של המדינה שאתם מגייסים בה. זה יחסוך הרבה בעיות תקשורת ויאפשר חיבור יותר טוב. אנחנו מעדיפים לגייס מפתחים דוברי רוסית כי חלק ניכר מהצוות הישראלי שלנו דובר שפה זו.

2בחרו ערוצי גיוס מתאימים. אם המטרה שלכם לגייס חברי צוות לטווח ארוך אל תתפתו ללכת לגייס בזירות פרויקטליות כגון Upwork. רוב האנשים שם מחפשים עבודות פרויקטליות זמניות, המנטליות של עובד שכיר שרוצה להישאר עם חברה לטווח ארוך ומנטליות של פרילנסר הם מאוד שונות. תבררו באיזה אתרי אינטרנט מקומיים כדאי לפרסם או צרו קשר עם האקו סיסטם המקומי כדי שיחברו אותכם. 

3בחנו את המועמדים האם הם מתאימים לעבודה מרוחקת. פרט לזה שהמועמד צריך להיות מפתח מוכשר הוא גם צריך להיות רגיל להתנהל מרחוק עם שאר הצוות.זה כולל גם תכונות אופי של עצמאות, אחריות, יכולת לשאול שאלות ולהרים דגלים במקרה של בעיה, יכולת הגדרת משימות ותוכנית עבודה, יכולת לתקשורת שוטפת בכתב. אם למועמד יש נסיון קודם לעבוד במסגרת מרוחקת זה יתרון אדיר כי אזי הוא מבין את הקשיים ואת ההסתגלות החברתית שנדרשת. אל תוותרו על רמת האנגלית גם אם אתם דוברים את השפה המקומית, אנגלית צריכה להיות שפה משותפת לכלל הצוות והבסיס לשיתוף פעולה.

4בחינה מקצועית. חשוב לוודא שאתם מגייסים מפתח טוב שעונה על הדרישות שלכם, אחרת תבזבזו זמן וכסף יקר. חשוב להגדיר בבירור את דרישות התפקיד ולחשוב איך אתם בוחנים את המועמדים כדי לוודא עמידה בציפיות. אצלינו תהליך הראיונות מורכב ממספר שלבים,ראיון תיאורטי , עבודה על משימה מעשית,סקר קוד, ראיון מסכם של הCTO.

5גייסו את המפתחים ישירות ולא דרך חברות מקומיות.זאת נקודה קריטית כדי להבטיח את נאמנות המועמדים, שמירת סודיות ועוד. ראיתי לא פעם חברות ישראליות שהעסיקו מפתחים דרך שותף מקומי וביום בהיר אחד השוטף העביר את כל הצוות לפרויקט משתלם יותר והם נשארו בלי כלום. תלמדו את החוקים המקומיים כדי שתוכלו להעסיק ולשלם בהתאם לחוק

ניהול

1תרבות ארגונית. כדי שהשילוב של מפתחים מרוחקים בצוות הפיתוח יצליח חייבים לוודא שהתרבות הארגונית תומכת בכך.תחושה של שיווין ויחס אחיד לכולם זאת התחלה טובה. אסור שתיווצר תחושה שהמפתחים בחלק הישראלי של הצוות הם תותחים והמפתחים המרוחקים עושים רק עבודה שחורה. תחושה זאת יוצרת תסכול ופוגעת בעבודה פרודוקטיבית אנחנו דואגים לשלב מפתחים מרוחקים וישראלים בכל הפרויקטים, יש מקרים רבים שהמפתח המוביל הוא מחו"ל. כמובן שגם מפגשים פנים לפנים תורמים להתגבשות של תרבות ארגונית אחידה. כדאי להפגיש את הצוות לפחות כמה פעמים בשנה.

2שיתוף מידע ותקשורת.המידע ותקשורת הם הבסיס לעבודה אפקטיבית , לכן ארגון מבוזר צריך לודא שהמידע לא עובר בשיחות מסדרון בישראל וחשוף רק לאנשים מקומיים אלה כתוב וזמין לכולם דרך כלים כגון Slack/Google Docs/Trello. כולם צריכים להתנהל באמצעים דיגיטליים בכתב ובע"פ(שיחות ועידה) כדי לוןדא שיתוף מידע ,שיווין הזדמנויות להביע דעה ותחושה כללית של גיבוש.

3הגדרת משימות ויעדים. נושא זה שחשוב מאין כמוהו בכל צוות הופך לקריטי בניהול צוות מבוזר.כדי שכולם יהיו על אותו דף קריטי שהיעדים ומשימות יוגדרו בכתב ויהיו זמינים לכולם כל הזמן.כל חבר צוות אחראי על עדכון התקדמותו והצפת בעיות.גישה פרואקטיבית זאת מאוד מצמצמת את כמות הניהול שנדרש ומאפשרת לכולם להיות מפוקסים על מה שנדרש להשיג.הגדרת המשימות בכתב לא מחליפה את הצורך בדיון וסנכרון לכן מומלץ לקיים ישיבת צוות יומית/שבועית בSlack/Skype לחידוד ודגשים.

4זמנים. חברי צוות מבוזר עלולים להמצא באזורי זמן שונים כך שצריך להערך למצב שעבודה מתבצעת בצורה א-סנכרונית. כלומר חברי צוות מסוימים עלולים לעבוד בזמן שרוב הצוות לא זמין. חשוב לודא כל יום יש לפחות 4-5 שעות חפיפה שכלל הצוות זמין. זמן זה קריטי לעדכונים וסנכרונים. מעבר לכך הגדרת משימות ברורה ושיתוף כלל המידע באמצעים דיגיטליים יוצרת עצמאות רבה ויכולת להתקדם לבד לעבר המטרה תוך סנכרון עם המאמץ המשותף.

כמובן שלא הכל ורוד לכל דבר יש יתרונות וחסרונות, בואו נבחן גם את הדבר עבור צוות מבוזר:

יתרונות
– זמינות של כוח אדם איכותי.
– ניהול צוות מבוזר דורש הטמעה של מטודולוגיות עבודה וניהול חדשניות, הופך את העבודה של כולם ליעילה יותר.
– עלויות העסקה נמוכות יותר.
– גמישות ויכולת לתת מענה מסביב לשעון(24/7)

חסרונות
– תקשורת אישית פנים לפנים חשובה. נדרש מאמץ רב כדי להחליף אותה באמצעים אחרים.
– זה לא מתאים לכולם. אנשים מגיעים לעבודה גם עבור חיי חברה, עבודה בצוות מבוזר מתאימה לאנשים שיודעים להשלים את מעגל החברתי שלהם מחוץ למקום העבודה.
– לוגיסטיקה. עבודה בצוות מבוזר דורשת הערכות לוגיסטית ברבדים רבים כגון רכישת ציוד עבור עובדים במדינות שונות, התמודדות עם חוקי העסקה, תשלומים ועוד.