אשת משאבי אנוש

Designed by Pixabay

מדוע תפקיד משאבי האנוש חשוב כל כך בחברות סטארט-אפ?

יסודותיה של כל חברה וארגון, צריכים להיבנות נכון, אחרת כל הבניין יתמוטט.
כשסטארטאפיסטים יוצאים לדרך, יש להם בדרך כלל רעיון מבריק, הם מפתחים אותו, מרימים מוצר, מתחילים למכור, יוצאים לשוק ותוך כדי מחפשים משקיעים שיאמינו במוצר שלהם כמותם.

מבחינה אנושית, הסטארט-אפ הוא כמו יחידת קומנדו, משפחה, כולם מכירים את כולם, העובדים מגיעים בדרך כלל בקלות יחסית מפה לאוזן, שיטת "חבר מביא חבר" ויחידת הקומנדו עובדת כמשפחה הומוגנית.

אך ברגע שמתחילות ההשקעות הכספיות בסטארט אפ, כפי שניתן לראות רבות בשנה האחרונה, מתווספים למשוואה גורמים נוספים כמו: משקיעים, בורד ודירקטוריון.

המצב משתנה, החברה נמצאת במצב כלכלי מעולה, יש המון כסף על השולחן וצריך למנף אותו כדי להגדיל את החברה, לשפר את המוצר, המכירות והרווחיות של החברה. 

בשלב הזה, עולה הצורך הטבעי בגיוס מסיבי נוסף של עובדים ואז כמות הגיוסים מוכפלת ומשולשת, כלפי חוץ אפשר לחשוב שזה מצב נפלא, החברה צומחת, בקצב מטאורי, אך זה גם יכול להיות מדרון חלקלק אם לא יודעים לעשות את הצמיחה נכון. 

הצמיחה המהירה שעוברות חברות סטארט אפ גורמת לשינויים מהותיים בתמהיל ובמבנה של החברה, ויכולה לגרום לטלטלות רבות ואולי אף לקריסה. 

אז איך בונים את היסודות של הארגון שלנו נכון?

לכאן נכנס אחד הגורמים החשובים ביותר בארגון, פונקציית משאבי האנוש.

הפונקציה הזו אחראית על כמה דברים מהותיים בארגון הצומח וחשוב מאוד להכיר אותה. 

מהם המאפיינים ומהו תפקידה של פונקציית משאבי האנוש בארגון:

1- פונקציית משאבי האנוש היא זו שמסייעת להגדיר את הד.נ.א הארגוני של החברה, מטמיעה את העקרונות שלו בארגון ויוצרת יחד עם הפאונדרים את החזון של החברה. בניית חזון היא קריטית לכל ארגון ועסק, כי כאשר יודעים לאן ללכת, לא מאבדים את הדרך. 

2- היא יודעת לעשות איזון צרכים נכון. להצביע על חוסרים, לשלב בין החלקים השונים בארגון.

3- לזהות את הסטארים (הכוכבים) בחברה- את שחקני הנשמה ובאותה הנשימה גם לתמוך בעובדים שקשה להם ולדאוג לשימור עובדים.

4- ללוות את המנהלים שבין רגע הפכו מעובדים רגילים למנהלים- זה תהליך מפתיע, לא כולם נולדו מנהלים.

5- פונקציית משאבי האנוש – יודעת לתווך בין כל מה שקורה מחוץ לארגון כמו למשל: המתחרים, המגמות, שינויים גלובליים ובין מה שקורה בפועל בארגון: האנשים, השאיפות שלהם, ביצועים ומבנה ארגוני.

6- פונקציית משאבי האנוש – יודעת לבנות שדרות ניהול, ערכים, יעדים, ניהול עולם העבודה החדש, ניהול בין-דורי, תקשורת פנים ארגונית יעילה ואמונה על העברת מסרים נכונה.

7- היא יודעת להסתכל על התמונה הרחבה, להקשיב לקולות שונים, לדעת לתכלל את הכל ובהתאם לכיוון, לשקף למנהלים ולמקד את הארגון באיך ובמה, וכמו כן, להציע תהליכי שיפור.

8- זו פונקציה שצריכה להיות חזקה ולהאמין בעמדותיה – היא צריכה עמוד שדרה חזק ויציב מול המנהלים, והעובדים תחתיה.

9- היא מייצרת מדידת נתונים עסקיים, שאינם רק נושאי גיוס ותחלופה. 

10- כמו כל שאר תפקידי ההנהלה גם למשאבי האנוש יש מומחיות תוכן שאסור לוותר עליה כבר בשלבי הקמתו של הארגון, היא חשובה לארגון בדיוק כמו סמנכ"ל מכירות/כספים /פיתוח. 

11-  ידוע שהארגונים ששרדו הם רק אלו שבנו תשתיות משאבי אנוש נכונות.

ככל שהסטארט אפ הצומח מבין ומפנים מהר את החשיבות והמשמעות של הפעילות הענפה של פונקציית משאבי אנוש, שמזמן הפכה להיות שותפה עסקית ואסטרטגית של החברה, כך הצמיחה תתנהל בצורה חלקה ונקיה יותר.

וזה הרי מה שאנחנו רוצים, לא? 

עקרונות חשובים בגיוס אנשי משאבי האנוש

ועכשיו, אחרי שהבנו שהתפקיד של פונקציית משאבי האנוש, הוא חשוב לכל חברת סטארט אפ (ולא רק) שרוצה לגדול נכון ולהצליח, שימו לב לכמה דברים חשובים כאשר אתם מגייסים איש/אשת משאבי אנוש:

1- חפשו מועמד.ת עם ניסיון בגיוס, עם יכולות Hands on משום שבתחילת הדרך תצטרכו לבצע גיוסים רבים, אך אל תטעו בכך שבזה תם תפקידו, התפקיד הרבה יותר רחב.
המלצה: לאחר גיוסו של מנהל משאבי האנוש, גייסו תחתיו Talent acquisition שיעזור בגיוסים המאסיביים וכמובן, ערבו גורמים מקצועיים שיסייעו בתהליך הגיוסים.

2- ישנן חברות סטארט אפ צעירות שמחפשות מועמדים עם ניסיון מסטארטאפים בלבד, שימו לב, שאתם עלולים לפספס מועמדים מעולים. נסו לשמור על פתיחות ולקבל גם מועמדים שמגיעים מארגונים גדולים והגדילו ראש שווה לשקול גם מועמדים שלא מגיעים מעולם ההייטק (אתם יכולים להיות מופתעים מהאיכויות).

3- וודאו שהמיתוג של החברה שלכם טוב, ואם לא- השקיעו במיתוג, כדי שהמועמדים ירצו להגיע.

4- חברות צעירות רבות, מחפשות מועמדים מחברות עם שמות "נוצצים".. ולצערי, זה לא תמיד מתיישב היטב עם ההיגיון, אל תשכחו שלפני שניה, אף אחד לא שמע עליכם, אתם צריכים לתת סיבה טובה למועמדים להגיע אליכם. 

5- דרך נפלאה לצוד מועמדים טובים היא להציג את החברה שלכם כהזדמנות, כקפיצה בקריירה עבור המועמדים הפוטנציאליים.. חשבו איך לעשות זאת.

לסיכום:
חברת סטארט-אפ שרוצה לצעוד קדימה ולעמוד בהצלחה מול המתחרות שלה, זקוקה למנהיג משאבי אנוש שיוכל לקחת אותה קדימה בהצלחה ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי.