by freepik on freepik.com

ראיונות עבודה ב”זום” למופנמים – אתגר או הזדמנות?

בתקופת הקורנה, עלה השימוש בכלים של שיחות וידאו למטרות שונות: ניהול פגישות רבות משתתפים, שיחות אחד על אחד וגם בתהליכי גיוס של מועמדים.

עבור עובדים מופנמים, המדיום הזה התגלה כהזדמנות להשמיע יותר את קולם בנושאים שונים ואף לגלות את מנהיגותם.

אבל, האם גם עבור מועמדים מופנמים המדיום הזה מהווה יתרון בתהליך הגיוס או דווקא הוא מהווה עוד אתגר עימו הם צריכים להתמודד בדרך לקבלת המשרה?

מהם האתגרים הניצבים בפני מועמדים מופנמים בראיונות עבודה?

סיטואציה של ראיון עבודה, מלחיצה כל מועמד. ישנם מועמדים לחוצים יותר, וישנם כאלה שלחוצים פחות אבל, לכולם משותף הרצון להצליח בראיון ולהתקדם בתהליך, במיוחד בימים אלו של משבר כלכלי ואי ודאות תעסוקתית. 

יחד עם זאת, עבור מועמדים מופנמים, הסיטואציה של ראיונות עבודה, מעמידה שלושה אתגרים עקריים נוספים: 

1 שיחות חולין – כל ראיון עבודה מתחיל בכמה דקות של שיחות חולין. אנשים מופנמים פחות אוהבים לנהל שיחות חולין ומעדיפים לדבר על עומקם של דברים.

2 שיווק עצמי – מופנמים פחות טובים בשיווק עצמי באופן כללי. הם לא אוהבים לדבר על עצמם או על העשייה שלהם. הצורך לעסוק בשיווק עצמי בתוך סיטואציה של קבלה לעבודה, כשפרק הזמן לשכנע את המראיין שהינך המועמד הטוב ביותר לתפקיד הוא קצר, מהווה אתגר משמעותי עבור מועמדים מופנמים.

3 לתת תשובות "על המקום", בלי זמן חשיבה – ראיונות עבודה הם הסטינג בו נבחנת היכולת של מועמד לענות באופן ורבלי על שאלות אשר אינן ידועות למועמד, בלחץ זמן.

בשונה ממוחצנים, אשר מדברים את החשיבה שלהם, מופנמים זקוקים לזמן חשיבה ועיבוד של הנתונים לפני שהם ישתפו בדעתם. זאת, בעיקר בשל העובדה שמופנמים מעבדים את המידע במוחם לעומק ולכך דרוש זמן.

האם ה"זום" מסייע למועמדים מופנמים?

עם מגפת הקורונה והמעבר לעבודה מרחוק, גם ראיונות העבודה שינו את המדיום ולא מעט מהם נעשים בימים אלו בפורמט של של שיחות וידיאו.  

בניגוד ליתרון הברור שיש לעובדים מופנמים בשיחות הוידיאו, המתבצעות בארגון לצורך ניהול שיגרת העבודה היום יומית, בראיונות עבודה, התמונה היא מורכבת יותר ואינה חד משמעית.

מודל הערכת אישיות (MBTI)

כאשר אנחנו באים לבחון את הסוגיה, כדאי שנסתכל על טיפוסי האישיות השונים על-פי ה- MBTI.
ה-Myers-Briggs Type Indicator)
MBTI) היא שיטת הערכה של האישיות שנעשת על-בסיס שאלון דיווח עצמי.  השאלון פותח על בסיס התאוריה של הפסיכולוג קרל יונג בנוגע למופנמות ומוחצנות.

4 המימדים על-פי מודל הערכת אישיות:

המימד הראשון
מתייחס לאופן  בו אדם ניטען באנרגיה מופנמות או מוחצנות.

המימד השני
מתייחס לאופן בו אדם מעבד מידע, מגירויים או מאינטואיציה.

המימד השלישי
מתייחס לאופן בו אדם מקבל החלטות, רגשיות או קוגניטיביות.

המימד הרביעי
מתייחס לעד כמה האדם אוהב מסגרת מובנת בחייו, תפיסתי או שיפוטי.

התשובה לשאלה, האם שיחת וידיאו היא יתרון עבור אנשים מופנמים, משתנה בהתאם למימדים הנוספים בהם מוערך האדם.

מימד עיבוד המידע מגירויים או מאינטואיציה

אנשים המאופיינים בעיבוד מידע המבוסס על אינטואציה, הם אנשים אשר מסתכלים על התמונה הרחבה, ממתקדים במשמעות ונוטים להתבסס על תחושות הבטן. למועמדים מופנמים אינטואיטיבים, הסטינג של ה"זום" יהווה אתגר בשל העובדה שבשיחות הוידיאו מאבדים חלק מהוייב המורגש באינטרקציה פנים אל פנים.

עבור המופנמים המאופיינים בעיבוד מידע המבוסס על חושים – המסתכלים על עובדות, פרקטיות וקונקרטיות, המדיום של שיחות הוידיאו, לא רק שאינו מהווה חסרון אלא, הוא אפילו יתרון עבורם.

מימד קבלת ההחלטות רגשיות או קוגניטיביות

עבור מופנמים המקבלים החלטות על בסיס הרגש וערכים, המדיום של שיחות הוידיאו יכול להיות מאתגר משתי סיבות עקריות : 

הטכנולוגיה אינה מאפשרת להבחין בכל הניואנסים של שפת הגוף אשר רלוונטיים עבורם לביסוס קבלת ההחלטה שלהם. 

בראיונות עבודה באמצעות שיחות וידיאו, המועמד לא נחשף לכל התהליך שמתבצע לפני הכניסה לחדר של הראיון כגון: המפגש עם פקידת הקבלה, המעבר של עובדים במסדרון בזמן ההמתנה וההתיחסות או חוסר ההתיחסות שלהם אליו, השאלה של "האם אתה רוצה לשתות משהו"? מצד המראיין.  כל אלו, הם אמצעים לאיסוף מידע לא פורמלי אשר ,לא פעם, מגלה למועמד מהם הערכים של החברה.

מימד המסגרת המובנת תפיסתי או שיפוטי

עבור המופנמים שמאופיינים בשיפוטי כלומר, אוהבי התכנון, הארגון, השיטתיות, הסטינג של ה"זום", הוא דווקא יתרון כי הוא  מהווה מסגרת תחומה והראיון בו נוטה להיות, בדרך כלל, מובנה יותר מראיון פנים אל פנים.

עבור המופנמים שמאופיינים בתפיסתי, שאוהבים יותר גמישות וספונטניות, הסטינג של שיחות הוידיאו יכול להיתפס כמגביל.

אז מה מועמדים מופנמים יכולים לעשות?

נכון לעכשיו, כנראה שראיונות עבודה באמצעות שיחות וידיאו, הולכים להישאר איתנו עוד תקופה ולכן, מועמדים מופנמים, חשוב שיתיחסו אל הנקודות הבאות: 

מודעות
ראיונות העבודה באמצעות שיחות וידיאו, יכולים להיות עבורם, הזדמנות או אתגר בהתאם לטיפוס האישיות שלהם.

הכנה מראש
מופנמים שפחות נוח להם בשיחות הוידיאו, כדאי שיחשבו על השאלות  שיסייעו להם לאסוף מידע חסר. לדוגמא : מופנמים המקבלים החלטות עם בסיס הרגש חשוב שישאלו מהם הערכים של החברה ואיך הם באים לידי ביטוי בנושאים שחשובים להם כמו גמישות בעבודה מהבית. מופנמים אינטואיטיבים כדאי לבדוק עם המראיין אם ישנה אפשרות לנהל ראיון נוסף פנים אל פנים.

סיפור חדש
היות ומדובר על מדיום יחסית חדש בו מתבצעים ראיונות העבודה, זאת הזדמנות לשנות את "הסיפור" שיש לאנשים מופנמים בנוגע למסוגלות שלהם לעבור ראיונות עבודה.
זאת הזדמנות לעבור משיפוטיות להבנה ולהיות פרואקטיבים ביחס ליצירת מיינדסט שיאפשר את ההצלחה.