Photo by Efren Barahona on Unsplash

מה לעשות אם תנאי ההעסקה שלי השתנו אחרי שחזרתי מחל״ת?

בדיוק שחשבת שסוף סוף תוכל לחזור לשגרה כמו קודם, באותו שכר ובאותם התנאים. הגיע הרגע הזה שבו בישרו לך באלגנטיות (כך זה בד"כ) שנפלא שחזרת אבל עכשיו יש צורך לקצץ בשעות או בשכר.

הדבר הראשון שעלה לך לראש כמו לרבים אחרים, הוא מה אני עושה עכשיו ?

מה עליי לעשות במצב שבו ישבתי חודש/ חודשיים/ ואפילו יותר בבית, קיבלתי (ולעיתים גם לא) דמי אבטלה. ועכשיו "מבקשים" ממני להסכים להפחתת שכר או לשינוי שעות העבודה.

האפשרויות שעומדות בפניך הם:


1 להסכים לשינוי התנאים
עומדת בפניך האפשרות, להסכים לשינוי התנאים בין אם השינוי הוא לתקופה קצובה או לא, בין אם השינוי בשכר או בשעות העבודה ו/או כל שינוי אחר שמבקש המעסיק בחזרתך מהחל"ת.

חשוב לדעת, כי מרגע שהסכמת לשינוי התנאים, לא תוכל/י לחזור בך מההסכמה. הקושי שבחרטה במצב זה יכול לפגוע בזכויותיך לפיצויי פיטורים (במידה שישנה הצדקה לכך).

2 לנהל מו"מ על השינוי בתנאי העבודה
בכל מקום ישנה האפשרות לפני ההסכמה לנהל משא ומתן. שני הצדדים יכולים להפסיד מהסיטואציה שבה משתנים תנאי העבודה ולכן זו הזדמנות לתת קצת ולקבל קצת.

כלומר, לנסות ול"שלוט" לפחות בחלק מהפרמטרים של השינוי בתנאי העבודה, כמו למשל: בזמן – מספר החודשים שבהם תהיה הפחתה בשכר / שינוי בשעות, ניתן לבקש לקצוב את התקופה במועדים ו/או ביעדים; ניתן לנהל מו"מ על האחוזים של ההפחתה בין אם באחוזי המשרה ובין אם באחוזי השכר המופחתים ואו כל אפשרות אחרת שיכולה לסייע לשני הצדדים. זו ההזדמנות ליצירתיות.

3 להתפטר בהתאם לסעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים – כהתפטרות אחרת שדינה פיטורים.
זוהי הדרך האחרונה שבה אין מוצא אחר וגם אז חשוב לפעול כמו שצריך, שכן לא כל התפטרות שנחזת כ"הרעת תנאים" היא אכן כזו.
חוק פיצויי פיטורים קובע בסעיף 11 (א) כי התפטרות אחרת שדינה פיטורים היא במצב שבו

"התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים."

חשוב לדעת ש"הרעת התנאים מוחשית" נבחנת בכל מקרה לגופו.

נקבע זה מכבר בפסקי דין רבים שעל מנת שפיטורים בעילה זו יזכו את העובד בפיצויי פיטורים על העובד לפעול בהתאם ל 3 התנאים שנקבעו בפסיקה (בע"ע (ארצי) 26706-05-11 שבתאי – טכנובר בע"מ, [פורסם בנבו] (10.6.13).

 

1. להוכיח את ההרעה המוחשית בתנאי העבודה או את הנסיבות האחרות
2. להוכיח כי ההתפטרות מהעבודה הייתה אך ורק מהטעם הזה ולא בשל דברים אחרים.
3. להראות שניתנה התראה סבירה למעסיק וכי הייתה דרישה לתיקון ההרעה מיד עם הרעתם והזדמנות אמיתית לאפשר למעסיק לתקן את ההרעה, ככל שהיא ניתנת לתיקון.

לתנאי ה 3 קיים חריג לפיו אי מתן התראה לא ישלול את הזכות לתשלום פיצויי הפיטורים, אם ברור שהמעסיק לא יכול היה לתקן או לא היה פעול לתיקון ההרעה המוחשית או הנסיבות. או במקרים שבהם התנאים נחותים מתנאי העבודה על פי הוראות החוק במידה ניכרת.

בכל מקרה חשוב תמיד, לתת למעסיק זמן סביר לתיקון ורק אז להתפטר בכפוף למתן הודעה מוקדמת כנדרש על פי הדין, אלא במקרים בהם אין לדרוש מהעובד להמשיך בעבודתו.

רק אם לא תוקנה ההרעה המוחשית בתנאי העבודה והעובד יכול להראות כי אכן מדובר בהרעה מוחשית, יהיה העובד זכאי להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים כאילו פוטר מעבודתו.

בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם עורך/ת דין הבקיאים בדיני עבודה על מנת שיוכלו לתת לך יעוץ מתאים ונכון לסיטואציה הספיציפית שלך, שכן בדיני עבודה לא כל התשובות הן תשובות טקסט בוק וככאלה חשוב להבין את הסיטואציה לפני שעושים צעד שיהיה קשה לתקן בדיעבד.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, או תחליף לפנייה לייעוץ משפטי אצל עורך דין. האמור לעיל הוא תיאור כללי לא מחייב בנושא הנדון. העושה שימוש באמור לעיל, עושה זאת על אחריותו בלבד. בכל מקרה ספציפי יש לפנות באופן פרטני לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.