טבלאות ומידע

Designed by Pixabay

הנדסת הג'חנון - ארגונומיה כסופר כלי ודאטה כדרך חיים

מי שאי-פעם גילגל ג'חנון יודע שזה מ-ל-א עבודה, וזה עוד לפני שבכלל מתעסקים עם שאר ההכנות, התוספות, זמן האפייה הארוך שדורש בקרה, האריזות ושאר העבודה על המוצר עצמו. מה עם שאר כל המשימות של הניהול והרצת העסק?! בקיצור, היה לי ברור שאם אני לא רוצה לשרוף את כל הזמן שלי בגילגול בצק ושאר עבודות המטבח, כדאי שאהנדס לי "קוקפיט" שיעשה לי את החיים קלים יותר.

ארגונומיה כסופר כלי

למי שמכיר (ולמי שלא, מומלץ לעשות חיפוש בגוגל תמונות), ההבדל המרכזי הניכר ממבט ראשון בין המיג הרוסי לבין ה-16-F האמריקאי הינו הקוקפיט. הראשון, מלא כפתורים, מפסקים, מסכים, שעונים ומחוונים. השני, האמריקאי, מכיל סטיק, מסך וחצי באמצע ומספר בודד של מחוונים. הראשון הינו מכונה, ובשני האדם במרכז.

מדע הארגונומיה נכנס לעולם התעשייתי עוד באמצע המאה הקודמת, ועדיין מידי פעם ניתן לראות איזו קפיצת מדרגה משמעותית בה מוצר או תחום מקבלים חדשנות משמעותית, כאשר האדם הוא במרכז. תשאלו את סטיב ג'ובס.

החברה שאתם בונים הינה "מכונה", והעובדים בה הינם ה"טייסים". ככל שהחברה גדולה יותר, כך עולה המורכבות והסיבוכיות בחברה. וככל שהחברה קטנה יותר, כך העומס על העובדים הבודדים (או על העובד היחיד, את/ה) גדול יותר.

משבר הקורונה בשוק העסקי הביא אותי "לבנות משחק" של בניית עסק. כאשר כל שבוע אני מוסיף נדבך על נדבך. בין אם ברמת התשתית, המוצרים, הניהול, האדמיניסטרציה או השירותים. עם קצב ההזמנות, כך גדל גם קצב הגדילה.

במשך כמספר שבועות מדדתי ה-כ-ל! כמויות, משקלים, נפחים, חזרתיות של פעולות, זמנים של כל סוג פעולה, מרחקים ותדירות שימוש בכלים וחומרי גלם. מי שהיה נכנס למטבח באותם ימים היה חושב שהגיע למעבדה במדעים מדוייקים של איזה פרופסור משוגע.

לבסוף, אחרי מספר שירטוטים ותכנונים, ביקור ב-Jewson (ההום דיפו הבריטי) כדי לקנות לוחות עץ וחומרי עבודה, וסופ"ש עם מסור ומברגה, בניתי לי "קוקפיט עבודה". מטבח מאובזר ומהונדס המאפשר זרימת עבודה חלקה, מינימום הליכות ותנועות מיותרות ומותאם למידות שלי.
כלל הכלים והחומרים זמינים בהישג יד ללא מאמץ מיוחד ומרוכזים באזורים בהתאם לשימוש בהם. ולא רק, גם שטחי האחסון, מחולקים לרמות לפי תדירות השימוש בחומרים השונים ומאפשרים ייבוש הכלים כחלק מהאחסון.

אחרי שסיימתי את שלב זה במשחק, בשילוב עם הפרוטוקולים החדשים, רמת היעילות בעבודה זינקה ברמה כזאת, שהייתי מסיים משימות במהירות ובקלות שהותירה אותי לפעמים במצב מוזר שנדמה היה לי בטעות שפיספסתי משהו.

דאטה כדרך חיים

אני פריק של דאטה. תנו לי אקסל מלא בנתונים וזה כמו לתת לגו לילד. מפאת הזמן הנדרש לאסוף מספיק דאטה לניתוח, לשלב הזה הייתי צריך לחכות מספר חודשים עד שיכולתי באמת להתחיל לצלול למספרים.

אבל ברגע שהיו לי מספיק נתונים על פני ציר זמן משמעותי, התחילו להגיע התובנות. חקר הדאטה הינו תהליך מאד מעניין. אתה יודע היכן אתה מתחיל, אבל תמיד נתקל בהפתעות. ישנם כיווני חקר שהתוצאה שלהם הינה ישירה וברורה, כמו: אני רוצה לדעת מהו ממוצע ההכנסות בחודש או מהי היסטוגרמת המוצרים. אך ישנם כיווני חקר שרק כאשר אתה צולל לגיליונות האקסל ורק אחרי מספר מניפולציות על הנתונים אתה מתחיל לגלות שאלות חדשות. וכאן רבותי, טמונה העצם.

בעבודה נכונה עם דאטה המפתח איננו לסכם נתונים, אלא לשאול את השאלות הנכונות ובהתאם לכך לארגן את הנתונים ולחלץ את התשובה

פריסת מידע
פריסת מידע

להלן מספר נושאים שבהם חקר הדאטה עזר לי להבין יותר טוב את המצב הקיים ולשפר את רמת היעילות והאפקטיביות של העסק:

התנהגות צרכנית – העדפות צרכנים, מיפוי מועדי ההזמנות, התפלגות וקשרים בין המוצרים השונים ותגובתיות למסרים שיווקיים.

זמני עבודה – ע"י מדידה ושימוש בניתוח סטטיסטי על הפעולות השונות גיליתי את זמני העבודה הנומינליים של כל משימה נדרשת, כולל סטיית התקן והתחשבות בשגרת היום הרגילה.

מתכונים דינמיים – הפיכת מתכוני האוכל לנוסחאות מתמטיות עזר לי להכין המוצרים בצורה יעילה, תוך השגת איכות גבוהה ואל מול ביקוש משתנה.

תכנון זמני אפיה – ניתוח זמני האפיה והכמויות עזר לי לחשב את אינטגרל החימום במהלך האפייה (טרמודינמיקה בתנור בייתי), השגת איכות מוצר גבוהה יותר וצמצום הפחת באופן משמעותי.

משקלים/נפחים – הכנת מפתחות המרה לחומרי הגלם השונים והטמעתם בפרוטוקולי העבודה השונים, חסך לי זמן, מחשבה וביזבוז מלאי לריק (חידה: כמה ק"ג עגבניות צריך בשביל למלא קופסה של 5oz רסק?! רמז – משקל סגולי).

חברה שאיננה עוצרת ובוחנת את נתוניה, הינה עיוורת לפעולותיה.

הדאטה עזרה לי להבין מה אני עושה, איך אני עושה זאת ומתי. לסמוך על הדאטה נתן לי את השקט הנפשי לפעול מבלי לחשוב, כאשר אני יודע שהתוצאה הסופית המתקבלת תהיה האופטימלית. הן בזמנים, הן במאמץ והן בעלויות.

שימוש בארגונומיה וניתוח דאטה מתקדם יאפשרו לכם לבנות סופר כלי ולהביא את העסק לרמת יעילות ואפקטיביות גבוהה.
וזכרו: אל תנוחו על זרי הדפנה אלא תמיד תשאפו לשפר ולהתייעל בעבודתכם.

קישורים

הנדסת הג'חנון – יעילות ואפקטיביות בבניית עסק

הנדסת הג'חנון – הסודות מאחורי בניית עסק