created by freepik on www.freepik.com

במה טלגרם שונה מווטסאפ? ומדוע טלגרם טוב לעסקים?

מי מאיתנו לא משתמש באפליקציה של מסרים מידיים?

אז נכון שנראה שכל העולם וחבריו משתמשים בווטסאפ (חצי מיליארד משתמשים ביום!). אבל כדאי לדעת שקיימות לא מעט אפליקציות תקשורת נוספות, כאשר לכל אחת מהן מאפיינים אשר עשויים להתאים לצרכים מסוימים כמו למשל פרטיות ואבטחה, או התאמה לעסקים.

אחת מהן, שזכתה לפרסום גם בישראל בשנים האחרונות, היא טלגרם.

טלגרם היא מערכת מסרים מידיים, מבוססת ענן, ששמה דגש רב על אבטחת הפרטיות. היא זמינה למגוון רב של מערכות הפעלה, הן שולחניות (חלונות, MacOS, לינוקס), והן בסמארטפונים. כמו ווטסאפ, המערכת מעבירה הודעות עם הצפנה מקצה-לקצה, מאפשרת צ'אטים קבוצתיים, צירוף קבצים ועוד. 

במה טלגרם שונה מווטסאפ?

1. תמיכה בריבוי פלטפורמות: לטלגרם יש אפליקציות עצמאיות לכל פלטפורמה, בניגוד לוואטסאפ, אשר זקוקה לאפליקציה הסלולרית כדי לעבוד במחשב שולחני. בנוסף, משתמש יכול להיכנס לחשבון שלו בו-זמנית על גבי מספר מכשירים, לנהל את כל השיחות בו-זמנית מכולם (נייד, מחשב, טאבלט וכו').

2. צ'אטים סודיים: אופציה שלא קיימת באף אפליקציה אחרת. מי שהפרטיות חשובה לו – כדאי שיכיר אותה. שיחות אלה מוצפנות, כמובן, אך בנוסף ישנן עוד מספר שכבות אבטחה:
ניתן לקרוא הודעות רק במכשיר ממנו נשלחה ההודעה, ובמכשיר שקיבל אותה; לא משום מכשיר אחר. גם אם הוא שייך לאותו חשבון(!)
צ'אטים סודיים אינם מאוחסנים בשרת הטלגרם וגם לא בזיכרון הטלפון. הם למעשה נמחקים לאחר פעולה. טלגרם גם לא מאפשרת להעביר הלאה (forward) שיחות סודיות, וגם לא לעשות צילום מסך (במכשירי אנדרואיד) ושולחת התראה אם בוצע צילום מסך במכשיר מסוג אחר.
צ'אטים סודיים אפשריים רק בין שני אנשים; אין אפשרות להפעיל אותם בקבוצות. בנוסף קיימת אופציה של "השמדה עצמית" של הודעות, אשר תימחקנה תוך פרק זמן מוגדר מראש.

3. בוטים: טלגרם היא מאוד ידידותית לבוטים, ותומכת בהן מאז 2015. הבוטים הם למעשה חשבונות טלגרם אוטומטיים; אפשר להוסיף אותם לצ'אטים ולערוצים כמו כל חשבון רגיל אחר. הם מאפשרים לבצע מספר גדול של פעולות אוטומטיות, החל מקבלת תחזית וחדשות, דרך שירות לקוחות, ואפילו קבלת תשלומים. 

4. ערוצים: ערוצי טלגרם הם דרך לשדר מידע לקהל גדול מאוד בתוך האפליקציה. קל להתקין ערוצים, כל מה שצריך זה שם, תיאור ותמונה. הערוצים יכולים להיות ציבוריים או פרטיים. כל אחד בטלגרם יכול לחפש ערוצים ציבוריים ולהצטרף אליהם, בעוד שלצורך התחברות לערוצים פרטיים נדרש קישור או הזמנה. מרגע ההצטרפות הערוץ מתנהג כמו משתמש רגיל: כשאחד הערוצים שלך מפרסם תוכן חדש הוא יביא את הערוץ הזה לראש רשימת ההודעות. החלק המדהים בערוצים הוא שאין הגבלת מספר חברים, זו אופציה שימושית ביותר עבור עסקים. 

 

5. קבוצות: גם בטלגרם יש קבוצות, כמו באפליקציות אחרות, אבל וואטספ תומך בקבוצות עם גודל מקסימלי של 256 משתתפים, בעוד שטלגרם תומכת בקבוצות של עד 200,000 משתתפים (!). קבוצות טלגרם עובדות בדומה לערוצים, מלבד העובדה שכל חברי הקבוצה יכולים להשתתף בשיחה. כמו בערוצים, הגדרת הקבוצה קלה מאוד, והקבוצות מתנהגות גם הן כמו אנשי קשר "רגילים". כאמור, טלגרם מאפשרת לנהל קבוצות ענק, ולשם ניהול הקבוצה היא מציעה מספר כלי ניהול מעניינים כמו אפשרות להחליט אם מצטרפים חדשים יוכלו לראות את כל ההיסטוריה (גם מה שקרה לפני הצטרפותם), מינוי אדמיניסטרטורים נוספים עם הרשאות מפורטות, ועוד.

6. צירוף קבצים: בעוד שאפליקציות אחרות מאפשרות לשלוח קבצים בנפח של עד 100MB, טלגרם מאפשרת צירוף קבצים בנפח ענק של עד 1.5GB.

מדוע טלגרם טוב לעסקים?

לטלגרם יש מספר תכונות שהופכות אותה לכלי מעולה למשווקים אשר מבקשים לקדם תוכן, ויחד עם זאת מעוניינים לשמור על קשר עם הלקוחות. שימוש בטלגרם לשם קידום תוכן יכול להיות צעד חיוני לשיפור אסטרטגיית הקידום של העסק. טלגרם, בהיותה אפליקציית מסרים מבוססת-ענן, מסוגלת לאחסן את כל סוגי התוכן והמדיה המשותפים. עובדה זו עוזרת לטלגרם לתפקד גם על מכשירים פשוטים יותר וגם במקומות שהחיבור לרשת אינו מיטבי. היבט נוסף של שיטת האחסון הוא מהירות גבוהה יותר של שליחת מסרים וקבצים. ערוצי טלגרם מאפשרים הפצת תוכן באופן מיידי בין מספר בלתי מוגבל של חברים. 

 

 

האפליקציה מאפשרת לפקח בקלות על מספר הצופים בתוכן. כל ערוץ טלגרם מגיע עם קישור ציבורי או פרטי משלו, כך שכל אחד יכול להצטרף לערוץ דרך קישור זה ולהישאר מעודכן לגבי התוכן המשותף. יתרה מזו, ניתן לאפשר לכל אחד שמצטרף לראות תכנים שפורסמו לפני תאריך ההצטרפות. בערוצים אלה אין הגבלת תוכן, וגם אין הגבלת מספר המצטרפים; גן עדן למשווקים! כמו שהזכרנו קודם, ישנם ערוצים ציבוריים ופרטיים. במקרה של ערוצים ציבוריים, המשתמשים יכולים להפוך לחלק מהערוץ באופן חופשי.

בערוצים הפרטיים לאדמין יש אפשרות לסנן את המצטרפים. לכך יש מספר השלכות:

– ראשית, ניתן ליצור תוכן בגישה הרבה יותר ישירה וממוקדת עבור הקהל הנבחר, בניגוד למשל לאימייל או ניוזלטר שמופצים באופן רחב מאוד.

– שנית, מבנה הערוץ הפרטי מונע דליפה של מידע סודי או רגיש.

 

חשוב לזכור: במסגרת כל חשבון טלגרם ניתן ליצור עד 8 ערוצים. כדי להבטיח צמיחה ראויה של כל ערוץ, דאגו לבחור שם קליט שקל לזכור, ותיאור תמציתי של הערוץ.  קבוצות טלגרם יכולות לכלול מקסימום 200,000 חברים. קבוצות אלו יכולות לשמש חברות, צוותים, קהילות וכו'.

לדוגמה, קבוצות טלגרם הפכו לערוץ התקשורת היעיל ביותר בקהילה הקריפטו, בין אם משיקים ICO וצריכים מקום להתחבר לקהילה שלכם ולמשקיעים פוטנציאליים, או שיש משקיע שמחפש תשובות לגבי פרויקט קריפטו עתידי.

לנוחות החברים בקבוצה, כדי לוודא שלא פספסתם הודעות בהן הוזכרתם, סמל @ מוצג בצ'אט. כשמקישים על הסמל, מועברים ישירות להודעה שבה הוזכרתם.

קבוצות בסיסיות כוללות עד 200 חברים; קבוצות-על (Supergroups) כוללות עד 200,000 חברים. קבוצות אלה בנויות מראש לארח קהילות גדולות, מה שעוזר לקבוצות העל להיטען במהירות, גם אם יש המון הודעות שטרם נצפו. כל מידע חשוב שהאדמין חושב שצריך להראות לכל חברי קבוצת העל, הוא יכול להצמיד; הודעה על הודעה צמודה זו תישלח לכל חברי הקבוצה, גם אם הם עשו "השתק" להודעות רגילות. 

בקבוצה אפשר לשלוח קישורי הזמנה לקבוצות אחרות, להצטרף לקבוצות ציבוריות דרך הקישורים שלהן (על מנת לפגוש אנשים עם אותם תחומי עניין), ועוד.

 

בוטים בטלגרם

בוטים של טלגרם הם אפליקציות צד שלישי הפועלות בתוך טלגרם. הפעולות שבוטים יכולים לבצע מוגבלות רק על ידי הדימיון של המפתח.
אם נוסיף לזה את הקלות היחסית של יצירת בוט לטלגרם, נקבל מיגוון רחב ביותר. בוטים יכולים למשל:
1. להשתלב עם ממשקי API אחרים
2. להעביר התראות וחדשות מותאמות אישית
3. לנהל ערוצים וקבוצות
4. לקבל תשלומים
5. לספק תמיכה ללקוחות, עוד.

לדוגמה, בעסק עם ערוץ טלגרם בתשלום, בוט יכול לשמש כמנהל העסקי של כלל החברים בקבוצה ולטפל בפעולות חשובות רבות ועל ידי כך לחסוך זמן רב שהיה מתבזבז לו הן היו מתבצעות באופן ידני. אוטומטיזציה של פעולות אלה יכולה לשחרר את בעל העסק או היזם להשקיע בהיבטים חשובים יותר כמו הפקת תוכן ובניית הקהילה.

בוטים עשויים להיות יעילים כאשר צריך:
1. לספק למשתמשים מידע על מבצעים ומחירים
2. לגבות דמי חבר
3. להנגיש משאבים – לחברים רשומים בלבד (לאחר תשלום)
4. לבטל הנגשה עם סיום החברות
5. להזכיר ללקוחות לחדש את המנוי שלהם
6. לספק תמיכת לקוחות אוטומטית.
7. לקבל תשלומים בלי לצאת מהאפליקציה (באמצעות אפליקציות תשלומים חיצוניות).


דוגמאות לשימושים אפשריים של טלגרם לעסקים:

מודל לניהול עסק עם מנויים בטלגרם: יכול להתאים למשל לפודקאסטים, אנליסטים ואחרים אשר מוכרים את התוכן שלהם בתשלום:
1. ערוץ ציבורי עם תוכן בחינם, זמין לכולם
2. ערוץ פרטי עם תוכן פרימיום, זמין רק למנויים בתשלום
3. בוט לניהול אוטומטי של המינויים
במודל זה הערוץ הציבורי אמור למשוך לידים ואז מנסים להפוך אותם ללקוחות משלמים בערוץ הפרטי.

 

מודל לקורסים מקוונים בתשלום עשוי להיראות כך:
1. ערוץ ציבורי עם מידע על הקורס, זמין לכולם
2. ערוץ פרטי עם השיעורים, זמין רק למנויים בתשלום
3. צ'ט קבוצתי פרטי לסטודנטים ברשת, QA עם המדריך \ המורה, זמין רק למנויים בתשלום
4. בוט לניהול אוטומטי של המינויים
מודל זה מתאים למורים, מדריכים ומאמנים און ליין.

מודל לקהילות מקוונות:
1. ערוץ ציבורי עם מידע על הקהילה, זמין לכולם
2. צ'אטים קבוצתיים פרטיים (על נושא אחד או מספר נושאים שונים) לנטוורקינג, זמינים רק למנויים בתשלום
3. בוט לניהול אוטומטי של המינויים
ניתן להשתמש במודל זה לבניית קהילות מקוונות כמו קהילות מטיילים, קהילות מקצועיות, וכו'.

מודל קבלת התראות על המרות בזמן אמת:
1. ערוץ פרטי לכל לקוח, כאשר המכותבים הם הלקוחות ומנהלי הקמפיינים.
2. בוט שאוסף נתונים ושולח אותם לערוץ בזמן אמיתי
מודל זה מיועד לחברות שיווק אשר מקבלות התראות על המרות ונתוני עסקאות בזמן אמיתי, הרבה יותר מהר מאשר בכל דרך אחרת.

איך לקדם ערוץ טלגרם?

כמו כל דבר ברשת, בלי קידום אף אחד לא יראה את זה. כדי שלערוץ או לקבוצת טלגרם תהיה נוכחות הם צריכים לכלול מספר גדול של חברים ומשתתפים. אז הנה כמה הצעות:

1. פרסום בערוצים אחרים
למרות שזה אולי נשמע ברור מאליו, פרסום ערוץ הטלגרם החדש שלכם בערוצי טלגרם אחרים זו אופציה מעולה. יחד עם זאת, לפני שאתם שותלים לינק בערוץ אחר, יש כמה נקודות חשובות שצריך לציין. כאמור, לערוצי טלגרם יש מנהלים אשר מפקחים על הקבוצה או הערוץ. כדאי לקבל אישור מהם מראש. כך גם מוודאים שהמוצר או השירות שלכם רלוונטיים לרוח הערוץ בו אתם מבקשים לפרסם.
לדוגמה, אם אתם עוסקים בכתיבת תוכן על היתרונות של אנרגיה מתחדשת, נסו לפרסם בערוץ טלגרם המדבר על ההשפעות הסביבתיות של ההתחממות הגלובלית. אל תשתלו לינק לערוץ שלכם בערוץ אחר בלי לתאם מראש עם מנהלי הערוץ אחרת יש סיכוי שהלינק יוסר, והצטרפותכם תיאסר.

 

2. פרסום ברשתות חברתיות
אם כבר יש לעסק מגוון של ערוצי מדיה חברתית עם מספר עוקבים גדול, כדאי להשתמש בפלטפורמות האלה כדי להתחיל לקדם את הערוץ החדש. פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכו', כל הפלטפורמות הללו הן דרך מצוינת לפרסם עוד ערוץ. לטלגרם יש תכונה שימושית שמאפשרת להטביע קישור בפלטפורמות מדיה חברתית. זה אומר שכל מה שעוקבים צריכים לעשות זה ללחוץ על הקישור, והם יועברו אוטומטית לערוץ הטלגרם שלך.

אם אין כמות גדולה של עוקבים ברשתות החברתיות, ייתכן שכדאי לשקול תכנית "תמריצים", ולגייס שירותים של 'משפיען' או 'סלב' שכבר יש להם הרבה עוקבים. בעיקרון, משלמים למשפיען כדי לשתף הודעה מסוימת, כגון הזמנה לערוץ הטלגרם שלך. רק וודאו שהמשפיען פועל וקשור לתחום דומה למוצר או לשירות שאתם מנסים לקדם!

 

3. קידום באמצעות קטלוגים של טלגרם
קטלוגים של טלגרם הם למעשה רשימות מקוונות של מיטב השיחות, הסטיקרים, הבוטים, והערוצים הטובים ביותר בטלגרם.  גם אם הערוץ שלכם חדש, זה יהיה רעיון טוב לרשום אותו בקטלוג הטלגרם. בדרך זו, אם גולשים מחפשים מוצר או שירות מסוים שהערוץ שלכם מציע, אז יש סיכוי לחברים חדשים באופן אורגני.

4. תגמול על הצטרפות לערוץ
למרות שההצעות לעיל הן שיטות בדוקות ויעילות, יש לציין שכמו כל קידום אורגני, זה לוקח זמן. אם הזמן חשוב לכם, כדאי לשקול תוכנית תמריצים. לדוגמה: אם המוצר או השירות שלכם קשורים לבלוקצ'יין (blockchain), אפשר לתגמל מצטרפים לערוץ הטלגרם על ידי הענקת אסימונים של cryptocurrency בחינם. גם אם כיום אין לאסימונים ערך גבוה בשוק החופשי, משתמשים ישמחו לקבלם בתקווה שהם יהיו בעלי ערך רב בעתיד. 

בהצלחה 🙂

4. תגמול על הצטרפות לערוץ
למרות שההצעות לעיל הן שיטות בדוקות ויעילות, יש לציין שכמו כל קידום אורגני, זה לוקח זמן. אם הזמן חשוב לכם, כדאי לשקול תוכנית תמריצים. לדוגמה: אם המוצר או השירות שלכם קשורים לבלוקצ'יין (blockchain), אפשר לתגמל מצטרפים לערוץ הטלגרם על ידי הענקת אסימונים של cryptocurrency בחינם. גם אם כיום אין לאסימונים ערך גבוה בשוק החופשי, משתמשים ישמחו לקבלם בתקווה שהם יהיו בעלי ערך רב בעתיד. 

בהצלחה 🙂