by katemangostar on freepik.com

חובה לדעת: כללים בסיסיים לכתיבת קורות חיים

ישנם כללים בסיסיים לכתיבת קורות חיים שעליהם חייבים לתת דגש כשכותבים קורות חיים. כל מי שמחפש עבודה מבין שהוא צריך להצטייד בקורות חיים טובים, ורבים בוחנים כיצד לשדרג את קורות החיים שלהם ולשכתב לקורות חיים טובים יותר. ולמרות כל זאת מגיעים אלי קורות חיים רבים אשר לוקים בדברים בסיסיים.

המשמעות הינה שהם מכילים מידע שלא אמור להיות והם חסרים במידע שחייב להיות בהם. כללים בסיסיים הם תנאי הכרחי אך לא מספק, שכן אחרי שקורות חייך כתובים לפי הכללים הבסיסיים עליהם להיות גם אטרקטיביים על מנת לפתוח עבורך דלתות.

ואיך אפשר לדעת שהם אטרקטיביים באמת? – העובדות בשטח יעידו:
אין זימונים= לא אטרקטיבי, זימונים בודדים= לא מספיק אטרקטיבי, זימונים רבים= קורות חייך פותחים דלתות.
אך גם זה לא סוף הדרך- זומנת לראיונות והתשובה שלילית= משהו לא עובד עבורך בראיון ועליך לשאול מה נכון לשפר על מנת לשפר את האטרקטיביות גם בראיון עבודה.
זה נכון שזו עבודה קשה למצוא עבודה ראויה, אך בטרם נתייאש אני מציעה לפסוע צעד צעד ולשפר את הדרך כדי למצוא כמה שיותר את העבודה הראויה לך.

שלב ראשון – כתיבת קורות חיים:

תמצית – התמצית היא הפרק החשוב ביותר בקורות חייך ועליך להקדיש את מירב המאמצים לכתוב תמצית אטרקטיבית. התמצית יכולה לסכם את שנות נסיונך בתחום, את השווקים בהם יש לך ניסיון, עשייה יוצאת דופן שתרשים את הקורא בהם ועוד. התמצית לא כוללת נתוני אופי סובייקטיביים אלא נתונים אובייקטיביים המהווים את המידע החשוב ביותר אודותיך ומסכמים את כל קורות חייך עבור הקורא בהם.

סדר הכרונולוגיבכותרות של קורות החיים (ניסיון, השכלה, שפות ועוד) -תמיד לרשום תחילה את הכותרת החשובה ביותר בעיני הקורא ולהמשיך לחשובה פחות. בתפקידים – להתחיל עם התפקיד האחרון ואחורה, לתפקיד שקדם לו (בסדר כרונולוגי יורד).

הדגשה – הפרטים האישיים החשובים ביותר שלך הינם מספר הנייד והמייל, אחר כך כל השאר. חשוב להדגיש דברים שמייחדים אותך – הצטיינות בעבודה/ בלימודים וכיו”ב.

השמטה – “קורות חיים” (מספיק שם בראש המסמך), ת.ז. (רק אם יידרש יש להוסיף), כנ”ל – ארץ לידה – ישראל (ברור מאליו!), טלפון בבית (מה הסיכוי שהודעה תגיע אליך? למי אין נייד? אז למה לא לציין רק אותו?).

רישום של ניסיון – שם החברה – כותרת ראשית, שם תפקיד – כותרת משנית. אם בארגון אחד עברת כמה תפקידים ציין את התפקידים השונים תחת כותרת ראשית של שם החברה, בדרך זו תבליט את הקידום בעבודה. חשוב לרשום תחילה את התפקיד האחרון אלא אם כן התפקיד המשמעותי שלך אינו האחרון.

שם התפקיד – מומלץ לרשום שמות של תפקידים מובנים לכולם ולהימנע מכותרות שנכונים רק לארגון שלך ושבחוץ אף אחד לא מבין את המשמעות שלהם. זה לא שקר לקרוא לתפקיד כפי שנהוג במשק!

תפקיד – יכלול תחומי אחריות – קביעת הסדר של תחומי האחריות יקבע לפי התאמה לתפקיד המוצע או לפי חשיבות בעיני הקורא הפוטנציאלי. החשיבות נקבעת לפי המודעה או המידע שאספת על התפקיד.

מילות מפתח – קורות חייך צריכים להכיל את כל מילות מפתח שעשויים לעזור באיתור קורות חייך. ניתן לאתר את מילות המפתח לתפקיד המבוקש על ידי בחינת מודעות דרושים רבות.

כתובת ברורה – אם מקום המגורים הוא מושב/כפר לא מוכרים נכון לציין את העיר הסמוכה, לדוגמא – מושב גן חיים (סמוך לכפר סבא) או רק סמוך לכפר סבא.

דף אחד – הקפיד על דף אחד בלבד- זה מספיק כדי לספר דברים שיעניינו את הקורא בהם ושיגרמו לו לזמן אותך לראיון עבודה.

שגיאות כתיב – חשוב מאוד להימנע משגיאות כתיב – זה עשוי לרמז על זלזול או אי ידיעת השפה. כדאי להראות את קורות החיים לאדם שאת דעתו אתם מעריכים כדי שיאיר את עיניכם. כולם יכולים לטעות…

מה לא לכתוב

חוסר רלוונטיות – עבודות סטודנטיאליות (אלא אם רלוונטיות), עבודות לאורך כל תקופת החיים (לעיתים העשור האחרון מספיק, ואם מחליטים להוסיף עבודות עתיקות אזי אין צורך לפרט ומספיקה כותרת של שם הארגון, שנות עבודה ושם התפקיד בלבד), לימודים שקדמו לתואר וכיו”ב. אני יכולה לשתף שרוב קורות חיים שהגיעו אלי קוצרו בכ 30% ולפעמים אף יותר! מומלץ להוריד כל מילה שאינה רלוונטית ולא מקדמת.

להימנע מכתיבה בגוף ראשון – יש להימנע מהמילה “אני” ומהשימוש בפעלים הכוללים את המילה אני . לדוגמא – ניהלתי, שמרתי, ביצעתי, ובמקום לרשום “הייתי אחראי על תחום…” מומלץ לרשום – “אחריות על תחום” וכוי”ב. יש המציינים בראש הדף תאריך שבו נכתבו קורות החיים– בדרך זו ניתן לגלות כי אתם מחפשים עבודה זמן רב, ולכן מומלץ להשמיט את התאריך.

חזרה משעממת – זה בדרך כלל בא לידי ביטוי בניסיון תעסוקתי, אם כבר רשמת את תחום האחריות הזה אין צורך לרשום אותו שוב אלא אם חזרה זו נדרשת למשרה המוצעת, והחזרה חשובה (גם אז אפשר לכתוב את זה קצת אחרת ולהאיר זויות אחרות).

לפני שליחה

שם קובץ– שם הקובץ ” נירית גלר ג’מילי – קורות חיים”, בשום פנים לא “נוסח אחרון” או ” יולי 2012″ וכוי”ב כל אלה עשויים להעיד על משך הזמן הארוך של חיפוש העבודה, וזהו מידע שלא כדאי לתת למעסיק הפוטנציאלי. קורות חיים מומלץ לשלוח בקובץ WORD ולא PDF כי בחלק מהמקומות המחשב קורא רק וורד.

אני ממליצה לתת דגש על מכתב מקדים לקורות החיים כאשר קורות חייך נשלחים למייל של מישהו ספציפי, כי לעיתים המכתב המקדים עשוי לקדם אותך אף יותר מקורות חייך.

עוד מקבץ חשוב של עצות
אם אתם מפיצים את קורות חייכם לכמה תפקידים שונים, מומלץ ליצר פורמט שונה לכל תפקיד. (לדוגמא – פורמט למנהל כספים בחברה קטנה, פורמט לסמנכ”ל כספים בחברה גדולה ופורמט לחשב חברה).

לכל משרה ספציפית יש להתאים את הפורמט של התפקיד הנדרש לדרישות המשרה הספציפיות (לדוגמא – יש להתאים את הפורמט של מנהל כספים לתפקיד מנהל כספים בחברה תעשייתית קטנה).

חשוב לייצר פורמט כללי – זהו פורמט המכיל את כל מה שחשוב לך להציג (ידע, ניסיון, התמחות, השכלה וכו’). פורמט זה יכלול את כל הדברים שיעזרו לך לקדם את עצמך. תחשבו הכי רחב ותכוונו  לכל האפשרויות שמעניינות אתכם. פורמט זה ישמש אתכם כאשר אתם שולחים קורות חיים כשלא ידוע לכם על משרה ספציפית ומטרת קורות החיים לפתוח מקסימום אפשרויות עבורכם. קורות חיים מיצרים רושם ראשוני עליך בעיני מעסיק ואין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני! בהצלחה 🙂

**התמונה בשער מתקשרת לכתבה, כי כמו בשדות יש להכין ראשית את הקרקע לפני שמתחילים את השתילה, בדיוק כפי שהכנת קורות חיים נדרשת לפני התחלת חיפוש עבודה.