משאיות

Designed by Pixabay

תעביר הילוך – על משאיות אוטונומיות ותומכי משאיות

בסוף יוני 2021, רב-סרן שמועתי, הפיץ שאמזון חתמה על הזמנה של 1,000 משאיות אוטונומיות מחברת Plus, חברת משאיות אוטונומיות שגייסה עד היום כחצי מיליארד דולר. שבוע אח"כ, המניה של tusimple, עוד חברת משאיות אוטונומיות שגייסה עד כה מעל 600 מליון דולר, קפצה ביום אחד ב 15%, למה? לא ברור לגמרי (לפחות לא כרגע), אבל ברור שמשאיות אוטונומיות מציתות את דמיון המשקיעים.
אז מתי הן תגענה, ומה יעשו עם כל נהגי המשאיות?

למה זה חשוב?

– הובלה זה יקר – כי כולנו טוחנים קניות, וכל מוצר שבסוף מגיע אלינו הביתה, גם מהאינטרנט וגם מהחנות, עושה מסע חוצה יבשות וימים, חלקו במשאיות.
זה יקר – כמה יקר? אין מספרים מוחלטים, אבל ההובלה עולה לנו בערך 5%-15% מכל מה שאנחנו רוכשים.

– חסרים נהגים – בארה"ב יש כיום כ 3.5 מליון נהגי משאיות, ומדברים כרגע על 60 אלף משרות נהג לא מאוישות. החוסר לפי חלק מהמעריכים צפוי לגדול לכ 160 אלף במהלך העשור הקרוב.

– שיפור הבטיחות – רכבים חכמים בטיחותיים בהרבה מרכבים המופעלים ע"י אדם. וכשאנחנו מדברים על משאיות, על אחת כמה וכמה. אני מחכה לשבוע בו לא אזדעזע מעוד כותרת של "X הרוגים בתאונת משאית מחרידה" עם תמונות של רכבים מרוסקים וילדים בוכים.

מה כבר אנחנו יודעים?

– המסע לכיוון אוטונומיות מלאה – יש 5 צעדים לכיוון אוטונומיות מלאה, וסביר שייקח הרבה זמן עד שגם הטכנולוגיה לאוטונומיות מלאה תבשיל, וגם מצד שני התחיקה שתתיר למשאיות כאלו לנסוע על כבישים רגילים, תיקח את הזמן שלה לעבור את מסלולי הרגולציה.
בינתיים, כנראה שנראה פלטפורמות עם רמת אוטונומיות מסויימת, שיצריכו נהג אנושי שיתמוך באירועים חריגים. Tusimple למשל מתגאה בדרגה 4.

– אתגר מקור האנרגיה – זה חתיכת אתגר – למה, כי בשביל להניע מאסה גדולה צריך להשקיע הרבה אנרגיה, אם אנחנו הולכים על פתרון חשמלי – זה אומר שצריך סוללות גדולות, ששוקלות הרבה תופסות חלק מהנפח המיועד להובלה, ומצריכות להשקיע חלק מהאנרגיה בהנעה שלהן.

– בלאי מופחת לרכבים חכמים – ניהול ההאצה והבלימה של רכבים אוטונומיים טוב בהרבה מזה של בני אדם, וחברות שמיישמות רכבים אוטונומיים (למשל במכרות), מדווחות על כך שרכבים אוטונומיים דורשים כשליש מעלות האחזקה של רכבים המונעים ע"י אנשים.

– בלאי מופחת לרכבים חשמליים – רכבים חשמליים מצריכים פחות אחזקה מרכבים ממונעים, יש פחות חלקים נעים, הרבה פחות רעידות, (שנוצרות כתוצאה מפעימות מנוע הבערה), ופחות חום – כמה פחות בלאי – פתוח לדיון, יש כאלו שטוענים לחיסכון של 30% ויש כאלו שטוענים לחיסכון של 70%.

.אז מה נראה בשנים הקרובות?

– 2 במחיר 1 – חברת Locomation מציעה משאיות אוטונומיות שנוסעות בצמוד למשאיות נהוגות ע"י אדם. נהג אחד מוביל שתי משאיות, ככה, לפחות בינתיים עד שהיכולות האוטונומיות יתקדמו עוד קצת והמשאיות ינהגו לבד לגמרי.

– במקום נהג נראה תומך טכני – ככל שהמשאית תהפוך לחכמה יותר (דרגה 4 ומעלה), האדם שנמצא בה יפסיק לעסוק בנהיגה השוטפת, ויתפנה לטפל רק באירועים חריגים.

קצת כמו טייסי המטוסים של היום – בזמן ההמראה והנחיתה יהיו (אולי) במעורבות גבוהה, ובשאר הזמן… נמצאים שם אולי רק כדי להדליק את מנורת הידוק חגורות בעת כניסה לכיסי אוויר.

– משאיות יעבדו יותר שעות – מצב בו התומך אינו עסוק בנהיגה, יאפשר הגדלת הניצול של המשאית ולא תחול ההגבלה הבטיחותית הקיימת כיום על נהגים אנושיים של 6-10 שעות נהיגה ביום.

– תפעול תקלות בטלאופרציה (תפעול מרחוק) – ככל שהאוטונומיה תבשיל, הצורך בתומך בתוך המשאית ירד, ואת הטיפול בחריגים יבצעו מרכזי שליטה, מרחוק – למשל לקיחת שליטה על חניה מורכבת, או מקרוב – למשל, לטיפול תקלת חומרה המצריכה מעורבות אדם (החלפת גלגל למשל), יישלחו ניידות שירות.

– סבלות, לוגיסטיקה, ואדמיניסטרציה – רבות מהמשאיות הקלות יותר שאנחנו רואים (לא הסמי-טריילר והפול-טריילר) מופעלות כיום על ידי שני עובדים, נהג ועוזר. המשאית צריכה במקרים רבים לעצור ולפרוק סחורה, אז העוזר ניגש לתא האחורי, פורק סחורה, מחתים את הלקוח על תעודת משלוח, ומטפל בתלונות על אי התאמה (מקולקל, שרוט, מוצר שנשלח לא נכון, או סתם "הכל בסדר אבל התחרטתי – אל תפרוק אצלי…"). מחר סביר שמשאיות כאלו יסתפקו בעוזר בודד.

– ירידה בשכר הנהגים / תומכים – היום, נהג המשאית אחראי על מכונה שעולה מאות אלפי שקלים, עמוסה בטובין, שגם הם בד"כ יקרים, ונהיגה לא בטיחותית יכולה לגרום לנזק גדול – בנפש וברכוש.

משום כך, שכרם של נהגי משאיות נחשב כשכר טוב לעובדים ללא תואר אקדמי – בארה"ב 66,000 דולר בשנה (קצת יותר מפי 2 משכר המינימום), ובישראל כ 10,000 ₪ ברוטו לחודש (שכר ממוצע לנהג מעל 15 טון, כמעט פי 2 משכר המינימום בישראל).
מחר, כשהמשאית תהיה אחראית על עצמה, סביר להניח שמי שיושב בתוכה ותפקידו רק להשגיח שהכל בסדר, או בכלל מוקדן שמתפעל תקלות לפי פרוטוקול מרחוק, ירוויחו פחות, הרבה פחות.

– איום על תעשיית הרכבות – לפי אנליזות של Ark Invest, עלות הובלה של טון סחורה למרחק של מייל עמד ב 2020 על כ 12 סנט (וכמובן משתנה מול השתוללות מחירי הדלק), הובלה ברכבת עולה 4 סנט למייל-טון, ולהערכתם במשאית אוטונומית חשמלית תעלה 3 סנט – אם הם צודקים, יום אחד תופסק תנועת רכבות המשא, כי היא כבר לא תהיה כלכלית.

אז הולכים להיות פיטורים המוניים של נהגי משאיות באופק? סביר להניח שלא.
קודם כל, כי לאף אחד אין כסף לקנות מאות או אלפי משאיות בבת אחת, וגם – כי הטכנולוגיה תבשיל בהדרגה. בשנת 1995, כשמייקרוסופט אופיס הושק לעולם, לא ראינו הפגנות ופיטורים המוניים של מחלקי דואר פנים ארגוניים ושל מזכירות שעיקר תפקידן היה לתאם פגישות. מצד שני, ראינו איך בהדרגה תפקידים אלו נכחדו, השכר שהיה נמוך מלכתחילה, ירד עוד, חלק מהעובדים המשיכו לעבוד במקום עבודתם אבל החליפו את תכולת תפקידם. חלקם שינו מקום עבודה ומקצוע, וחלקם פרשו לגמלאות (בכל זאת, זה לקח בצורה הדרגתית 15-20 שנה).