by Petr Kratochvil on publicdomainpictures.net

השקעות למתחילים: למה עדיף להתחיל דווקא בבורסה

הבורסה, שוק הון, מניות, אג"ח וכל מה שביניהן מהווים אפיק השקעה כדאי שנים רבות.  הבנתי עם הזמן שזה אכן הדרך הנכונה והקלה להתחיל להשקיע.

אז למי שמתלבט איפה להתחיל להשקיע. קבלו, 7 סיבות למה כדאי להתחיל להשקיע דווקא בבורסה.

1אפשר להתחיל להשקיע  בבורסה במנות קטנות
הידעתם שאפשר להתחיל להשקיע בבורסה גם ב-100 שקל בחודש? בניגוד לדעה הרווחת, השקעה בבורסה לא דורשת סכומי כסף גבוהים, מחיר הכניסה הנמוך להתחיל להשקיע בבורסה מהווה יתרון גדול. מה שכן, ההשקעה דורשת התמדה, משמעת עצמית והבנת סוג ההשקעה שמתאימה לכם באופן אישי.

הסכומים הנמוכים הינם יתרון גדול למי שרוצה להתחיל להשקיע בבורסה ולא רוצה לסכן יותר מדי כסף. בניגוד לסוגי השקעות אחרות בהן ישנו מינימום כספי להשקעה, בבורסה ניתן להתחיל בסכומים נמוכים ולהגדיל עם הזמן. כך שגם אם עושים טעויות (וכולם עושים טעויות בהתחלה), שכר הלימוד לטעויות הללו יהיה נמוך.

2אפשר להתנסות בסיכונים ולגלות את האופי שלנו
הבורסה היא תנודתית מאוד, לטוב ולרע. הטוב הוא שבתור משקיעים לרוב ייצא לנו לחוות בתקופה קצרה גם עליות וגם ירידות. נוכל לבדוק לגבי עצמינו:
האם אנחנו נכנסים לפניקה ורוצים למכור הכל כשהמחיר יורד?
האם אנחנו נשארים נאמנים לאסטרטגיה שקבענו מראש?
האם אנחנו ממשיכים לישון טוב בלילה כשיש ירידות גדולות?
האם אנחנו שמחים לגלות שעכשיו ההשקעה הבאה שלנו בבורסה תתן לנו יותר כי השוק ירד?

הבנה של האופי שלנו כמשקיעים ורמת הסיכון שאנחנו מסוגלים להתמודד איתה חשובה מאוד לעתיד שלנו כמשקיעים. אישית למדתי שזה מפריע לי כשהשוק יורד, אבל אז אני פשוט נמנעת מלהיכנס לבדוק את החשבון השקעות וכך לא מתפתה לעשות שטויות. מעבר לכך, אני גם בטוחה באסטרטגיה שבחרתי ומוכנה להמשיך למרות הירידות הזמניות.

3אפשר ורצוי להיות באמת פסיביים
הצמא הבלתי נדלה שלי לידע פיננסי גורם לי להתנסות בלא מעט סוגים של השקעות. אני חייבת להגיד שההשקעה היחידה שהיא באמת הכנסה פסיבית עד כה ולא דורשת ממני דבר היא ההשקעה בדיבידנדים בבורסה. אני לא עושה שום דבר, והכסף פשוט נכנס לחשבון! אני לא צריכה לבדוק אם המניות עלו או ירדו, לא צריכה להתעדכן כל רגע ולבדוק אם צריך לקנות או למכור. אני יכולה לא לגעת חודשים בתיק והרווחים מהדיבידנדים רק יצטברו לי בעובר ושב.

 

בכל השקעה אחרת שניסיתי נדרשה רמה כזאת או אחרת של השקעת זמן ותחזוקה. השקעה בנדל"ן היא מטבעה תובענית יותר ודורשת התמודדות עם דיירים ובעיות שצצות. השקעה בעסק מניב דורשת המון זמן ותחזוקה. השקעה בדיבידנדים או מדדים פסיביים לא דורשת ממני דבר ברגע שבחרתי את ניירות הערך שאני רוצה להשקיע בהם.

להיפך, דווקא בהשקעות בבורסה מומחים יעידו שככל שנוגעים בתיק פחות כך התשואה גבוהה יותר לאורך זמן. שמעתי לא פעם יועצי השקעות אומרים שהתשואות הכי גבוהות שהם ראו זה תמיד בתיקים של אנשים ששכחו בכלל מקיומו של התיק ופשוט נתנו לניירות ערך לצבור תשואה במשך שנים.

4אפשר להתחיל להשקיע בבורסה בקלות באמצעות מכשירי השקעה מובנים
קרן השתלמות, קופת גמל, גמל להשקעה, קרן נאמנות, תעודת סל, פוליסת חיסכון. כל אלו הם שמות של מוצרים מנוהלים להשקיע בבורסה. המשותף לכל המוצרים הללו הינו שהם מאפשרים לכם להשקיע בבורסה גם אם אתם לא מבינים דבר בשוק ההון.

איך? במקום שכל משקיע פרטי ינהל את הכסף שלו לבד ישנו מנהל השקעות לכל מוצר שקובע את ההשקעות הספיציפיות שהכסף יושקע בהן. כמובן שהדבר אינו נעשה בהתנדבות אלא בתשלום נדיב של דמי ניהול לאותו גוף שמנהל את ההשקעות שלנו. עם זאת, אם מה שמטריד אתכם בלהתחיל להשקיע בבורסה זה חוסר ידע, השקעה במוצר מובנה היא בשבילכם.

איך מתחילים להשקיע בבורסה עם מוצר מובנה?
– בוחרים מוצר מובנה – קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה, קופת גמל, קרן נאמנות, פוליסת חיסכון
– מתמקחים על דמי ניהול כמה שניתן
– בוחרים את מסלול ההשקעה המתאים לנו מבחינת יחס סיכון / תשואה (אישית אני מעדיפה מסלולים פסיביים עוקבי מדד)
– מגדירים הפקדה חד פעמית ו/או הוראת קבע

5אתם גם ככה כבר מושקעים בבורסה
הגישה שלי אומרת שכדאי להתחיל להשקיע בבורסה כי כמעט כולנו גם ככה מושקעים שם, אז עדיף שנבין בתחום הזה. הפנסיה שלנו, הגמל וההשתלמות נמצאים כולם מושקעים בשוק ההון.

האם רמת הסיכון מתאימה לנו? האם סוג ההשקעה תואם את טווח ההשקעה מבחינתנו? האם אנחנו מרוצים מהתשואות ודמי הניהול שיש לנו במוצרים הפנסיוניים? מה לא? אז כדאי להתחיל ולהבין!

 

אם אנחנו נבין ונשקיע בשוק ההון, נבין באופן אוטומטי יותר טוב במה מושקעים כספי הפנסיה שלנו ונוכל לוודא שזה אכן מתאים לצרכים שלנו. רוב האנשים פשוט מתעלמים ממה שהולך בפנסיה כי זה משעמם וגם ככה הסיכוי שנראה משם הרבה כסף הוא נמוך. עם זאת, עדיין מדובר בכסף שלנו שעובד קשה וכדאי שנדע מה צריך לעשות כדי למקסם את התשואה ממנו.

6השקעה בבורסה מאפשרת יכולת פיזור גבוהה
אם קניתם נכס נדל"ן ב-15 שנה האחרונות בארץ, כנראה שעשיתם רווח הון פנטסטי על הכסף. אבל, הסיכון שלכם עדיין מאוד גבוה אם כל הכסף שלכם הלך על ההשקעה היחידה הזו בנדל"ן. אם חלילה יקרה משהו לנכס, השכונה תתחלף לאוכלוסייה פחות טובה, שריפה, רעידת אדמה או כל צרה אחרת, אתם בבעיות.

לשים את כל הביצים בסל אחד אף פעם לא היה רעיון חכם או מומלץ בעולם ההשקעות. אחת הדרכים הכי טובות וזולות להקטין סיכון היא על ידי פיזור ההשקעות. בעוד בנדל"ן ובעסקים קשה מאוד לפזר את הסיכונים כך, בשוק ההון זה מאוד קל. יש שלל מוצרים כמו תעודות סל וקרנות נאמנות שיכולים בעלות זולה מאוד להשקיע בפיזור רחב מאוד ובקלות.

אם למשל אתם רוצים להשקיע בנדל"ן, ניתן לעשות זאת בדרך מפוזרת מאוד באמצעות קרנות REIT (תוכלו לקרוא כאן מה זה). אם תרצו להשקיע במניות החזקות בארה"ב תוכלו להשקיע במדדים כמו S&P 500 או Dow Jones שכוללים את מניות החברות המובילות בשוק האמריקאי.

אם תרצו להשקיע במניות מכל רחבי העולם תוכלו להשקיע במדד MSCI World למשל. שוב, כל זאת בעלויות כניסה נמוכות מאוד ובפיזור גבוה מאוד.

7השקעה בבורסה מספקת לנו ידע להשקעות אחרות
השקעה בבורסה מחייבת אותנו ללמוד דברים רבים אודות עולם ההשקעות. צריך להבין מונחים של ריבית, תשואה, סיכון וכדומה. אם מתחילים להשקיע בשוק ההון, לומדים המון מושגים וניתוחים שעוזרים להבין ולהתקדם בעולמות אחרים.

אם מתחילים להשקיע בבורסה, נלמד המון גם על עצמנו וגם על עולם ההשקעות בדרך. היופי הוא שגם אפשר לצמצם את הידע בהשקעות או להרחיב אותו ככל שנרצה. אם למשל החלטנו להשקיע במדדים כל שעלינו לעשות הוא להחליט על חלוקת נכסים שמתאימה לנו ולהתמיד בהשקעה.

אם החלטנו שאנחנו רוצים להשקיע במניות דיבידנד אנחנו יכולים להשקיע במדדים שעוקבים אחרי מניות דיבידנד מובילות. אנחנו יכולים לעקוב אחרי חברות שאנחנו מכירים את הפעילות שלהן או ללמוד ולחקור על טכנולוגיות חדשות שישנו את העולם. בעצם, ההשקעה בבורסה תאפשר לנו ללמוד הרבה או מעט לפי הזמן והחשק שיש לנו להשקיע בללמוד ולהבין.

לסיכום
אלו הסיבות שאני חושבת שעדיף להתחיל להשקיע בבורסה דווקא. זה נכון שיש דרכים אחרות להשקיע את הכסף שלכם. זה גם נכון שתכלס עדיף להתחיל להשקיע וזה לא משנה מה כל עוד מבינים מה עושים ומתמידים. אבל אני חושבת שלמי שאין העדפה ספיציפית איפה להתחיל להשקיע, עדיף להתחיל להשקיע בבורסה מכל הסיבות שמפורטות כאן.