מנורה

Designed by Unsplash

שינוי בשלושה ממדים

שינוי הוא הכוח שמניע אותנו קדימה. גם אם אנחנו יוזמים את השינוי וגם אם הוא נכפה עלינו, שינוי הוא מרכיב הכרחי בכל התפתחות וצמיחה. מי שלא משכיל לרתום שינויים ולאמץ אותם, דורך במקום, ובסופו של דבר נגרר מאחורי המובילים. בין שמדובר במודל העסקי שלנו, ביכולות, או במוצר או השירות שאנו מציעים, שינוי הוא חלק בלתי נפרד מחדשנות והצלחה.

רובנו נוטים לחשוב על שינוי כעל כוח הפועל על נושא מסוים: "אנחנו חייבים לשנות את המוצר", "איך נוכל לשנות את המודל העסקי שלנו?", או "מה עלי לעשות כדי לשפר את היכולות שלי?". בפועל, לשינוי יש שלושה ממדים ואם נתרכז רק בשינוי הפועל ישירות על הנושא אנו עלולים לפספס הזדמנויות מדהימות להתקדמות וצמיחה.

נתחיל בממד עליו אנו חושבים בצורה הטבעית.

שינוי בנושא

כשרובנו מדברים על שינוי, אנחנו חושבים על נושא ספציפי שיהיה מוקד השינוי. כשצוות פיתוח של מוצר חושב על שינוי, הנטייה היא לחשוב על שיפור המוצר, הרחבתו, או כל שינוי אחר שיביא ערך חדש למשתמשים.

יש דרכים שונות לחשוב על שינויים בנושא. אחת הדרכים האפקטיביות ביותר היא לפרק אותו למרכיביו ולחשוב על שינוי אפשרי בכל אחד מהם. בעולם שלפני הסמארטפון, טלפונים ניידים היו בעלי מסך קטן, מקלדת פיזית (בדרך כלל עם מקשי מספרים בלבד), ותוכנה בסיסית. כאשר תוכנן ה-iPhone, כל אחד מהמרכיבים הללו, ועוד רבים נוספים, עבר שינוי מהותי. המקלדת נעלמה. המסך הפך לממשק העיקרי במקום להיות רק אמצעי תצוגה. והתוכנה הפכה להיות מתוחכמת וורסטילית יותר. כל אחד מהשינויים הללו היה יכול להיות שיפור משמעותי כשלעצמו. ביחד, הם היוו פריצת דרך.

כשחושבים על שינוי ככוח, מיד נשאלת השאלה "על מה פועל הכוח?". התשובה המיידית היא על הנושא עליו אנחנו חושבים. המוצר, השירות, או התהליך הם מוקד השינוי הטבעי, ולכן אנחנו מרוכזים בהם. אבל שני ממדים נוספים, יכולים להיות המפתח לפריצות דרך משמעותיות לא פחות. כדי לזהות אותם אנחנו צריכים להסיט את המבט מהנושא, לפחות זמנית.

שינוי במתבונן

עד שנת 2020, רוב הלקוחות של Zoom היו לקוחות עסקיים. כשאנשים "רגילים" יצאו מהעבודה, הדבר האחרון שהם חיפשו היה עוד הזדמנות לערוך שיחת וידאו. ואפילו אם חלקם נזקקו לשירות שיחת וידאו, שירותים כמו WhatsApp, Messenger ואחרים סיפקו את הצורך. ואז, משהו השתנה. הקורונה הייתה אמנם אירוע חיצוני, אבל השינוי האמיתי היה באופן שבו רובנו תופסים אם אופציית שיחות הוידאו. לאנשים רבים שיחת וידאו הפכה לדרך היחידה לקיים תקשורת פנים-אל-פנים עם משפחה וחברים. פתאום, המון אנשים חיפשו אופציה טובה ואמינה ועם תכונות מתקדמות לקיום תקשורת מרחוק, והשירות של Zoom סיפק את הצורך. כשפרצה הקורונה, Zoom לא הייתה צריכה לשנות כמעט דבר במוצר כדי למשוך לקוחות חדשים. מה שהשתנה הוא הדרך בה חווים הלקוחות את הצורך בתקשורת מרוחקת מלכתחילה.

לפעמים, זה נכון יותר ואפקטיבי יותר לשנות את האופן בו אנשים מסתכלים על הנושא מאשר את הנושא עצמו. כמובן, ששינוי כזה רחוק מלהיות פשוט ליישום. במקרה של Zoom, השינוי לא תוכנן אלא נגרם כתוצאה מאירוע חיצוני שאף אחד לא צפה. ועדיין, שינוי במתבונן הוא כיוון ששווה לחקור. אם נצליח לשנות את האופן בו אנשים חווים את המוצר, ייתכן שהצעד הבא יהיה לגלות הזדמנויות לשנות גם את המוצר עצמו כדי שיתאים עוד יותר לתפיסה החדשה של המשתמשים. מאז 2020 התווספו ל-Zoom תכונות רבות בעקבות השימוש הנרחב בשירות. השינוי במוצר במקרה זה לא היה עולה על דעת המפתחים לולא השינוי בתפיסה של המתבונן.

זה המקום לציין שהמתבונן הוא לעיתים אנחנו עצמנו. אם אנחנו מספקים שירות או מוצר ובנקודת זמן מסוימת אנחנו מתחילים להסתכל עליו בצורה שונה, נתחיל לחשוב עליו אחרת, לדבר עליו אחרת, וליצור מומנטום שיגרום גם ללקוחות לראות אותו בצורה שונה. וזה מביא אותנו לממד השלישי של שינוי.

שינוי בתאורה

הממד השלישי של שינוי מתרכז לא בנושא או במתבונן אלא באופן שבו אנחנו מאירים את הנושא. חישבו על איך נראה גוף תלת-ממדי כשמאירים אותו בצורות שונות. כאשר התאורה משתנה, יכול להשתנות האופי של הנושא, וצדדים חדשים שלו ניכרים.

חברת סודהסטרים מייצרת מכשירים ביתיים להכנת משקאות תוססים. המתחרים העיקריים שלהם הם יצרני המשקאות הקלים המוכנים. כצרכנים, רוב הסיכויים שבבואנו לשקול את האלטרנטיבות נחשוב על המחיר ועל הטעם של המשקאות המוכנים אל מול המשקאות של סודהסטרים. אבל סודהסטרים הכניסה ממד חדש לשיח ולמערך השיקולים על-ידי הארת המוצר שלהם באור חדש. על-פי אתר החברה, בשנים 2017-2018 לקוחות סודהסטרים מנעו מ-6.3 מיליארד בקבוקי פלסטיק ופחיות מלזהם את הסביבה. דבר לא השתנה במוצר, אבל האור החדש שבו הוא הואר, נתן לו יתרון מובהק חדש.

קל לטעות ולחשוב על הדוגמא של סודהסטרים כעוד דוגמא של שינוי במתבונן. אבל האנשים אליהם כוון המסר החדש ממילא היו בעלי מודעות סביבתית. רבים מהם פשוט לא קישרו את המוצר של סודהסטרים לרעיון הסביבתי, עד שהחברה כיוונה זרקור אל עבר האספקט הזה. מאלטרנטיבה ביתית למשקאות מוכנים, הפכה סודהסטרים לבחירה הירוקה.

זה אולי נשמע כמו רעיון יחצני. אבל מדובר ברעיון עמוק יותר. כשאנו משנים את האור בו אנו מציגים את המוצר או השירות שלנו, אנחנו מושפעים לא פחות. הרעיון שסודהסטרים היא האלטרנטיבה הירוקה משפיע על החלטות בתוך החברה. בין אם זו דילמה לוגיסטית או אופציות לתכנון הדור הבא של המוצרים, אי אפשר להתעלם מההשפעה שיש להחלטה על קיום ההבטחה הירוקה – הבטחה שהפכה להיות חלק מהחזון של החברה.

לסיכום

יצירתיות ושינוי הולכים יד ביד. בלי שינוי, דבר לא יכול להתקדם ולהתפתח. כל רעיון יצירתי וכל מעשה יצירתי בנויים על שינוי.

כשאנו חושבים על שינוי, אנחנו רגילים להתרכז בנושא הנדון: שינוי התכונות שלו. אך שום מוצר, שירות, או תהליך לא עומדים בפני עצמם. תמיד קיים מישהו שמתבונן בנושא, ובהכרח מה שאנו רואים וחווים מושפע מהאופן בו הנושא מואר. כל אחד מהממדים הללו יכול להיות ציר השינוי. במקרים רבים, שינוי בממד אחד יוביל לשינוי בשני הממדים האחרים. כשזה קורה נוצר מומנטום חיובי ופורץ דרך.