ידיים אוחזים במים

Designed by Unsplash

אל תבלף את הקיימות שלך

יוני 2021, קוקה-קולה נתבעה על ידי Earth Island Institute (ארגון סביבתי ללא מטרות רווח) בגין שיווק מטעה בנוגע למאמצי הקיימות שלה. בתלונה נטען כי הם הטעו את הצרכנים.

קוקה-קולה הכריזה על מספר יוזמות סביבתיות לפרסום מחויבותה לצמצום פסולת ומיחזור, תוך שהיא טוענת לפעילות סביבתית מאיסוף ומיחזור השווה ערך לכל מכירותיה עד 2030 או תכנון ל-100% מיחזור.

בינתיים, קוקה-קולה היא יצרנית פסולת הפלסטיק המובילה בעולם, מייצרת 2.9 מיליון טון או כחמישית מפסולת הפלסטיק בעולם בשנה. ייצור פלסטיק זה מסתמך גם על דלקים מאובנים, וכתוצאה מכך פליטת CO2 משמעותית. נוסף על כך, הם למעשה נלחמו באופן פעיל נגד תקנות "פקדון בקבוק" המועדדים איסוף בקבוקים למיחזור. גם כך מדובר בכ-30% מיחזור בלבד…

Earth Island Institute לא תבעו פיצויים, רק דרשו למנוע מקוקה-קולה להמשיך ולהצהיר את ההצהרות הללו.

הם ניצחו.

חטא ה-Greenwash

אחת הטעויות הגדולות ביותר שחברות עושות היא Greenwashing או העמדת פנים שהיא ברת קיימא. גרינוואש היא הפעולה של העברת רושם שווא ומידע מטעה לגבי האופן שבו מוצרי חברה הם ברי קיימא.

ואם הלקוחות שלך חושבים שהשיווק שלך מטעה? מתקבלת תגובה שלילית, פגיעה משמעותית באמון הצרכן במותג שלך והחברה עכשיו צריכה להתמודד עם תגובת-נגד הגרינוואש. וזו יכולה להיות תביעה משפטית. ולכך יש דוגמאות למכביר.

שבע קבוצות סביבתיות הגישו את תביעה נגד Shell דלקים על הצבת יעד אפס פליטה שאינו שאפתני מספיק. התביעה גם ציינה 17,000 אזרחים הולנדים בתור תובעים שותפים. הם זכו כשבית המשפט ההולנדי במאי 2021 קבע כי התוכניות של Shell אינן מספקות כדי לעמוד ביעדים שהציב האו"ם. פסיקה זו חלה על פליטות שנגרמו כתוצאה מפעולה של Shell וכן על ידי לקוחותיה. של דלקים, כמובן, מעררת על הפסיקה.

פברואר 2021. שני ארגונים סביבתיים ללא מטרות רווח הגישו את התביעה הגדולה הראשונה נגד עשר חברות גדולות בארה"ב, כולל פפסיקו ונסטלה בגין זיהום נתיבי מים, חופים ואוקיינוסים במיליוני טונות של אריזות פלסטיק.

בשנת 2017, וולמארט נאלצה לשלם מיליון דולר כדי להסדיר תביעת גרינוואש לאחר שפרסמה טענות שווא על יכולת קומפוסטציה של מוצרי פלסטיק.

בשנת 2019, מקדונלד'ס נקלעה לשערוריית גרינוואש כשהחליפו את קשיות הפלסטיק שלהם בחלופה מנייר. כפי שמתברר, בפועל קשיות הנייר החדשות לא היו ניתנות למחזור.

הגשת טענות, הכרזה על יוזמות, פרסום מדיניות, זה כבר לא מספיק. או שאתה עומד מאחורי המילים שלך או שאתה נושא בהשלכות.

יותר מסתם "ירוק"

קבוצת NSO הישראלית מדברת קיימות ואחריות באתר האינטרנט שלה – "בהתאם לעקרונות המנחים של האו"ם בנושא עסקים וזכויות אדם, אנו מחויבים לקדם שקיפות". הם אפילו פרסמו דו"ח שקיפות ואחריות שנתי.

קבוצת NSO גם מייצרת תוכנות ריגול שיכולות לפרוץ לטלפונים סלולריים ללא הסכמת המשתמש. בעוד שב-NSO טוענים שהם מוכרים את הטכנולוגיה אך ורק לממשלות כדי להילחם בטרור, פרסומים מראים שמשטרים טוטליטריים משתמשים בה למטרות אפלות יותר.

כל זה הביא לכך שממשל ביידן הציב את קבוצת NSO ברשימה השחורה של חברות בארצות הברית. להיות ברשימה הזו פירושו גישה מוגבלת לרכיבים וטכנולוגיה בארה"ב הדורשים אישור ממשלתי. המשמעות היא גם פגיעה אנושה במוניטין, שכן חברות רבות ימנעו מעשיית עסקים עם ישויות רשומות כדי להימנע מהסיכון והעלויות של ניתוח משפטי מורכב.

כעת NSO פחות אטרקטיבית לעובדים ולמשקיעים. מדיניות אחריות תאגידית אמיתית וקוד אמין עשויים היו לעשות כאן את ההבדל.

אז איך לא לעשות גרינוואש?

חברות רבות משתמשות במונחים כמו "בר קיימא" או "מכליל". השאלה האמיתית היא מה בעצם מיושם. האם הם עומדים מאחורי ההצהרות האלה או שהם רק עושים גרינוואש? מכיוון שלגרינוואש יכולות להיות השלכות חמורות, הנה שלוש דרכים להימנע משגיאה זו.

כנות ושקיפות

פיצוי באמצעות מעשה בר קיימא אחד על פרקטיקות אחרות שאינן בנות קיימא אינו פתרון. אנשים מעריכים כנות, ובעקבותיה מגיע אמון, ואז גם לקוחות נאמנים.
הקפידו לפרסם עובדות ברורות ונגישות ולא מעורפלות ומחוץ מהקשרן. להכיר בתחומים בעייתיים בהתנהלות החברה ובדרכים לשיפור. גישה כזו תגרור אמפתיה של לקוחות, והם יעריכו את האומץ שלכם ואת הכיוון החדש.

לגו התחייבה ב-2015 להוציא 150 מיליון דולר על מאמצי קיימות ב-15 השנים הבאות. המטרה שלהם היא לייצר את כל לבני LEGO מחומרים ברי קיימא עד 2030, למרות שב-2015 הם השתמשו רק ב-2%. מה שיפה בגישה של LEGO הוא שהם לא רק שקופים לגבי התוכניות שלהם אלא גם כנים לגבי החסרונות הנוכחיים שלהם.

להיות שקוף במקומות שבהם המותג שלך בדרך להשגת מטרותיו חשוב מאוד לבניית נאמנות למותג עם הלקוחות שלך.

אישורים לאותנטיות

למרות שאתה עשוי לפרט את המאמצים שלך באתר האינטרנט של המותג שלך, יש תקנות קפדניות לגבי סימון מוצרים וחבילות. שימוש במונחים כמו "ניתן למיחזור" או "ידידותי לסביבה", אם אינם נכונים, יכול אפילו להיות בלתי חוקי. הולכת בעלי העניין שלכם שולל עם האיורים שלכם של כרי דשא ירוקים ושמים בהירים לא תהפוך אתכם לגיבורי על סביבתיים בן לילה. ואתם עלולים לאבד לגמרי את התמיכה של הקהל המודע לסביבה.

הצרכנים יבטחו יותר בטענות הקיימות שלכם אם למותג שלכם יש את ההסמכה הירוקה הנכונה. אישורים אלה יאפשרו לכם לגבות את טענות הקיימות בראיות ויקלו על צרכנים מונעי קיימות לבחור את המותג שלכם על פני המתחרים. Win-win.

אסטרטגיית קיימות

פיתוח אסטרטגיה הוא המפתח בפעולה להפיכת העסק שלך בר-קיימא יותר. בדיוק כפי שחברה תעשה עם התוכנית העסקית שלה.

שלבו באופן פעיל אחריות תאגידית ויעדים ברי-קיימא מדידים ביעדים האסטרטגיים של החברה.

– ערבו את בעלי העניין – ככל שיותר אנשים יהיו חלק מאסטרטגיית ה-SDG שלכם, כך היא תהיה בעלת השפעה רבה יותר. שאלו את דעתם והתאימו את סדרי העדיפויות בהתאמה.

– בקשו משוב – נקודת מבט מבחוץ על האופן שבו החברה שלך נתפסת שווה זהב.

– הצגת מחויבות ומעורבות בנושאי סביבה ברמות שונות של החברה שלכם מראה על רצינות בהשגת המטרה. זה נעשה על ידי שיתוף של כל רמות העובדים בחברה.

לסיכום

קיימות היא יותר ממגמה חולפת, ואנו רואים את השינוי מגיע. ניתן לראות שיותר ויותר לקוחות מעדיפים מותגים, שהם רואים בהם ידידותיים לסביבה תוך חרם על חברות שלא עומדות בציפיות שלהן.
ועדיין, מדוע חברות עדיין עוסקות בגרינוואש? בעיקר כי זה נתפס כקל יותר מאשר רפורמה אמיתית ומעמיקה. הרצון של הצרכנים לטפל במשבר האקלים ברמה האישית גורם להם להאמין וליפול לפח הזה. ניתן להשתמש בקלות במונחים כמו "Net Zero" ו-"SDGs" לגרינוואש.

אל תהיו אחד מהם. הקדימו את המתחרים על ידי שמירה על שקיפות לגבי הפעילויות שלכם והכללת קיימות בערכי הליבה של המותג שלכם. 

הפרס יהיה נאמנות בעלי העניין שלכם לטווח ארוך.