מחסן

Designed by Unsplash

עידן חדש של אוטומציה אינטרלוגיסטית מואצת

השילוב המצער של ברקזיט יחד עם הקורונה הייתה השפעה עצומה על עסקים ברחבי העולם, שנאלצו להעריך מחדש את אופן פעולתם בשטח שאינו מפותח.

מצב זה הציב אתגרים רבים במהלך 18 החודשים האחרונים אך, למרבה המזל, גם הזדמנויות רבות עם צמיחה חסרת תקדים של מסחר אלקטרוני במהלך הסגר וכניסת לקוחות חדשים והכנסות בלתי צפויות.

עסקים בייצור ולוגיסטיקה בפרט נכנסו לעידן חדש שבו אוטומציה לוגיסטית בתוך המחסן וטכנולוגיות רובוט ניידות אוטונומיות (AMRs) הופכות להיות דבר שבשגרה, אך האם זה העתיד שלנו או שמא אנו מסכנים את עצמנו בכך שאנו שמים יותר מדי אמון בטכנולוגיה מוקדם מדי?

ביוני 2021 הזמינה Guidance Automation מ Sapio Research לבצע סקר אשר יחקור את חשיבות האוטומציה האינטרלוגיסטית כולל את תפקידם של AMR בתוך חברות שיש להן מחסן, ליקוט, ייצור או הפצה. המחקר העריך הן מודעות והן ביטחון בטכנולוגיה מסוג זה, דרישה לאוטומציה, תוכניות אימוץ וההשפעה שיש לה על העובדים.

ד"ר פול ריברס, מנכ"ל Guidance Automation סבור כי למרות שיש התלבטויות בקרב אחדים לאוטומציה, החברות מתחילות להכיר בצורך לבודד את עסקיהן מפני הפרעות עתידיות. הוא טוען שיש תיאבון לאוטומציה, אם כי בזהירות וזה ניכר באמצעות תוצאות הסקר כאשר כמעט כ75%  מהנסקרים ציינו שיש להם תוכניות להשקיע בשנה הקרובה.

האצה לאחר הקורונה

התוצאות מראות שעסקים הושפעו בעיקר מ- COVID-19 ולא מהברקזיט, כאשר 25% מהחברות אישרו שהמגפה האיצה את תוכניותיהן לפרוס אוטומציה. יותר ממחצית (54%) מכירים גם בהשפעה שיש לאוטומציה על הפיכת מקומות העבודה לבטוחים יותר לאחר הקורונה.

יותר משליש מהעסקים ראו עלייה בביקוש הלקוחות בשל המגיפה אך למעשה מזהים את האתגרים התפעוליים העומדים בפניהם ככוח המניע לקראת פריסת אוטומציה. כמעט מחצית מהנשאלים הסכימו שהתרחקות חברתית הפכה את תהליכי התהליכים הידניים ללא מעשיים; עם הרבה עובדים שעובדים עכשיו בבית, עסקים נאלצו גם לאמץ טכנולוגיה כדי לאפשר בבטחה דרך עבודה חדשה זו.

ישנם מספר עצום של יתרונות לאוטומציה. רבים מאמינים כי יישום מכשירי AMR יוריד גם את עלויות התפעול, יגדיל את הפרודוקטיביות ויפחית טעויות איסוף/אריזה.  35% מאנשי המסחר והקמעונאות מצפים ליהנות ממילוי הזמנות מדויק יותר, מה שמדגיש את החשיבות של מענה לצרכי הלקוח בפעם הראשונה כדי למזער את עלויות ההחזרות היקרות.

עסקים רבים נזהרים מאוד בהתרחבות ובהשקעה באקלים הנוכחי, ובוחרים לשבת ולחכות בתוך חוסר הוודאות שהובילה מגפת הקורונה. עם זאת, הדבר אינו נכון עבור הרבה עסקים בייצור ולוגיסטיקה שיש להם השקפה חיובית להשקיע כסף באוטומציה כאשר מחצית מצפים לתשואה על השקעתם. ייתכן שהסיבה לכך היא שעליית המכירות של אותם עסקים במהלך המגיפה, מאפשרת להם להשקיע בתהליכים העסקיים שלהם מוקדם מהצפוי.

התנגדות לשינוי

אף שהאמון בערך האוטומציה גבוה, המחקר חושף גם מספר תפיסות מוטעות העלולות לערער את האימוץ.

מה הם הגורמים, שעוצרים רבים מלעבור לעולם האוטומציה?

ישנה סוגיה שנויה במחלוקת של החלפת 'פונקציות אנושיות' מסוימות באוטומציה, במיוחד רובוטיקה. יש הרבה דיונים על אובדן משרות עובדים, על האפשרות לתהליכי אוטומציה לא מספקים, כאשר לא נלמדים תהליכי עבודה ספציפיים ואמונה נפוצה שמדובר בתרגיל להורדת עלויות.

למעשה, תוצאות הסקר מראות תחזית שונה:  קצת יותר ממחצית (54%) מהעסקים צופים כי לאוטומציה תהיה השפעה חיובית על עובדי המחסן או מפעל הייצור. אלה כוללים עבודה ידנית פחות חוזרת ומאומצת (49%), מתן אפשרות לעובדים להתמחות (39%) ועל ידי הפחתת ההסתמכות על פעילות ליקוט גופנית, גמישות בתוך העסק מוגברת ומתן הקלה לצוות העובד מדי (40%).

יתרון נוסף הוא יותר אפשרויות לשיתוף עבודה ועבודה במשרה חלקית, משיכת מאגר משאבים מגוון יותר, שיכול לסייע בפתרון המחסור בגיוס.

באופן מפתיע, חברות רבות מתאפקות בכל הנוגע לאימוץ אוטומציה עקב הערכת יתר כמה זמן יידרש לפרוס את האוטומציה בתוך העסק שלהן. בעוד שחברות שמשתמשות ב- AMR מאשרות שהפרויקט כולו לוקח כ -20 חודשים, אלה שטרם יצאו לפרויקט מצפות שייקח לו 25% יותר לאחר 33 חודשים – ציר זמן שעלול להרתיע השקעה.

יתר על כן, 38% מהחברות דואגות למחסור בצוות מיומן לתחזוקת המערכות האוטומטיות ומהיקף ההשבתה הנדרש

סיכום

לאחר 18 חודשים של מהפך גלובלי יוצא דופן, עסקים בכל גודל ממקדים מחדש, בונים מחדש ומתאימים אתגרים חדשים. למרות שרק אחד מכל עשרה ארגונים משתמשים כיום ב- AMR, המודעות ליתרונות שלה גדלה במהירות ועסקים מתחילים לאמץ אוטומציה בין אם מבחירה ובין אם מהכרח.

אז איך נראה העתיד של האוטומציה האינטראלוגיסטית? הנתונים הסטטיסטיים מראים כי 68% מהחברות מתכננות להשקיע בששת עד 12 החודשים הקרובים והקונצנזוס הכללי הוא שאוטומציה היא חלק בלתי נפרד מהעתיד שלנו, כאשר 73% מציינים כי אוטומציה אינטרלוגיסטית היא קריטית להצלחה עסקית. ברור שאנו עוברים לשלב חדש של אוטומציה מואצת שבה בני אדם ורובוטים עובדים יחד .