מקלדת עם אייקון של עגלת קניות

Designed by Pixabay

בניית אתר מסחר אלקטרוני לעסק - למה ואיך?

אתר מסחר אלקטרוני מאפשר ללקוחות לרכוש שירותים ומוצרים באופן דיגיטלי. חוויית משתמש ידידותית וחיובית בדרך כלל מעודדת קנייה, ולכן רצוי לבנות אתר שמעודד רכישה מהירה, נוחה, ופשוטה.

חווית הקניה באתר מסחר היא בדיוק כמו בחנות פיזית רגילה: ישנה קניה שהיא קניה רגשית וישנה קניה פונקציונאלית, ולכן חשוב לבנות את האתר בהתאם לסוג הקניה שאותה חפצים להשיג.

מה זה אתר סחר?

אתר סחר הוא למעשה פלטפורמת מסחר דיגיטלית, אשר מאפשרת רכישה דרך האינטרנט באמצעות מגוון רחב של מכשירים, כגון מחשבים, לפטופים, טאבלטים, וסמארטפונים. למעשה האתר שלכם פתוח 24/7 לקניות וזאת ללא שעות נוספות לעובדים.
האתר למעשה מאפשר זמינות ללקוח, שאף סניף פיזי לא מסוגל להעניק .

אתר הסחר נבנה במטרה לשרת את התהליכים העסקיים של כל עסק ועסק.
ארגונים שמוכרים שירותים דיגיטליים שונים מארגונים שמוכרים קוסמטיקה או ציוד לגינה, ולכן כל אתר סחר צריך לשקף את התהליכים הארגונים שקיימים אצלו בארגון . 

אתר סחר בנוי בדרך כלל מכמה אזורים מרכזיים, כגון:

– עמוד הבית: מציג מידע על המותג, מוצרים נבחרים, ומבצעים

– תפריט ראשי: מציג קטגוריות מוצרים, עגלת קניות, ועמוד מבצעים

– עגלת קניות: מציגה את מוצרים שנבחרו לרכישה על ידי הגולש.ת

– אזור רכישה: מציג אפשרויות תשלום, כגון סליקת אשראי או ארנקים דיגיטליים

המעבר בין האזורים השונים בחנות האינטרנטית חייב להיות מתוכנן בקפידה, בדיוק כפי שהוא מתוכנן בחנות פיזית, וניתן להציע באמצעות חלונות קופצים מבצעים, מוצרים משלימים ו/או רלוונטיים ועוד.

מה ההבדל בין אתר סחר ובין אתר תדמית?

באתר תדמית יש מעט עמודים (ולעיתים עמוד אחד בלבד), כולל עמוד ״אודות״, עמוד ״שירותים״ או ״מוצרים״, אזור ״בלוג״ או ״מגזין, ועמוד ״יצירת קשר״. אתר תדמית הוא אתר פשוט שמהווה מעין כרטיס ביקור דיגיטלי.

באתר סחר יש את אותם עמודים שיש באתר תדמית, פלוס עשרות ואף מאות עמודי מוצר.
בכל עמוד מוצר יש תמונה, מפרט של המוצר, מחיר, כמות זמינה במלאי, זמן אספקה, ופרטים נוספים שמאפשרים לגולשים להחליט אם לרכוש את המוצר או לא.
רצוי לוודא שכל הפרטים נכונים, על מנת לייצר חוויית רכישה חיובית ולמנוע תלונות.

מדוע כדאי להקים אתר סחר?

בעשור האחרון, עסקים ומוסדות רבים עברו תהליכי דיגיטציה והיום לרובם יש אתר תדמית, אך למעט עסקים יש אתר מסחר למרות יתרונותיו המובהקים. 

– אתר סחר מאפשר למותגים לשווק מוצרים ושירותים לקהל יעד גדול:
בעוד שחנות פיזית מאפשרת רכישה אך ורק ללקוחות נוכחים בסניף, אתר סחר מאפשר רכישה לכל לקוח.הבעל.תחיבור אינטרנט. 

– לאתר סחר יש פוטנציאל מכירות בינלאומי:
אתר סחר מאפשר להציג את המותג לשווקים חדשים. כמובן,לפני שיוצאים לשוק חדשיש לבדוק היתכנותולעשות לוקליזציה, על מנת לוודא ששפת האתר ועיצובו מותאמים לשוק ברמה התרבותית. 

– באתר סחר ניתן לבצע רכישה ללא מגע:
ניתן לצפות במוצרים באתר, לאסוף אותם לעגלת קניות דיגיטלית, לבצע רכישה באתר, ולקבל את המוצרים בבית או בנקודת איסוף.
כל חוויית הרכישה מתבצעת באתר עצמו. ללא מגע.

– אתר סחר עוזר למותגים למכור יותר:
אתר סחר זמין מכל אזור גיאוגרפי (בהינתן ואין מגבלות סחר בינלאומיות), מכל מכשיר, ובכל שעה (אם האתר לא שומר שבת).
נגישות ברמה כזו מאפשרת להגדיל את טווח הזמנים והאזורים בהם המוצרים מוצעים למכירה ובכך להגדיל את נתח המכירות הכללי.

איך מקימים אתר סחר?

תהליך בניית אתר סחר הינו מורכב, תלוי עסק, ותלוי מגזר עסקי.
7 אלמנטים חשובים שיש לתכנן מראש לפני בניית האתר: 

1 – סוג הפלטפורמה:
יש המון פלטפורמות שמאפשרות בניית אתר סחר, כל אחת מציעה יתרונות ייחודיים:
פלטפורמתWordPress, למשל, בנויה על ממשק קוד פתוח ומאפשרת בניית כל סוג של אתר, כולל אתר תדמית, אתר פורטפוליו, ואתר סחר, אך זו לא פלטפורמה ייעודית למסחר. פלטפורמת Shopify, לעומת זאת, נבנתה במיוחד לבניית אתרי מסחר, ולכן כל הפיצ׳רים מותאמים ליצירת חוויית רכישה דיגיטלית.

2 – מערכות מידע והתממשקות:
לפני בחירת הפלטפורמה, חשוב לבדוק האם הפלטפורמה יכולה להתממשק עם מערכות המידע של העסק. במידה ומערכות המידע הקיימותלא תומכות בקבלת הזמנות מהאתר, יש ליצור תהליכים שמחברים בין האתר למערכות העסק.

3 – ניהול מלאי ומשלוחים:
חשוב לתכנן כיצד ינוהלו המשלוחים שמבוצעים באתר הסחר, ולבחור במערכות שיכולות להתממשק עם האתר ועם המערך הלוגיסטי. 

רצוי לייצר תהליך יעיל, כדי למנוע מצבים בהם הזמנות ״נופלות בין הכיסאות״ או מצבים בהם באתר כתוב שיש מלאי אך בפועל המוצר אזל. חשוב לכתוב מראש תקנון החזרות וזיכויים, ולהציג מידע זה בבירור.

4 – מעקב שביעות רצון:
בעת תכנון האתר, כדאי להחליט אם יבוצע מעקב אחר שביעות הרצון של הלקוחות והגולשים. במידה וכן, יש לבנות מערך איסוף מידע, להכין תקנון פרטיות שמאפשר לגולשים לאשר או לסרב לאיסוף נתונים, ולהתממשק עם מערכות למעקב שביעות רצון.

5 – שטח נדל״ן:
כמו שחנות פיזית תופסת שטח נדל״ן פיזי, חנות סחר תופסת שטח נדל״ן דיגיטלי. לפני שרוכשים אחסון דיגיטלי, יש לבצע הערכה ולבדוק מהי כמות המוצרים שצפויה להיות באתר ומהי כמות הגולשים שצפויה להגיע לאתר. יש לרכוש שטח אחסון לפי הערכה זו.

6 – עיצוב פנים:
כדאי ליצור לאתר שפה ויזואלית של שתואמת גם את המיתוג של העסק וגם את קהל היעד. אתר סחר ללקוחות B2C, למשל, לא יעוצב אותו הדבר כמו אתר שפונה ללקוחות B2B. לשני קהלים אלו יש צרכים והרגלי רכישה שונים, ולכן כדאי ליצור מעטפת ויזואלית ופונקציונלית שמייצרת חוויית רכישה רלוונטית. 

7 – אפשרויות רכישה:
באופן כללי, ניתן להוסיף לאתר סחר שלל אפשרויות רכישה, כגון אמצעי סליקת אשראי, תשלום טלפוני, ופתרונות רכישה דיגיטליים כגון PayPal, Google Pay, Apple Pay, ועוד.

איך לבחור פלטפורמה מתאימה?

2 אלמנטים חשובים שיעזרו לכם לבחור את פלטפורמת המסחר שמתאימה לעסק שלכם: 

– קהל היעד:
פלטפורמות שונות משרתות לקוחות שונים. לפני שניגשים לבנות אתר מסחר, כדאי לסגמנט קהל יעד ולבחור את פלטפורמת הסחר המתאימה והמשתלמת ביותר לעסק. 

אמזון, למשל,זו פלטפורמה מאוד נגישה אך מגיעה עם עמלות מכירה גבוהות (עד 30%). פלטפורמות כמו WordPress, Shopify, ו-Magento מגיעות עם עלויות פיתוח, עמלות סליקה, וייתכנו גם עמלות מכירה, אך מאפשרות להגיע לקהלים רבים. פלטפורמות כמו קונימבו ו-e-shop פונות ללקוחות בארץ.

– התממשקות:
במידה ויש מערכות מידע קיימות, כגון ERP/CRM, כדאי לבחור פלטפורמה שיכולה להתממשק עם המערכות באופן קל ופשוט.

נוסף על כך, רצוי לוודא שהפלטפורמה מציעה פיצ׳רים שמתאימים לתשתית העסקית. פיצ׳ר קיים שמאפשר ניהול מכרזים בין ספקים שונים, למשל, יכול להוריד משמעותית את עלויות הפיתוח.
חשוב לוודא שקיים API (ממשק תכנות יישומים – Application Programming Interface) לפלטפורמה הנבחרת שהיא תומכת בתהליכים הארגוניים שלכם. 

לסיכום:

הקמת אתר סחר אומנם נראית קלה ופשוטה, אך בפועל זהו תהליך מורכב שמצריך תכנון מדוקדק ומדויק. אתר סחר צריך לייצר חוויית משתמש נוחה ופשוטה, וגם לענות על הצרכים העסקיים והתקציביים של המותג.
ברגע שהאתר נוח ונגיש ללקוחות והתהליכים הארגוניים יעילים ומתוקצבים, אתר הסחר יכול לעזור לעסק להגדיל את נפח המכירות ולהיכנס לשווקים חדשים.