Photo by Ronise daluz on Unsplash

תרבות אכילה במקומות עבודה

בישראל כיום 1 מכל 4 מבוגרים מתמודד עם עודף משקל ו/או השמנה, האם העובדים היו רוצים לקבל אוכל טעים ובריא בעבודה?

בהחלט כן!

נושא התזונה והכושר נמצא בשנים האחרונות בסדר עדיפות גבוה מאד.

כולנו רואים ושומעים אנשים שדנים יומיום בדיאטה האחרונה שהם עושים, ברכיבת האופניים בשבת ובריצת הבוקר שהם עשו.

מקום עבודה יכול לסייע לעובדיו לעשות בחירות חכמות במה אני מכניס לגוף שלי וכמה אני פעיל ביומיום. זה יכול להיות חלק חשוב מהערכים והתרבות של מקום העבודה.
כאשר אנחנו מעודדים אכילה בריאה ואורח חיים פעיל אנחנו:

מפחיתים סיכון לתחלואה לבבית ומספר סוגי סרטן

משפרים את מצב הרוח, האנרגיה והדימוי העצמי 

מסייעים להורדת סטרס וחרדה

מעניקים הזדמנות לזמן מהנה עם חברים לעבודה ובני משפחה

אז כיצד ניתן לעשות זאת?

YOU ARE WHAT YOU EAT, כלומר: אני זה תוצאה של מה שאני אוכל. מה שאני אוכל במהלך היום, משמש אותי אחר כך בבנייה מחודשת של חומרים לצורכי הגוף.
אם נכניס אבני בניין טובות: ירקות, פירות, בשרים, ביצים, דגים, אגוזים למיניהם, שמן זית, טחינה, אבוקדו, חמאה, הגוף יוכל לבנות מבנים בריאים ואיתנים.
אם נכניס אבני בניין בעייתיות, כמו, מזון עתיר בסוכר, חטיפים, שתייה מתוקה, מזון מעובד, מזון המכיל מרגרינה, אז המבנים יהיו חלשים ובעלי פוטנציאל לייצר פגיעות בטווח הארוך.

המלצה ראשונה למקומות עבודה, אם אתם מחזיקים אוכל בארונות או בישיבות, תדאגו להביא מזון בריא לעובדים: ירקות חתוכים, פירות טריים, תמרים, אגוזים למיניהם, כריכונים מקמח מלא.

מדובר בעלות גבוהה יותר על אוכל, כי הרבה יותר זול לקנות עוגיות, קרקרים ובייגלה, ומנגד, עובד שאוכל בריא, יהיה בריא , יפסיד פחות ימי עבודה על מחלה, ירגיש שמקום העבודה משקיע בו ודואג לו.

בשנת 2020 הגיע הזמן להיפטר מתרבות העוגות, עוגיות, בורקסים, לחם לבן, מיצים, תוססים וכל המזונות שרק מחלישים את גוף האדם, את מערכת החיסון ואינם יוצרים תחושת שובע.

יחד עם זה, אנחנו לא רק תוצאה של מה שאנחנו אוכלים, אנחנו גם מושפעים מאד ממתי אנחנו אוכלים.
במקומות עבודה רבים מאד, מקובל לעבור מישיבה לישיבה בלי לתת זמן להפסקת אוכל בשום שלב.

התוצאה היא אנשים שמגיעים לתחושת רעב מאד גבוהה, ירידה בריכוז, עלייה בהורמוני הסטרס, עצבנות, חוסר סבלנות וכשכבר מתפנים לאכול, בוחרים באכילה של מזון מהיר ומעלה אנרגיה ,כמו: ממתקים, קפה, נשנושים של חטיפים מלוחים, קרקרים, בייגלה, עוגיות ועוד.

המלצה שנייה, צרו חלון של חצי שעה ביום בהם אין ישיבות.
בחלון הזה תוכלו לשבת לאכול לבד או ביחד לארוחה טובה ומזינה: סלט עם תוספות, מנת בשר/דג/פרגיות/צמחוני עם ירקות בכל צורה, וכד'.
התוצאה תהייה צוות עובדים רגוע יותר, מרוכז, יצירתי, בריא וסבלני.

תועלת חשובה מאכילה משותפת היא שיפור בעבודה הצוות: במחקר שפורסם ב-2015 מצאו כי כבאים שאכלו יחד ארוחות צהריים במהלך יום עבודה, הפגינו עבודת צוות טובה יותר לעומת אלו שאכלו לבד.
החוקרים העריכו שאכילה משותפת מעוררת תחושת אינטימיות בין העובדים, שזולגת גם לשעות העבודה.

יחד עם זה, אם בירידה במשקל אתם עסוקים כרגע, תשקלו לשבת ולאכול לבד. במחקר שבדק אכילה לבד לעומת אכילה משותפת, נמצא כי אנשים שאכלו בחברותא, צרכו בין 29%-48% יותר. הסברה היא שמדובר בארוחות ממושכות יותר, המובילות לצריכה מוגברת של מזון.

לבסוף, המלצה שלישית, עודדו תנועה בשעות העבודה.
הרבה אנשים יכולים לבלות שעות על גבי שעות מול המחשב שלהם ללא לנוע.
עודדו את העובדים ע"י שילוט, פרסים, תחרויות לעלות ולרדת מדרגות במקום שימוש במעלית, לקום פעם בשעה ולעשות סיבוב בקומה, לספור צעדים ביום העבודה ולראות כיצד אני מצליח ללכת כל שבוע יותר ועוד.