senivpetro on freepik.com

נאום מעלית – המדריך המלא להציג את עצמך

נאום מעלית הוא כלי קריטי שכל מחפש עבודה חייב להצטייד בו, הוא נבנה לאחר תהליך המיקוד שכל מחפש עבודה צריך לעשות כשלב ראשון.
כל מי שמחפש עבודה צריך להפיץ את העובדה שהוא מחפש עבודה. נאום מעלית מאפשר הפצה רחבה. ככל שהתפוצה שלך תהיה רחבה יותר כך ניתן להגיע ליותר מעסיקים פוטנציאלים. בדרך זו יפתחו בפניך הרבה יותר משרות רלוונטיות עבורך וזו הדרך להגיע לעבודה ראויה עבורך כמה שיותר מהר.

מה זה “נאום מעלית” ?
“נאום מעלית” הינו מושג ישן ומוכר בעולם העסקים. אני ייבאתי אותו לעולם מחפשי עבודה והוא זוכה לתגובות נהדרות מכל מי שאימץ אותו. חשוב לי שכל מחפשי העבודה יכירו את “נאום המעלית”, וישתמשו בו על מנת לייצר דרך אפקטיבית וקצרה יותר למציאת עבודה. במאמר זה אספר מה זה נאום מעלית , איך מיצרים נאום מעלית, ואיך ואיפה כדאי להשתמש בו.

נאום מעלית הוא ההצגה שלך. הצגה משובחת מייצרת תהליך איכותי וקצר הרבה יותר. כפי שכבר סיפרתי, נאום מעלית הגיע מעולם העסקים. באנגלית קוראים לו: Elevator Speech או Elevator pitch. הוא נולד בשנות השמונים כשיזמי הייטק צעירים ניסו להשיג מימון למימוש המיזמים שלהם. הם איתרו את בעלי ההון הרלוונטיים ולכדו אותם במעליות, כשלרשותם זמן קצר מאוד לעניין את בעל ההון במיזם שלהם. המטרות שלהם היו: לספר בקצרה על המיזם שלהם, לעניין מאוד את בעל ההון ולהשיג פגישה איתו.

אז איך כל זה קשור למחפשי עבודה?
בתחילת עבודתי כיועצת למחפשי עבודה נזכרתי בנאום המעלית. זה היה בשנת 2016. באותם ימים למחפשי עבודה היה כלי אחד – קורות חיים. היה לי ברור שכדי להגיע למקסימום הזדמנויות נדרש כלי נוסף, ואימצתי את נאום המעלית לעולם של מחפשי עבודה. כתבתי על הנושא הרבה והיום מחפשי עבודה רבים מבינים שהם נדרשים להצטייד בנאום מעלית בתהליך של מציאת עבודה. מחפשי עבודה חייבים להפיץ את המסר שהם מחפשים עבודה אך המטרה החשובה (וזו שפעמים רבות נשכחת) היא לרתום את אותו אדם לעזרתם. מטרתך בשימוש בנאום המעלית היא לקדם ולמנף את התהליך שלך במציאת עבודה.

Photo by Doran Erickson on Unsplash

העזרה יכולה להיות באמצעות מידע על תפקידים רלוונטים עבורך, ארגונים שכדאי לך לפנות אליהם, אנשי קשר שעשויים לעזור לך. אותו אדם עשוי לעיתים לקשר אותך, לקצר עבורך תהליך מיון, להמליץ עליך למעסיק פוטנציאלי ולקדם אותך על פני מועמדים אחרים ועוד. התוצר של נאום המעלית מוכח- בעזרתו ניתן להגיע להרבה יותר הזדמנויות תעסוקתיות! איך ואיפה כדאי להשתמש בנאום מעלית:

1איתור רשימת אנשים אליהם נכון לך לפנות
איתור ויזום – לכל מי שמחפש עבודה יש אנשי קשר, שכדאי לו לפנות אליהם. אנשי הקשר יכולים להיות בני משפחה, חברים, אנשים ממקומות עבודה קודמים, בעלי משרות בכירות, אנשים מקושרים, כאלה העובדים במקום עבודה אטרקטיבי ועוד.

2מינוף הזדמנות ספונטנית
מינוף הזדמנות ספונטנית– כדאי לכל מי שמחפש עבודה לזהות הזדמנויות הנקרות בדרך ולמנפן, וזאת במקביל לתהליך של איתור ויזום. ההזדמנויות יכולות להיות בכל מקום, עם אנשים מוכרים או עם כאלה שבמקרה נתקלת בהם. אנשי קשר מהסוג הזה ניתן לפגוש באירועים משפחתיים/ חברתיים, בתור לרופא, בגן השעשועים, בתור בסופרמרקט ועוד. בדרך זו ניתן להגיע להמון אנשים, הרבה יותר מרשימת אנשי הקשר אליהם היית פונה באופן יזום. מחפשי עבודה שאימצו את הדרך הזו, פנו כמעט בכל מקום כמעט לכל אחד, וכך הגיעו להרבה יותר הזדמנויות תעסוקתיות רלוונטיות עבורם, ודרכם למציאת עבודה ראויה התקצרה מאוד!

איך מייצרים “נאום מעלית” ?

נאום מעלית מחולק לשלושה חלקים:
1. מה אתם מציעים
2. מה אתם מחפשים
3. רתימה

בטרם אפרט על שלושת החלקים, חשוב לציין כי הפניה תהיה שונה ומותאמת לסוג הקשר שיש לך עם האדם, הסבלנות שיש לאותו אדם בשיחה איתך, הניסיון שלו ורמת המוטיבציה שלו לעזור. בהתאם נאום המעלית שונה באורכו ובעומקו.

1פתיחה – בפניה באופן יזום לאיש קשר, כדאי לייצר פתיחה מעניינת, שונה כזו שפותחת לב ואולי אפילו מלטפת אגו, ובטח שלא לפנות באופן בנאלי ומשעמם כגון- “התקשרתי אליך כי היום אני מחפש עבודה”, אפשרות גרועה נוספת- “אני פונה אליך כי אני זקוק לעזרה במציאת עבודה ואולי תוכל לעזור לי…”.

הפתיחות המעניינות יכולות להיות מאוד שונות ומאוד מגוונות, ואתן כמה דוגמאות: “נתקלתי אתמול במאמר שפרסמת שבזכותו הבנתי ש…והוא גרם לי להרים לך טלפון…”, “החלטתי לפנות אליך כי אני יודעת שאתה מכיר היטב את תחום הקמעונאות ואני משוכנעת שתוכל לתת לי כמה עצות נפלאות…”, “אתמול שוחחתי עם אורלי (שאותה היא מכירה) והיא סיפרה לי שקודמת לתפקיד אחר. אז ראשית אני מברכת אותך על התפקיד החדש…”. כמובן, שפניה לאנשים שאיתם מרגישים נוח הרבה יותר קלה ופשוטה. אם ממנפים הזדמנות ספונטנית המעבר לגוף המסר הוא חלק מהשיחה ולא דורש פתיחה מיוחדת.

2גוף המסר– גוף המסר חייב לכלול מה מציעים ומה מחפשים. המסר חייב להיות תמציתי, ברור, מכיל מידע חשוב בעיני מעסיק פוטנציאלי, וכזה שניתן יהיה לזכור אותו. חשוב למצוא את הדברים המייחדים אותך מול מועמדים המקבילים לך, וזה יכול להיות הניסיון, הידע, הכישורים ואפילו תכונות האופי המיוחדות שלך.

3סיום– הסיום חייב לכלול רתימה. בלי הרתימה נאום המעלית אינו שווה מאומה! הרתימה יכולה להיות בקבלת מידע על תפקידים רלוונטים עבורך, במידע על ארגונים שלא חשבת עליהם ואנשים נוספים אליהם כדי לך לפנות. כמובן שהרתימה יכולה להיות עזרה ממשית שתקדם אותך מול אנשי קשר נוספים, פתיחת דלתות בארגונים נחשקים ועוד. הרתימה תהיה מותאמת לרמת הקשר ביניכם וברמת המוטיבציה של אותו אדם לעזור לך.

חשוב לדעת, שזה לגמרי לא פשוט לייצר נאום מעלית, ואנשים מקדישים לזה הרבה זמן ומאמץ, אך התוצר של נאום מעלית מעולה שווה כל מאמץ. נאום המעלית חייב לצאת ממך באופן קולח, שוטף ואותנטי עבורך. כדאי לנסות את נאום המעלית מול אנשים קרובים אליך ולבדוק מה זוכרים מכל מה שאמרת, איזה מסרים עוברים ואיזה לא, מה נשמע טוב ומה לא כל כך. בעזרת המשוב ניתן לשפר את נאום המעלית עד שיתקבל נאום מעלית הכי טוב שיכולת לייצר. נאום המעלית שלך ישמש אותך לאורך כל הדרך- מפתיחת הדלתות, בראיון עבודה, במבחני המיון ועד לקבלת התפקיד הראוי. נאום מעלית נפלא ייצר עבורך תהליך אפקטיבי וקצר הרבה יותר.

לסיום, אני יודעת שרבים מתקשים לייצר נאום מעלית. אם הקושי הזה פוגש גם אותך, אני מציעה לא לוותר עליו ולפנות לעזרה מקצועית לבניית נאום מעלית.

חשוב לדעת, שזה לגמרי לא פשוט לייצר נאום מעלית, ואנשים מקדישים לזה הרבה זמן ומאמץ, אך התוצר של נאום מעלית מעולה שווה כל מאמץ.
נאום המעלית חייב לצאת ממך באופן קולח, שוטף ואותנטי עבורך.
כדאי לנסות את נאום המעלית מול אנשים קרובים אליך ולבדוק מה זוכרים מכל מה שאמרת, איזה מסרים עוברים ואיזה לא, מה נשמע טוב ומה לא כל כך. בעזרת המשוב ניתן לשפר את נאום המעלית עד שיתקבל נאום מעלית הכי טוב שיכולת לייצר.
נאום המעלית שלך ישמש אותך לאורך כל הדרך- מפתיחת הדלתות, בראיון עבודה, במבחני המיון ועד לקבלת התפקיד הראוי.
נאום מעלית נפלא ייצר עבורך תהליך אפקטיבי וקצר הרבה יותר.

לסיום, אני יודעת שרבים מתקשים לייצר נאום מעלית. אם הקושי הזה פוגש גם אותך, אני מציעה לא לוותר עליו ולפנות לעזרה מקצועית לבניית נאום מעלית.