Photo by Brandon Morgan on Unsplash

הסתגלות לחדשנות משבשת בעידן הדיגיטלי

רעיונאות הינה תהליך גיבוש הרעיון הראשוני. תהליך יצירתי, המחייב הבנה עמוקה של הסביבה והשפעותיה עלי.
הרעיון הראשון, הניצוץ ההתחלתי מתרחש כאשר היזם מרגיש חוסר התאמה בין צורך ממוקד שיש לו או לאדם מוכר אחר [יכול להיות לקוח, חבר, או עמית בעבודה] לבין הפתרונות המצויים סביבו.

חוסר ההתאמה הזה מוליד אצל היזם, ואני מדגיש יזם, שכן לא כל אחד מוכן להתחבר לסוג רגש "לא נוח" שכזה.

רובינו נשאיר את המצב הקיים בלי לנסות ולשנות, כי רב בני האדם ממש לא אוהבים שינויים. זה מצריך מחקר אינטנסיבי של סביבת העבודה, הבנת הצורך וקליטת השיבוש שעומד להתרחש [בין אם בפיתוח טכנולוגיה חדשה, במודל עסקי נישתי שפתאום מאומץ על ידי הלקוחות, או במתחרה שגילה שאפשר לעשות אחרת], תהליך מדויק ומתיש של ניסוח רעיון חדשני בר יישום, מאמץ מהיר של פיתוח תוך תחרות על משאבים ועל ליבו של הלקוח, ותוך כדי כך, ניסיון להוכיח שאתה בעצם צודק, שיש היתכנות למודל / מוצר החדש וההשקעה ממש שווה. קשה, כן. מסובך, ממש. כדאי…מאוד.

כי בתקופה הנוכחית החלה נקודת מפנה עסקית. 

מחקר ארוך טווח של חברת Ian Morris מלמד שהתפתחות הטכנולוגיה החלה לבצע קפיצות אקספוננציאליות מסוף המאה ה-20, זמן פיצוח הגנום האנושי והמעבר מלמידת "מכונה" של בינה מלאכותית, ללמידת "עומק".

בתוך כ-20 שנה, השוק המערבי כולל ארה"ב ומדינות המזרח הרחוק, החל לתקשר דיגיטלית Data + voice באמצעות Smartphone, לקבל החלטות קהילתיות תוך שימוש ברשתות חברתיות טקסטואליות (Facebook, LinkedIn) רשתות ויזואליות (Instagram) ותקשורת מיקרו וידאו (TikTok).

לסחור בזירות וירטואלית, להעביר פס ייצור ועבודות שגרתיות למצב Robotic Process Automation, לנבא (Prediction) ייצור מוצרים ומודלים עסקיים חדשניים על סמך ניתוח Big DATA שמקורם הן בסיגינט (רכיבי IOT למיניהם), הן ב-Osint (רשתות חברתיות, אינטרנט) והן במאגרי DATA מקובצים (Clauds).

לשרת לקוחות בהתאמה אישית תוך שימוש במערכות IT חכמות וייצור באמצעות במדפסות 3D. סביבה חברתית ועסקית זאת המשופעת בפיתוחים מיידים של טכנולוגיות שונות, שינויים מהירים של מודלים עסקיים שהולידה דרישות משתנות של לקוחות, יצרה כאמור נקודת מפנה.

המפתח כבר לא נמצא רק בפיתוח מהיר של טכנולוגיה אלא על פי פרופ' כריסטיאנסן מהרווארד – המפתח נמצא ביכולת לקלוט מהר את השיבוש, לנסח רעיון מדויק, ליצור פתרון רלוונטי ולבצע תהליך הסתגלות מהיר.

משפט שמכיל בתוכו עשרות ספרינטים קטנים של תהליכי רעיונאות, פיתוח מוצר, שיווק והטמעה בארגון ואצל הלקוח. תהליכים שכל אחד מהם מכאיב, אך בעל פוטנציאל רב לאפשר לארגון להמשיך לשרוד ולנו, להרוויח אושר לא פחות מעושר.

הטרנספורמציה הדיגיטלית הכואבת, היקרה והמאיימת, שכל ארגון גדול מחוייב לבצע בתקופה זו, מתרחשת בגלל חברות או יחידות ארגוניות מיוחדות, ממש קטנות, היודעות לייצר האצה (Acceleration) בפיתוח ויישום הפתרון, לנצל טכנולוגיה חכמה, להתארגן במהירות ובגמישות, לפתח מודלים עסקיים שונים לגמרי מהקיים, לנצל את חוכמת ההמון הגלובלית באמצעות רשתות חברתיות הן למימון והן לחדירה לשוק ולשבש אותו לחלוטין. לשמחת הלקוחות כמובן.

מתברר שכלל לא מדובר רק בסטארטאפים או במיליארדרים בעלי חזון, אלא ביכולתו של כל ארגון ליצור יחידות אקסלרציה ייחודיות משלו, לאפשר סביבה תומכת, שטוחה, אוטונומית. ליצור תרבות של חדשנות, תקציבים רלוונטיים וטבלאות גמישות יותר של ניהול סיכונים וסבלנות לכשלונות. 

הראשוניים בארץ שפתחו יחידת אקסלרציה שכזו היו מנהלי חברה אמריקאית "PayPal" שאחד ממייסדיה מתמחה ביצירת אקסלרציה בכל תחום, אילון מאסק. יחידות אקסלרציה כאלו קמות בארגונים גדולים כמו בתעשייה האווירית, במשרדי ממשלה שונים. במשרד החינוך והתחבורה בעידודה של הרשות לחדשנות. אלא שכיום, כבר ממש לא מספיק לפתוח יחידת אקסלרציה ואפילו לא לרכוש טכנולוגיות חדשניות, או לנסות מודלים עסקיים משתנים.

כיום, יש צורך לחקור ולהבין את השיבוש האמיתי שנוצר בשוק, ולאפשר ליחידת האקסלרציה להריץ ספרינטים משלה לפיתוח מוצרים לאורך כל קו הייצור. חברת WIX יודעת לעשות את זה מצויין. המנייה שלהם פחות עולה ועולה בנסד"ק…

מתברר שכלל לא מדובר רק בסטארטאפים או במיליארדרים בעלי חזון, אלא ביכולתו של כל ארגון ליצור יחידות אקסלרציה ייחודיות משלו, לאפשר סביבה תומכת, שטוחה, אוטונומית. ליצור תרבות של חדשנות, תקציבים רלוונטיים וטבלאות גמישות יותר של ניהול סיכונים וסבלנות לכשלונות. 

הראשוניים בארץ שפתחו יחידת אקסלרציה שכזו היו מנהלי חברה אמריקאית "PayPal" שאחד ממייסדיה מתמחה ביצירת אקסלרציה בכל תחום, אילון מאסק. יחידות אקסלרציה כאלו קמות בארגונים גדולים כמו בתעשייה האווירית, במשרדי ממשלה שונים. במשרד החינוך והתחבורה בעידודה של הרשות לחדשנות. אלא שכיום, כבר ממש לא מספיק לפתוח יחידת אקסלרציה ואפילו לא לרכוש טכנולוגיות חדשניות, או לנסות מודלים עסקיים משתנים. כיום, יש צורך לחקור ולהבין את השיבוש האמיתי שנוצר בשוק, ולאפשר ליחידת האקסלרציה להריץ ספרינטים משלה לפיתוח מוצרים לאורך כל קו הייצור. חברת WIX יודעת לעשות את זה מצויין. המנייה שלהם פחות עולה ועולה בנסד"ק…