by wayhomestudio - www.freepik.com

איך לחזק את החוסן הנפשי של העובדים מהבית?

משבר הקורונה יצר קטיעה של רצף החיים. בתחילת המשבר מנהלים ועובדים ניהלו קרב בלימה, הם היו עסוקים בלראות איך משמרים את הפעילות הארגונית המוכרת, מי יוצא לחל"ת מי נשאר, איך עוברים לעבוד בדיגיטל, איך עובדים מהבית, וכו'.

לצד המחיר שמשלמים המובטלים שבח"לת העצמאים הקורסים התלמידים שלא לומדים יש גם מחירים לאלו שלכאורה "ניצלו" וממשיכים לעבוד לבד מהבית. 

ככל שעוברים הימים מתרחשים שני תהליכים הפוכים:

בארגוני הי טק, חברות שיווק בדיגטל ועסקים שגם קודם הציעו מוצרים מרחוק כמו קניות און ליין- יש פריחה עסקית.
ברמה האישית אנשים רבים עברו לעבוד מהבית, משתמשים ב-ZOOM או בטכנולוגיה אחרת ומתחילים לייצר שגרת עבודה חדשה.
בסופו של דבר אנחנו אנשים סתגלניים וגם מי שלא נמנה על התחומים העסקיים שפורחים כעת, מנסה למצוא דרך לשמר פעילות עסקית ברמה כזו או אחרת. 

לצד זה מתרחש תהליך יותר סמוי מהעין בו ניתן להבחין רק בהתבוננות מעמיקה. זהו תהליך של שחיקה! החרדה מהמצב הבריאותי, חוסר הודאות המתמשכת, המשבר הכלכלי, בנוסף ללחץ להיות עם הילדים בבית, הדאגה להורים המבודדים והטלוויזיה שמפמפמת לנו את מספרי החולים והמתים גורם ללחץ מתמיד. אנחנו יצורים חברתיים ובחיי היום יום שואבים את כוחנו מהקבוצה אליה אנו שייכים – מהשבט או מהצוות, תבחרו מה שמתאים לכם.
זהו מרכיב חשוב מאוד שלנו בחוסן האישי, החברתי והארגוני. כעת הפעילות במסגרת הבסיסית הזו, שבשגרה אנחנו מתייחסים אליה כמובן מאליו – לא קיימת.
כל אחד נמצא בדד בביתו ובדד יכול לגרום הרבה פעמים לתחושה שאתה גם לבד ומכאן ועד דכאון הדרך קצרה…

חשוב לזכור שלצד היכולת שלנו להסתגל יש לנו צורך עמוק יותר בחברה. 
אפשר להגיד – שיש עובדים שהתרגלו אבל באיזה מחיר?
לא מדובר על המחיר הכלכלי הכבד או על המחיר הבריאותי הפיסי הנורא אלא על המחיר הפסיכולוגי. את המחיר הזה נשלם מהר מאוד, בירידה בביצועיים אישיים, בעליה של בעיות חוסר ריכוז, בחוסר שינה, בעליה בדיכאון, בעליה במספר ההתאבדויות ועוד. 

אז מה עושים כדי לחזק את החוסן האישי?

מיצרים עוגנים חדשים השגרה מייצרת לנו עוגנים בזמן. למשל, ביום ראשון יש ישיבת צוות שבועית בכל יום בשעה 9:00 ישיבת פתיחת יום וביום שלישי יש אימון.
תיצרו לכם שגרה חדשה שמתאימה למצב שלכם כעת בבית.

בישיבת הצוות חשוב שכולם יהיו נוכחים ככה תרגישו גם פחות בדידות. אם אתם בבית כמה אנשים כדאי שתקבעו זמן בו כולם מתקבצים יחד לאכול לראות סרט וכו. 

מה עושים כשקמים בבוקר? את אותם הדברים שהייתם רגילים לעשות אבל נשארים בבית. כלומר מי שרגיל להתחיל את היום בספורט כדאי שימצא דרך לעשות ספורט בבית אפילו "התעמלות על כסאות" או לדמיין את עצמו רץ.
הידעתם? המוח יחווה זאת כאילו התעמלתם באמת! גם אם נראה לכם שזה כייף לעבוד עם פיג'מה מומלץ להחליף בגדים לקראת הזמן של העבודה. השינוי יאותת למוח להכין אתכם לקראת המשימות שדורשות ריכוז של עבודה.

העלאת האנרגיה כשמגיעים למשרד נפגשים עם אנשים אחרים וזה "מכניס" אותנו לעבודה. בבית צריך לבד לייצר "מסדרון" כניסה מנטלי.
מטרת ה"מסדרון" הזה להעלות לנו את האנרגיה כדי שנוכל לעבוד בהתלהבות ומתוך תשוקה. יש כאלו שעושים תרגילי ספורט, אחרים שומעים מוסיקה או רושמים לעצמם מטרות לאותו היום.
מומלץ לעשות הפסקות בין משימות וגם בהם להעלות לעצמכם את האנרגיה ואפילו לצ'פר את עצמכם אחרי שסיימתם משימה. 

חיבור למשאבים פנימיים  לכל אחד מאתנו יש הרבה כישורים, ניסיון והתמודדויות שעברנו. זה הזמן להזכיר לעצמנו, איך הצלחנו גם בסיטואציות קשות אחרות.

 

כדאי שתכינו רשימה של הצלחות מהעבר זה יעזור לכם ברגעים קשים בהם תרגישו בדידות לראות שאתם יכולים להצליח באתגרים מורכבים.

זמן למנגילינג – במשרד יש את הזמן בו הולכים להכין קפה, מנהלים small talk  ושיחות בלתי פורמאליות, הרבה פעמים בזמן הזה נוצר קשר בין אישי גיבוש והווי של המשרד.
גם מהבית אפשר להמשיך בזאת, תקבעו פגישת זום עם מישהו נוסף ושתו קפה יחד כל אחד אצלו ותחלקו חוויות. זה שאתם בבית לא אומר שאתם צריכים להיות לבד כל הזמן.

בכל מקרה, מרבית האנשים מבלים במקום העבודה שעות רבות. הארגון אינו רק מקור לפרנסה לעובדיו אלא נותן גם מענה לצרכים החברתיים – רגשיים שלהם.
ארגון שידאג לייצר חיבור בין עובדיו גם בשעה זו ייהנה מעובדים עם חוסן אישי גבוה יותר והארגון עצמו יעבור את המשבר בצורה קלה יותר.