שיחות חולין המתאבן שלפני המנה העקרית

Designed by Pexels

שיחות חולין – המתאבן שלפני המנה העקרית

שיחה היא אמצעי התקשורת השכיח בחיינו.יום יום אנו משתתפים בשיחות שונות, עם אנשים שונים. חלקן הן "שיחות חולין", שיחות לא פורמליות, בדרך-כלל בנושאים שיטחיים.

היכולת לנהל שיחות חולין היא מיומנות חברתית חשובה הדרושה לנו כדי לייצר בהמשך שיחות משמעותיות שיובילו להזדמנויות חדשות בתחום המקצועי או החברתי.

עבור אנשים מופנמים, שיחות אלה הן לעתים אתגר שהם מתקשים לצלוח, ועם הזמן הם אף נמנעים ממנו, ככל שניתן. איך בכל זאת יכול אדם מופנם להרגיש נוח במהלך שיחות חולין?

עבור רבים שיחות חולין הן דבר טריוויאלי, אבל עבור רבים מהאנשים מופנמים, ניהול שיחה יום יומית ללא מטרה ספציפית הוא סיטואציה המייצרת חששות שונים, החל ממחשבות על מה יקרה אם לא יהיה להם מה לומר ועד אי נוחות לשתף מידע אישי. הם מרגישים פגיעים ולכן מנסים להימנע ככל הניתן משיחות מהסוג הזה.

יחד עם זאת, בסביבת העבודה קשה לחמוק משיחות אלה ואף לא רצוי. שיחות המסדרון, השיחות בפינת הקפה מייצרות פעמים רבות את הגשר לשיחות עומק שהן בבחינת "המגרש הביתי" עבור אנשים מופנמים. זהו, ללא ספק, המקום שבו הם פורחים, ובו הם יכולים למנף הזדמנויות מקצועיות המגיעות לפתחם. 

מה אנו למדים מהמחקר בנושא שיחות חולין?

מעבר להזדמנויות בתחום הקריירה ובתחום החברתי היכולות להתפתח בעקבות שיחות חולין, המחקר בנושא מגלה יתרונות נוספים מפתיעים: 

יתרונות קוגניטיביים – ניהול של שיחת חולין במשך עשר דקות ביום שווה ערך מבחינת היתרונות הקוגניטיביים למשימה של פתרון פאזל או תשבץ. בשיחות חולין מופעלים שרירים קוגניטיביים שונים: היכולת להימנע מהסחות דעת, זיכרון, קבלת החלטות, ניהול עצמי, היכולת להגיב לדבריו של האחר. 

יתרונות רגשיים – שיחות חולין מעלות לעתים קרובות את מדד האושר וה-well being גם בקרב אנשים מופנמים.

מה צריך לעשות כדי להתמודד בהצלחה עם שיחות החולין?

המטרה שצריכה להיות לנגד עיניהם של האנשים המופנמים היא לא בהכרח להתחיל ולאהוב שיחות מהסוג הזה, אלא להבין שהם יכולים להתמודד איתן בהצלחה ובמידת הצורך אף ללמוד להשתמש בהן לטובתם.

שימוש ביכולת ההקשבה 

אחת החוזקות של אנשים מופנמים היא יכולת ההקשבה המעולה שלהם, וזאת יכולה להיות נכס משמעותי בשיחות חולין. כשיש קרקע ראשונית משותפת שעליה נסבה התחלת השיחה (סרטים, תחביבים, תחומי עניין מקצועיים וכו') חשוב להקשיב לרמזים, לרעיונות, לנושאים העולים בשיחה, והם אלו שיאפשרו את המשך השיחה.

ההקשבה המדויקת מאפשרת לייצר את החיבור לאדם העומד מולנו, לאתר בסיס משותף חדש ולנווט את השיחה לכיוון משמעותי יותר עבורנו.

בנוסף, יכולת ההקשבה המדויקת היא כלי לשאילת שאלות. שאלות אלה מאפשרות מגוון שלבים בשיחה:

– העברת הפוקוס לאדם העומד מולם ובצורה זאת דיבור פחות על עצמם.

– רווח של זמן חשיבה אשר יאפשר להגדיל את תחושת הביטחון לפני שיתרחש שיתוף אישי.

– ניווט השיחה לדיון בנושאים הנוחים לשני הצדדים.

השאלה הפשוטה: "מה דעתך?" יכולה גם היא להוביל לעתים לשיחה מפתיעה ומעניינת.

ראיית שיחות החולין כמתאבן לפני המנה העקרית

חשוב לזכור שעל אף שהשיחות האלה הן בעלות אופן שטחי יותר, יש להן מטרה משמעותית: לבנות את התשתית לשיחה אותנטית וליצור קשרים משמעותיים בהמשך. שיחות החולין הן ממש כמו המתאבן לפני המנה העיקרית.

חיבור לסקרנות 

אנשים מופנמים הם בדרך כלל סקרנים מטבעם. הם אוהבים להיכנס לעומקם של דברים. לכן כדאי למנף את הסקרנות הטבעית שלהם לצורך השיחה ולהגיע אליה מתוך סקרנות ומתוך עניין אמיתי להכיר את האדם העומד מולם.

ניהול אנרגיה

שיחות החולין הן בדרך כלל שיחות לא מתוכננות, ולכן קשה יותר להיערך אליהן מבחינת ניהול האנרגיה ומציאת השקט לפני התרחשותן. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהן קצרות, ולכן באופן טבעי הן גוזלות פחות אנרגיה משיחות אחרות.

בנוסף, לאחר שיחה כזו ניתן לקחת מספר דקות של שקט כדי להיטען מחדש באנרגיה.

מעבר לכך, תכנון נכון של אנרגיה וניהולה ביום יום יאפשרו להתמודד בהצלחה עם שיחות חולין בלתי צפויות.

לסיכום

שיחות חולין הן המקום שבו יחסים בינאישיים מתחילים. מצאו את האומץ שבתוככם וחפשו הזדמנויות לנהל אותן. ככל שתתאמנו, כך תרגישו נוח יותר ואף תשתפרו. זכרו להימנע משיפוט עצמי, כי כדי להצליח ולהתקדם צריכים להיות מוכנים לנסות, לטעות ושוב לנסות.

מקורות

הגבירו את כוח המוח עם הסוג הנכון של חברתיות

מדוע תושבי ניו יורק וכולם, צריכים לרדוף אחרי שיחות חולין נוספות