Photo by Mahdi Dastmard on Unsplash

פחד כמניע להצלחה ופיתוח האינטליגנציה

בני האדם נולדו כדי לשרוד. כשמבינים את הנחת היסוד הזו, מבינים גם את תפקידם של הפחדים בחיינו.

מה שחשוב להבין זה שהידע של ה-HUMAN DESIGN מפריד את הפחדים הקמאיים, ההישרדותיים, האינסטינקטיביים שלנו, משאר הרגשות היותר מפותחים

אותם רגשות שמניעים את האנרגיה של האנושות אל השלב ההתפתחותי הבא.

1 פחד מסמכות
מה שהוא גורם לנו לעשות זה לנסות להגיע לשלמות, להיות "מושלמים" כדי לרצות את האנשים שמעלינו. פחד שאנחנו לא מספיק טובים, לא "מספקים את הסחורה".

הבנה עמוקה של הפחד הזה תאפשר לנו לאתגר את עצמנו ולמרוד באותן סמכויות, ומכאן לצמוח ולהתפתח.

האינטליגנציה העמוקה שלנו מתפתחת רק כאשר אנו לומדים איך להפסיק לפחד כדי לפתח את העצמי שלנו, לפעול בהתאם למה שנכון עבורנו, ולעשות את הבחירות שלנו – לטוב ולפחות טוב. העיקר להבין שזה מנוע צמיחה מאד חזק!

2 פחד ממוות
הפחד הזה דוחף אותנו, בני האדם, לחפש משמעות גבוהה בחיינו, לנסות למצוא את הייעוד שלנו, את סיבת קיומנו, כדי לנסות להבין למה הגענו לכאן לחוות את החיים החד-כיווניים האלה.

זה המקום שממנו אנו יוצאים להרפתקה האמיתית של חיינו, לדרך שאין לנו מושג לאן היא תביא אותנו, אבל היא כל הזמן מושכת אותנו בתהליך ההעמקה והצמיחה שלנו.

בני האדם עוברים שינויים דרמטיים בתקופה הזו – תודעתיים, רוחניים, רגשיים… עצם העובדה שהמוות ממתין לכולנו בסוף הדרך גורם לנו לרצות להרגיש משמעותיים, לרצות להותיר חותם בעולם הזה. וזו תמציתה היפה ביותר של האינטליגנציה האנושית.

by senivpetro on freepik.com

3 פחד מכישלון
הכוונה אינה שאכשל בדייט או במבחן. הכוונה היא שלא אצליח לשרוד את החיים הללו, שאתנתק מהתכנית החומרית שאני חלק ממנה, שלא יהיו לי את הכישרון והיכולת הדרושים כדי לשמר את הקיים, לדאוג למי שחשוב לי, ולכן לא אוכל לעזור להם בעתיד. יש לנו, כבני אדם, צורך מולד בהמשכיות, ואם אכשל – מה יהיה עם האנשים שחשובים לי?

המחשבה על כישלון אינה נעימה לאף אחד מאיתנו. אבל זהו דרייב עצום, שדוחף אותנו ברמה ההישרדותית הבסיסית ביותר, ומאפשר לנו למצוא פתרונות יצירתיים, להתמודד עם תחושות לא נעימות ולהפוך לאנשים הרבה יותר טובים.

4 פחד מאחריות
הוא מסיט אותנו מטיפול באנשים בחיינו. מה שזה אומר זה שהם "יטופלו" על-ידי מישהו אחר. כי אין וואקום… הוא מעמת אותנו עם ערכים חשובים כמו: משפחה, חברות, נאמנות, חמלה ועוד.

אין לכם מושג כמה צמיחה מתרחשת במקום הזה, כשאנחנו מוכנים לקחת אחריות – קודם כל על עצמנו, ואז גם על האינטראקציה שלנו עם העולם. כי כל מה שקשור אלינו – אנחנו אחראים עליו. זה משהו מאוד עמוק, לא תמיד מובן להיגיון, אבל האנושות לא יכולה להתקיים אם כל אחד יגיד – מישהו אחר יעשה את זה…

5 פחד מהעבר
מגיע מהגנטיקה שלנו, מההיסטוריה של אבות אבות אבותינו, זה פחד הישרדותי של המין האנושי שעובר דרך ה-DNA, ויש בצידו מתנה אדירה – מתנת הערנות.

אנחנו דרוכים, עירניים למה שמגיע אלינו, יודעים לעבד את מה שכבר לא משרת אותנו, לומדים לשחרר את מה שאינו תורם לנו, נפרדים ממועקות, אמונות, מחשבות, פחדים שלא מקדמים אותנו. פחד זה הוא מקור להתפתחות דרמטית!

6 פחד מהעתיד
טומן בחובו חוסר ביטחון עמוק בקשר למה שיקרה, ושאלה שמנקרת כל הזמן: האם אוכל להתמודד עם מה שיגיע? איך אני יכול להיות בטוח שאצליח להתגבר על מה שיבוא?

אז זהו, שאף פעם לא נדע עד כמה אנו חזקים, מוצלחים, נהדרים, אמיצים, אוהבים, מסוגלים. רק כשנגיע לנהר ונחצה אותו בבטחה נדע שיש לנו את זה, שהתגברנו על עוד פחד, שצמחנו ופיתחנו כלים וכישורים ויכולות שלא ידענו שקיימים בתוכנו לפני כן. איזו תחושה נפלאה זו, נכון?

7 פחד מאי-התאמה
החשש שלא יהיה לי את הכישרון הנחוץ, את העומק הנדרש, כדי להבטיח חיים טובים יותר. החשש שלא אתאים ושינדו אותי, שאשאר לבד… הפחד הזה נוגע בצורך בידע ככלי הישרדותי, כדי להבין שאם אני כאן כנראה שאני מתאים לכאן, ומהם הכלים שעלי לפתח כדי להתאים את עצמי ולשרוד?

כשאנחנו מתמודדים עם חוסר ההתאמה, מתכוננים למחר, מבינים שאנו יכולים להמשיך, לקחת אחריות בחיים, שיש לנו מטרה ושהדרך קדימה עוברת תמיד דרך אתגרים ותיקונים – איזו תחושת עוצמה מגיעה עם התובנות האלו.