עגלת קניות

Designed by Pixabay

אתרי הסחר מחפשים סביבה עסקית ומחשובית תומכת

עסקים רבים עוד לפני הקורונה וביתר שאת לאחר משבר הקורונה מנסים למצות את נושא המסחר האלקטרוני.

השאלה הגדולה היא איך בוחרים מערכת מידע שתתמוך בתהליכי הסחר והמכר של הארגון וניהול המלאי שלו ובתהליכי המכירה של פלטפורמת הסחר בכלל?

כאשר אנחנו בוחרים מערכת מידע מרכזית לארגון, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: האם המערכת תומכת בתהליכי הליבה העיסקיים שלנו בתוך הארגון?

איך בוחרים מערכת מידע התומכת באתר סחר?

יש כמה שאלות ראשוניות שכדאי לתת עליהן את הדעת: 

– האם המערכת עונה לצרכים הספציפיים של המלאי שלנו כגון תמיכה במוצרים סיריאליים ותאריכי התוקף שלהם ו/או מספרי אצווה של פריטים? 

– האם מערכת המידע נוחה לפיתוח של תהליכים, שאינם נתמכים בה גם מבחינת זמן ועלות הפיתוח וגם מבחינת התחזוקה של הפיתוחים ככל שגרסאות התוכנה מתקדמות? 

– האם המערכת תתמוך בתהליכים עתידיים, שנגזרים מהאסטרטגיה העסקית ארוכת הטווח של הארגון?

– האם קיימת התממשקות למערכות לווין (API (Application Programming Interface –  ממשק תכנות ישומים? אם כן האם ההתממשקות היא קלה ומהירה? 

– האם קיימת סביבת אקוסיסטם כדוגמת Apple store או Google play שבה חברות חיצוניות מפתחות אפליקציות ידידותיות וזולות לפונקציונאליות אשר אינה זמינה במערכת המקורית?

– בחינת העלות הכוללת לאחזקת במערכת (TCO (total cost owner ship: האם העלות הכוללת של המערכת עומדת בהתאם לתקציב הארגון, ואיך היא בהשוואה למוצרים מתחרים?

כאשר בוחרים מערכת מידע ארגונית ניתן להסתמך על הפרמטרים לעיל וגם לבחון גם נתונים שאינם טכניים: האם ישנה תמיכה בעברית ולוקאליזציה של הנהלת חשבונות , תמיכה בסליקה מקומית? האם התוכנה קלה וידידותית למשתמש? לצורך זה בוחנים את ממשק המשתמש וחווית המשתמש בתוכנה UX ו UI.

מה שאמור להנחות אותנו בנוסף לבחירת מערכת מידע מרכזית שכזו, הוא העמידה על העיקרון שבתשתיות של המערכת מטפלים פעם אחת במקום אחד. לדוגמא: קטלוג פריטים, קטלוג לקוחות ולידים ומחירונים. כלומר המשתמש לא אמור לתחזק תשתיות אלו במספר מערכות ובכל מערכת לתחזק פרמטרים שונים כגון: תמונות, והאם הפריט עולה לאתר או לא, אלא לטפל בכל הנתונים במקום מרכזי אחד ולשם כך יש לבחון את זרימת הנתונים בין המערכות השונות.

איך ינוהלו המשלוחים של המוצרים ללקוחות?

נושא נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא נושא המשלוחים של המוצרים שנרכשו ללקוחות. יש לוודא שכל הזמנה של הלקוח מגיעה שלמה, מלאה ובזמן המשלוח הנקוב באתר.

כדאי וראוי לדאוג לכך שהלקוח יוכל לבצע מעקב אחרי ביצוע המשלוח דרך האתר, ובעת קבלת המשלוח יאשר את קבלתו על ידי חתימה במכשיר השליח. חתימה זו אמורה להישמר במערכת המידע המרכזית לצורך מעקב ושליפה עתידית במקרה הצורך. 

יש להקפיד על עמידה בלוחות הזמנים ולדאוג שהמשלוח מתקבל בשלמותו כולל בשלמות פיזית, ונמסר לידי הלקוח.

לאחר מסירת המשלוח ללקוח כדאי לאפשר ללקוח לתת משוב על שביעות רצונו מהקניה בכלל ואיכות המשלוח בפרט.

הואיל וכל האינטראקציה של הלקוח במסחר אלקטרוני נעשית בצורה בלתי אמצעית למעשה נוצר כאן חלון הזדמנויות בלתי חוזר למגע בלתי אמצעי של הלקוח עם העסק שלנו, וכדאי להקדיש למגע האנושי הזה מחשבה נוספת.

לסיכום:

בחירת מערכת מתאימה לתהליכי המכירה והתממשקות תוך התמקדות על מחיר, קלות ההפעלה והתחזוקה של המערכת ובחינה של ה TCO וה – UI ,UX של המערכת שעומדת לרכישה.

נושא המשלוחים ללקוח יש לזכור שישנו כאן חלון הזדמנויות צר של מגע בלתי אמצעי עם הלקוח וקבלת משוב על חווית הקניה שלו ואיכות השירות שהוא קיבל – כמובן שמתנה קטנה ובלתי צפויה עשויה לתרום לשביעות רצון הלקוח שלנו ולהפוך אותו ללקוח חוזר כמו הקפדה על הפרטים הקטנים של עמידה בלוחות האספקה ושלמות הפריטים אשר נמסרים ללקוח.