Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

חמישה טיפים לשיחות זום אפקטיביות

רבים מאיתנו בימי הקורונה נחשפו בבת אחת לזום, ונאלצו ללמוד איך להפעילו ואת הקודים של השימוש בו בתנועה. בשבועות האחרונים, אני מנהל את עיקר התקשורת שלי דרך זום – לא וובינרים או כיתות לימוד, אלא שיחות ממוקדות עם מעט משתתפים, 2-3 בדרך כלל, שיחות בהן לכל המשתתפים צריך להיות מקום משמעותי בדיון, ובחלק גדול מהן, חלק מהמשתתפים מכירים לראשונה אחד את השנייה. שמתי לב לכמה תבניות, ששינוי קל בהן יכול להגביר מאוד את אפקטיביות השימוש בזום, אז החלטתי לשתף בחמישה טיפים לשיחת זום אפקטיבית:

1 השאירו את המצלמה פתוחה
נכון שהרבה יותר נח בערב, אחרי יום מתיש, לעבור לפיג'מה, ולא לבזבז זמן על תיקון האיפור. אבל בחייך, אם הייתי רוצה לשוחח איתך בטלפון, הייתי מתקשר לטלפון. אני חושב שהמגע הויזואלי, בוודאי בעולם חסר מגע, הוא ממש קריטי. אתמול ראיתי מצד אחד בחור עם חולצה מכופתרת, מסורק ומגולח למשעי, ממש התארגן לקראת השיחה (ואני בסדרת שיחות אחרת אתו, בה הוא כבר מזמן מרגיש בנח לעבור לקז'ואל…), ומהצד השני – אחת חסכה, ולא פתחה מצלמה, והשנייה בכלל התחברה טלפונית. אם אני משקיע ומתארגן לכבד אותך, אנא כבד.י אותי בחזרה.

2 הפעילו את "מעיין הנעורים"
יש כפתור סודי בהגדרות של הזום "Touch up my appearance" הוא מוחק קמטים יותר טוב מכל איפור או ניתוח פלסטי, גם יותר זול 😉, ועושה אותך צעיר.ה ב 10 שנים. אם לא מכירים, שווה להכיר לכולם. למי שחשוב לו/לה להיות הכי אותנטי – שלא יפעיל (ותרגישו חופשיים באותה הזדמנות גם לא לשים דיאודורנט, לא מריחים אתכם בזום, אז למה להשקיע).

3 שימו תמונת פרופיל מחמיאה וממותגת
כשהמסך כבוי (כי הלכנו להפריד את הילדים שהולכים מכות בחדר ליד, כי חסך הקופאין מחייב עוד כוס…), צריך לדאוג שתהיה תמונת פרופיל מכובדת, ואולי גם עם לוגו של הארגון שלכם, כך שאנשים יראו אותכם נוכחים (נפקדים), אם אתם מתחברים באופן שוטף מכמה מכשירים (מחשב, אייפד, נייד), ודאו שבכל אחד מהם מוגדרת תמונת פרופיל שכזו.

zoom call
by zoom

4 רקע וירטואלי מעניין וממותג
קודם כל רקע וירטואלי מוחק את כל הרקע, וזה אומר שאפשר לעשות שיחות זום משולחן העבודה, שולחן המטבח, ועם קצת אומץ – אפילו מחדר השינה. אני מוצא גם שהרקע יכול להעביר מסר, למשל אצלי הרקע בד"כ הוא תמונה שמערבבת גדה אחת של פיטסבורג מול חוף תל אביב, ובשיחות הכרות משעשע לראות פרצופי אנשים מתקמטים כי הם מכירים את הנוף, אבל הוא לא מסתדר להם, וזו פתיחה מצוינת לשבירת קרח של תחילת הכרות. ברקע אפשר לשלב לוגו של מקום העבודה או מסרים גלויים או סמויים, זה הולך להיתקע עמוק בתת המודע של האדם שמולך במהלך השיחות שלכם. ושוב, אם אתם עובדים מכמה מכשירים, ודאו שבכולם יש רקע וירטואלי מכבד ונכון לכם.

5 התחברות טלפונית לזום
אל תתחברו טלפונית לזום. לא רואים אתכם, לא רואים אפילו את שמכם, רק מספר טלפון. אתם מחמיצים את כל האיתותים הויזואליים בין המשתתפים, אז לעיתים קרובות אתם מתפרצים (בטח כשיש הפרעות בזרימת התקשורת בשיחה). כשהתקשורת מהמחשב גרועה, אז תתחברו "גם" טלפונית, בנוסף, לא במקום. ובשורה התחתונה, אם התחברתם רק טלפונית, אל תתפלאו אם לא סופרים אתכם, תמונה שלכם כנראה כן שווה אלף מילים.

בהצלחה