חתימה על חוזה

Designed by Unsplash

להעסיק עובדים נכון – הצ'ק ליסט שיחסוך לכם כאב ראש

מתכננים להעסיק עובדים ולהגדיל את העסק? הנה מספר נקודות חשובות בנושאי דיני עבודה, שצריך לדעת להתכונן לקראתן, על מנת לעשות את זה נכון ולמנוע טעויות שעלולות לעלות לכם כמעסיקים ביוקר. 

אחריות

הדבר הראשון והחשוב ביותר שצריך לזכור הוא האחריות הנלווית להעסקת עובדים. כל עובד או מועמד לעבודה מגיע עם מטען משלו (שכירות, משכנתא, ילדים וכו') ומטרתם להשתכר בכבוד, בדיוק כפי שמטרת המעסיק היא להגדיל את ההכנסות בעסק בכבוד. ולכן המשמעות של העסקת עובדים היא אחריות לכלכלה ופרנסה של בית נוסף.

תוכנית עסקית

תפעול עסק כרוך בהוצאות רבות, במיוחד בשלביו הראשונים, ולכן העסקת עובדים צריכה להילקח בחשבון במסגרת העלויות. ההמלצה הראשונה היא להתייעץ ולבנות תוכנית עסקית שתאפשר לכם לנהל נכון את ההוצאה הכרוכה בהעסקת עובדים.

הגדרת פרופיל עובד

לאחר קבלת ההחלטה ובניית תוכנית עסקית מתאימה, חשוב לדעת איזה סוג עובד.ת תרצו להעסיק, מהי רמת המומחיות שלו.ה, ובאיזה תחום. שכרו של העובד יהיה כמובן נגזרת של רמת הבקיאות והמומחיות שיידרשו ממנו.

מודעת דרושים

חיפוש המועמד המתאים נעשה באמצעות פנייה למכרים, פרסום מודעות ברשתות החברתיות, באתרי דרושים, בעיתונים ובכל דרך אחרת בה ניתן יהיה להגיע למועמד.ת המתאים.ה.

כאן חשוב מאוד לשים לב שהמודעה שתפורסם צריכה להיות מכוונת לשני המינים, בהירה, מדויקת ככל האפשר מבחינת הפרמטרים הנדרשים לעבודה, וללא אזכורים של מגדר, גזע, דת, מין, גיל, וכו', וזאת על מנת שלא ליצור אפילו לא רושם או חשש לאפליה בקבלה לעבודה.

הכנה מוקדמת לראיון

לאחר פרסום המודעה בשעה טובה ומוצלחת, הגיע הזמן לזמן את המועמדים המתאימים ביותר לראיון.

כדאי שהראיון יעשה בצורה מובנית, ושתכינו את השאלות הרלוונטיות מראש.

גם כאן בראיון חשוב לזכור שאסור לשאול שאלות מפלות כגון: האם שירתת בצבא? מה הגיל שלך? האם את בהריון? האם את מתכננת להתחתן בקרוב? האם יש לך ילדים? האם אתה יהודי/דרוזי/ערבי/נוצרי וכו'? וכל שאלה אחרת שיכולה להיות בעייתית ולהוביל לכאורה לאפליה בקבלה לעבודה.

עדכון מועמד בתהליך הקבלה

חשוב לדעת שמעסיקים של מעל 25 עובדים צריכים לעדכן את המועמדים על מצבם בתהליך הקבלה לעבודה. מועמדים שלא התקבלו צריכים לקבל הודעה בכתב בצורה מסודרת ועניינית, כמו כן, יש לעדכנם בכל שלבי ההליך ולא להשאיר את הדברים תלויים באוויר, לכן רצוי לנהל רישום מסודר, לתעד ולעקוב אחר הדברים.

לסיכום: 

רגע לפני שאתם מחליטים להעסיק עובד, עברו על הנקודות שצויינו במאמר, ופרטו את התהליכים שעליכם לעשות. כך תוכלו ליצור לעצמכם מתווה נוח ונכון להעסקת העובדים החדשים ובעיקר לחסוך לעצמכם הרבה כאב ראש וחשיפות משפטיות.